Bøker
Sjøberg, S. (2011). Naturfag som allmenndannelse. En kritisk fagdidaktikk. 3. utg.. Oslo: Gyldendal Akademiske. Kap. 3 og 8
Mork, S.M. & Erlien, W. (2017). Språk, tekst og kommunikasjon i naturfag. 2. utg. Kap. 4, 5 og 6. Oslo: Universitetsforlaget.
Knain, E. og Kolstø, S. D. (2011): Elever som forskere i naturfag. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 6.
Frøyland, M. (2010). Mange erfaringer i mange rom. Kap. 3 og 4. Oslo: Abstrakt forlag.
I tillegg skal du velge én av følgende tre bøker:
For studenter med hovedvekt på biologi i fagkretsen:
Van Marion, P. & Strømme, A. (2015). Biologididaktikk. 2. utg. Kristiansand: Cappelen Damm Akademisk. (256 sider)
For studenter med hovedvekt på kjemi i fagkretsen:
Ringnes, V. & Hannisdal, M. (2006). Kjemi fagdidaktikk. 3. utg. Kristiansand: Cappelen Damm Akademisk. (224 sider)
For studenter med hovedvekt på fysikk i fagkretsen:
Angell, C., Bungum, B. & Henriksen, E. K. , Kolstø. S. D., Persson, J & Renstrøm, R. (2011). Fysikkdidaktikk. Kristiansand: Cappelen Damm Akademisk. Del 1: kap. 1, del 2: kap. 5, 6 og 7, del 3: kap. 8 og 9, del 4: kap. 10, 11, 13, 14, 15 og 17, del 6: kap. 25, 26, 27 og 28. (ca 140 sider og 80 valgfrie sider).
Artikler tilgjengelig på nett
Kjærnsli, M. og Jensen, F. (2016) Stø kurs. Norske elevers kompetanse i naturfag, matematikk og lesing i PISA 2015. Oslo: Universitetsforlaget. https://www.udir.no/tall-og-forskning/finn-forskning/rapporter/pisa-2015/ Kap. 2, 3, 4, 5 (ca. 74s).
Remmen, K. B., & Frøyland, M. (2015). Supporting student learning process during preparation, fieldwork and follow-up work: Examples from upper secondary school in Norway. Nordic Studies in Science Education, 11(1), 118-134. https://www.journals.uio.no/index.php/nordina/article/view/908. (ca. 16s)
Scheie, E. & Korsager, M. (2014). Utdanning og undervisning for bærekraftig utvikling. Naturfag (2 ) 18-21. http://www.natursekken.no/c1187995/artikkel/vis.html?tid=2102114