Pensum i norsk fagdidaktikk

Kompendium

Dewilde, J. & Igland, M.-A. (2015). "No problem, janem": En transspråklig tilnærming til flerspråklige elevers skriving. I A. Golden & E. Selj (Red.), Skriving på norsk som andrespråk. Vurdering, opplæring og elevenes stemmer (s. 109–126). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (17 SIDER)

 

Dysthe, O. & Hertzberg, F. (2014). Skriveopplæring med vekt på prosess og produkt. I K. Kverndokken (red.)  101 skrivegrep  (s. 13–36) Bergen: Fagbokforlaget.  (23 SIDER)

 

Fjørtoft, H. (2014). Vurdering i norskfaget. I H. Fjørtoft, Norskdidaktikk (s. 271–298). Bergen: LNU/Fagbokforlaget. (28 sider)

 

Golden, A. & Kulbrandstad, L. I. (2007). Teksten som utgangspunkt for arbeid med lesing og ordforråd. Andrespråksdidaktiske utfordringer i videregående opplæring. NOA. Norsk som andrespråk, 2, 33–66. (34 SIDER)

 

Hellne-Halvorsen, E. B. (2014). Forskning om skriving og skriftbruk i yrkesutdanning. I E. B. Hellne-Halvorsen, Skrivepraksiser i yrkesfaglige utdanningsprogrammer (s. 63–77, 91–98). Oslo: Universitetet i Oslo. (23 SIDER)

 

Hvistendahl, R. (2007). Unge lesere fra språklige minoriteter. I I. Bråten (Red.), Leseforståelse. Lesing i kunnskapssamfunnet – teori og praksis (s. 147-167). Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. (21 SIDER)

 

Igland, M.-A. (2001). Mens teksten blir til: Lærarkommentarar og felles bearbeidingsprosjekt. I O. Dysthe (Red.), Dialog, samspel og læring (s. 241–268). Abstrakt forlag. (28 SIDER)

 

Jansson, B. K. (2011). Den gode praksisen på ungdomssteget. I B. K. Jansson & S. Skjong (Red.), Norsk = nynorsk og bokmål. Ei grunnbok om nynorsk i skolen (s. 179-202). Samlaget. (24 SIDER)

 

Leirvåg, U. & Mangelrød, G. (2007). Erfaringer med mappervurdering i norsk skriftlig. I S. Tveit (Red.), Elevvurdering i skolen (s. 144–150). Oslo: Universitetsforlaget (7 SIDER)

 

Penne, S. & Hertzberg, F. (2015). Vurdering av muntlige tekster. I S. Penne & F. Hertzberg, Muntlige tekster i klasserommet (s. 86–95). Oslo: Universitetsforlaget. (10 SIDER)

 

Øgreid, A. K. (2008). Stjålen skrivefrihet? Om argumenterende skriving på ungdomstrinnet. I M. E. Nergård & I. Tonne (Red.), Språkdidaktikk for norsklærere (s. 67–82). Oslo: Universitetsforlaget. (16 SIDER)

 

Tekster tilgjengelig på nett

Blikstad-Balas, M. (2015). Gåten kreativ tekst. Hvordan kan vi fremme elevenes kreative skriving. Norsklæreren, 2, 30–36. (7 SIDER)

 

Blikstad-Balas, M. & Hertzberg, F. (2015). Fra sjangerformalisme til sjangeranarki. Norsklæreren, 1, 47-51. Hentet frå http://issuu.com/norsklaereren/docs/norskl__reren__1.2015_lr (5 SIDER)

 

Bueie, A. (2015). Summativ vurdering i formativ drakt – elevperspektiv på tilbakemelding fra heldagsprøver i norsk. Acta didactica, 1. Hentet fra https://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/1300/1187  (21 SIDER)

 

Eriksen, H. (2017). Vurdering for læring i norskfaget: Om lærerens skriftlige tilbakemeldinger på skriftlige tekster. Acta Didactica Norge, 1, 1–26. Hentet fra https://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/4078 (26 SIDER)

 

Jansson, B. K. & Traavik, H. (2017). God i både nynorsk og bokmål allereie på barnesteget. Norsklæreren, 1, 104–119. Hentet fra http://www.norskundervisning.no/wp-content/uploads/2016/02/NL1.2017_Jansson_Traavik.pdf  (16 SIDER)

 

Kringstad, T. & Kvithyld, T. (2013). Skriving på ungdomstrinnet. Fem prinsipper for god skriveopplæring. Bedre skole, 2, 71-79. Hentet fra http://www.skrivesenteret.no/uploads/files/BS-2-13_web_Kringstad_Kvithyld.pdf  (9 SIDER)

 

Kvithyld, T. & Aasen, A. J. (2011). Fem teser om funksjonell respons på elevtekster. I J. Smidt, Solheim, R., Aasen, A. J. (red.), På sporet av god skriveopplæring (s. S. 87-98). Trondheim: Tapir akademisk forlag. Hentet fra http://www.skrivesenteret.no/uploads/files/Trygve_Kvithyld_Arne_Johannes_Aasen1.pdf  (7 SIDER)

 

Norendal, A. (2016). Danningsperspektiver i grunnskolens eksamensoppgaver i norsk. Acta Didactica Norge, 3, 1–25. Hentet fra https://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/2570 (25 SIDER)

 

Tilsammen 347 sider

Publisert 20. nov. 2018 11:45 - Sist endret 20. nov. 2018 11:45