Pensum i geografi fagdidaktikk

Bøker

Biddulph, M., Lampert, D., & Balderstone, D. (2015). Learning to teach geography bundle: Learning to teach geography in the secondary school: A companion to school experience. 3rdedition. Routledge. Kapittel: 7,8,9,10

 

Mikkelsen, R., & Sætre, P.J. (red.). (2015). Geografididaktikk for klasserommet. 3.utgave. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kapittel: 3,4,7,8,9,12.

 

Hurum, J., & Frøyland, M. (2017). Geologiske turer i Oslotraktene. Forlaget Vett og Viten.

 

Frøyland, M., & Remmen, K.B. (red.). (2013). Georøtter og feltføtter – en antologi om geodidaktikk. Kimen 1. Naturfagsenteret. S. 137-153, 172-180. http://www.naturfagsenteret.no/c1515378/tidsskrift_nummer/vis.html?tid=2060139

 

Sinnes, A.T. (2015). Utdanning for bærekraftig utvikling. Hva, hvorfor og hvordan? Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 5, 6.


Artikler

Frøyland, M., & Remmen, K.B. (2010). Kan feltboka forbedre utbytte av feltarbeid? Naturfag 1, s. 59-61. http://www.naturfag.no/binfil/download.php?did=7053

 

Halvorsen, L. (2015). Spor etter is – om jord i nærmiljøet. Naturfag 1, s. 56-59. http://www.naturfag.no/artikkel/vis.html?tid=2116477

 

Haug, B. (2016). Begrepsforståelse og vurdering underveis i en utforskning. I Ødegaard et al.: På forskerføtter i naturfag. Oslo: Universitetsforlaget. Se Canvas.

 

Helleve, T. (2016). Tverrfagleg undervisning lettere sagt enn gjort. Forskning.no. https://forskning.no/skole-og-utdanning/2016/05/tverrfagleg-undervisning-lettare-sagt-enn-gjort

 

Mork, S.M. (2016). Brosjyre – fin møteplass for naturfag og norsk. Naturfag 2, s. 18-21. Tilgjengelig via: http://www.naturfagsenteret.no/c1515376/binfil/download2.php?tid=2159474

 

Remmen, K.B., & Frøyland, M. (2017). «Utvidet klasserom» - Et verktøy for å designe uteundervisning i naturfag. Nordic Studies in Science Education, 13(2): https://www.journals.uio.no/index.php/nordina/article/view/2957/4812

                 

Staurseth, H.E. (2018). Geoliteracy i ungdomsskolen: Hvordan legger en ungdomsskolelærer til rette for lesing av grafiske representasjoner i geografi? Nordic Journal of Literacy Research, 4 (1), https://nordicliteracy.net/index.php/njlr/article/view/687

 

Andre kilder:

Bærekraftig utvikling: https://www.fn.no/view/content/35513/full/1/26556 

 

Undervisning om bærekraftig utvikling: https://www.fn.no/Undervisning

 

EarthLearningIdea: http://www.earthlearningidea.com/

 

Læreplaner i samfunnsfag: https://www.udir.no/kl06/SAF1-03 

 

Læreplan i geografi: https://www.udir.no/kl06/GEO1-01

 

Læreplan i geofag: https://www.udir.no/kl06/GFG1-01 Læreplan politikk, individ og samfunn (samfunnsgeografi): https://www.udir.no/kl06/POS1-02

 

Fagfornyelsen: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/fagfornyelsen/

 

Den naturlige skolesekken. Utdanning for bærekraftig utvikling i praksis: www.natursekken.no

 

Undervisningsfilmer: www.kunnskapsfilm.no

Publisert 20. nov. 2018 11:33 - Sist endret 20. nov. 2018 11:33