Pensum i samfunnskunnskap fagdidaktikk

Artikler i kompendium

Børhaug, K. (2015). Progresjon i samfunnskunnskap. I K. Børhaug, O. R. Hunnes og Å. Samnøy, Spadestikk i samfunnsfagdidaktikken (s. 159-178). Fagbokforlaget. 20 s

 

Koritzinsky, T. (2014). Kapittel 8. Vurdering og veiledning. Samfunnskunnskap: Fagdidaktisk innføring (4. utg. ed.). Oslo: Universitetsforlaget. (s. 256-274) 19 s

 

Langø, M. (2015) Å drøfte i samfunnsfag. I K. Børhaug, O. R. Hunnes, og Å. Samnøy (red), Spadestikk i samfunnsfagdidaktikken (s. 143-158). Bergen: Fagbokforlaget. 16 s

 

Røthing, Å. (2017). Rasisme og antisemittisme. I Åse Røthing, Mangfoldskompetanse. Perspektiver på undervisning i yrkesfag. (s. 104-166). 62 s

 

Sandell, K., Øhman, J., & Östman, L. (2005). Selective traditions within environmental education. In Klas Sandell, Johan Øhmann & Leif Östman, Education for sustainable development: Nature, school and democracy (s. 155-168). Lund: Studentlitteratur.14 s

 

Sandell, K., Øhman, J., & Östman, L. (2005). Environmental education from a democratic perspective. In Klas Sandell, Johan Øhmann & Leif Östman, Education for sustainable development: Nature, school and democracy (s. 169-178). Lund: Studentlitteratur. 10 s

 

Artikler tilgjengelig på nett

Anker, T., & von Der Lippe, M. (2015). Når terror ties i hjel - En diskusjon om 22. juli og demokratisk medborgerskap i skolen. Norsk pedagogisk tidsskrift, 99(02), 85-96. 

 

Journell, Wayne, & Buchanan, Lisa Brown. (2013). Fostering Political Understanding Using "The West Wing": Analyzing the Pedagogical Benefits of Film in High School Civics Classrooms. Journal of Social Studies Research, 37(2), 67-83 17 s. 

 

Levy, B. L., Journell, W., He, Y. & Towns, B.  (2015). Students blogging about politics: A study of students' political engagement and a teacher's pedagogy during a semester-long political blog assignmentComputers & Education, 88, 64-71. 8 s

 

Molina-Giron, L. A. (2016). Civics is largely about politics: The possibilities and challenges of a citizenship education pedagogy that embraces democratic politics and recognizes diversity. International Journal of Multicultural Education, 18(1), 142-157. 16 s

 

Sæther, E. (2017). Ungdommers meningsskaping i møtet med utdanning for bærekraftig utvikling i samfunnsfag. I: Jonas Bakken & Elisabeth Oxfeldt (red.), Åpne dører mot verden. Norske ungdommers møte med fortellinger om skyld og privilegier (s. 216 – 231). Universitetsforlaget.  16 s

 

Øgreid, A. K. (2016). Skriveramme som støtte i arbeidet med fagskriving? Studie av 8. klasse elevers tekstskaping i samfunnsfag. Acta Didactica Norge 10(1), s. 1-19, 19 s. 

 

Westrheim, K., & Hagatun, K. (2015). Hva betyr «kompetanse for mangfold» i utdanningssystemet? - Et kritisk perspektiv på mangfolddiskursen. Norsk pedagogisk tidsskrift, 99(03-04), 168-180. 13 s

 

Wilson, D. (2015) Underveisvurderingens paradoks” i Bedre skole 3/2015 5 s

 

Totalt 235 sider

 

Publisert 20. nov. 2018 11:54 - Sist endret 24. jan. 2019 12:37