Pensum/læringskrav: geografi

Bøker

Biddulph, M., Lampert, D., & Balderstone, D. (2015). Learning to teach geography bundle: Learning to teach geography in the secondary school: A companion to school experience. 3rdedition. Routledge. Kapittel: 7,8,9,10.

 

Hurum, J., & Frøyland, M. (2017). Geologiske turer i Oslotraktene. Forlaget Vett og Viten.

 

Mikkelsen, R., & Sætre, P.J. (red.). (2015). Geografididaktikk for klasserommet. 3.utgave. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.  Kapittel: 3,4,7,8,9,12.

 

Sinnes, A.T. (2015). Utdanning for bærekraftig utvikling. Hva, hvorfor og hvordan? Oslo: Universitetsforlaget.

 

Artikler/bøker tilgjengelige på nett

Bednarz, S.W. (2016). The practices of geography. The Geography Teacher, 13(2), 46-51. DOI: 10.1080/19338341.2016.1170712. Tilgjengelig via

UiO: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/19338341.2016.1170712

 

Frøyland, M., Remmen, K.B., & Sørvik, G.O. (2016). Name-dropping or understanding? Teaching to observe geologically. Science Education, 100 (5), s. 923-951. https://doi.org/10.1002/sce.21232

 

Frøyland, M., & Remmen, K.B. (red.). (2013). Georøtter og feltføtter – en antologi om geodidaktikk. Kimen 1. Naturfagsenteret. s. 57-153, 166-180. http://www.naturfagsenteret.no/c1515378/tidsskrift_nummer/vis.html?tid=2060139

 

Frøyland, M., & Remmen, K.B. (2010). Kan feltboka forbedre utbytte av feltarbeid? Naturfag 1, s. 59-61. http://www.naturfag.no/binfil/download.php?did=7053

 

Halvorsen, L. (2015). Spor etter is – om jord i nærmiljøet. Naturfag 1, s. 56-59. http://www.naturfag.no/artikkel/vis.html?tid=2116477

 

Kvamme, O.A. (2018). Framtida er nå. Dagsavisen. Lesedato 27.06.2018: https://www.dagsavisen.no/nyemeninger/framtida-er-n%C3%A5-1.1163789

 

Remmen, K.B., & Frøyland, M. (2017). «Utvidet klasserom» - Et verktøy for å designe uteundervisning i naturfag. Nordic Studies in Science Education, 13(2): https://www.journals.uio.no/index.php/nordina/article/view/2957/4812

 

Rye, S.A. (2012). Learning about distant places through the Internet: Young students as global citizens? Norsk Geografisk Tidsskrift, 67(3), 148-156. https://doi.org/10.1080/00291951.2013.803260

 

Skrivesenteret: Skriving i samfunnsfag. Tilgjengelig via: http://www.skrivesenteret.no/ressurser/hva-er-skriving-i-samfunnsfag/  [Lesedato: 21.11.2016]

 

Tønnesen, E.S. (2018). En god leser oppdager hva han ikke forstår. Lesedato 29.05.2018 https://forskning.no/blogg/fra-tall-til-figurer/en-god-leser-oppdager-hva-han-ikke-forstar

 

Andre kilder:

Bærekraftig utvikling: https://www.fn.no/view/content/35513/full/1/26556 

 

Undervisning om bærekraftig utvikling: https://www.fn.no/Undervisning

 

EarthLearningIdea: http://www.earthlearningidea.com/

 

Læreplaner i samfunnsfag: https://www.udir.no/kl06/SAF1-03 

 

Læreplan i geografi: https://www.udir.no/kl06/GEO1-01

 

Læreplan i geofag: https://www.udir.no/kl06/GFG1-01 Læreplan politikk, individ og samfunn (samfunnsgeografi): https://www.udir.no/kl06/POS1-02

 

Fagfornyelsen: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/fagfornyelsen/

 

Første skisse til kjerneelementer: https://hoering.udir.no/Uttalelse/v2/3d643c40-6acf-464d-b435-e096b6bbc7d7?disableTutorialOverlay=True

 

Andre skisse – kjerneelementer I geografi fellesfag vg1/vg2 (tilgjengelig i Canvas)

 

Fagfodnyelsen: Kjerneelementene: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/fornyer-innholdet-i-skolen/id2606028/?factbox=factbox2606069

 

Prikker- striper- lag på lag: https://www.naturfag.no/undervisningsprogram/vis.html?tid=2060146

 

 

Publisert 8. juni 2018 10:02 - Sist endret 27. juni 2018 12:08