Pensum/læringskrav: pedagogikk

*           Finnes i bok
**          Finnes i kompendium.
***        Finnes som artikler på nett

 

UNGDOMSKUNNSKAP

** Bakken, A. & Elstad, J. I. (2013). Kunnskapsløftet og sosioøkonomiske forskjeller i skoleresultater. I B. Karseth, J. Møller & P. Aasen. Reformtakter om fornyelse og stabilitet i grunnopplæringen (s. 211-227). Oslo: Universitetsforlaget (17 sider).

*Danielsen, A. G & Tjomsland H. E. (2013). Mestringsforventning, trivsel og frafall. I R. J. Krumsvik & R. Säljö (red.), Praktisk pedagogisk utdanning: En antologi (s. 441- 466). Bergen: Fagbokforlaget. (25 sider).

** Frønes, I. (2013). Å forstå sosialisering: Sosialisering og kunnskapssamfunnet. Oslo: Gyldendal akademisk. (s. 124-146) (20 sider).

** Furlong, A. (2013). Youth studies: An introduction. London: Routledge. (s. 167-186) (19 sider).

*** Hegna, K., Ødegård, G., & Strandbu, Å. (2013). En «sykt seriøs» ungdomsgenerasjon? Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 50:(4) s. 374-377. (4 sider).

*** Lillejord, S., Ruud, E., Fischer-Griffiths, P., Børte, K., Haukaas, A. (2014). Forhold ved skolen med betydning for mobbing, Forskningsoppsummering. Oslo: Kunnskapssenteret for utdanning www.kunnskapssenter.no

https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kd/vedlegg/grunnskole/djupedal_endelig_08092014.pdf  (20 sider).

** Robinson, C. (2016). Listening to the voices of young people: Working towards the genuine participating young people in discussions about school transformation. I A. Montgomery & I. Kehoe (red.), Reimagining the purpose of schools and educational organisations: Developing critical thinking, agency, beliefs in schools and educational organisation (s. 79-91). Cham: Springer International Publishing. (13 sider).

*** Øya, T. & Vestel, V. (2014). Generasjonskløfta som forsvant. Et ungdomsbilde i endring. Tidsskrift for Ungdomsforskning, 14(1), 99-133.

 https://journals.hioa.no/index.php/ungdomsforskning/article/view/978/860  (34 sider).

Totalt antall sider Ungdomsskunnskap: 152 sider (kompendieartikler om Ungdomsskunskap finnes kompendium for 3510D)

 

LÆRING OG UNDERVISNING I TEKNOLOGITETTE KLASSEROM

 

* Erstad, O. (2016). Navigering i læringens grenseland: Om grenseflater mellom formell og uformell læring, I R. J. Krumsvik (red.), Digital læring i skole og lærerutdanning (s. 120-135) Oslo: Universitetsforlaget. (15 sider).

 

** Furberg, A. & Rasmussen, I. (2011). Faktaorientering og forståelsesorientering i elevers bruk av nettbaserte læringsomgivelser. I T. E. Hauge & A. Lund (red.), Små skritt eller store sprang? Om digitale tilstander i skolen (s. 23-57). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (34 sider).

 

* Furberg, A. & Lund, A. (2016). En profesjonsfaglig digitalt kompetent lærer? Muligheter og utfordringer i teknologirike læringsomgivelser. I R. J. Krumsvik (red.), Digital læring i skole og lærerutdanning (s. 9-28) Oslo: Universitetsforlaget. (20 sider).

 

* Gudmundsdottir, G. B. & Ottestad, G. (2016). Veien mot profesjonsfaglig digital kompetanse for lærerstudenten. I R. J. Krumsvik (red.) Digital læring i skole og lærerutdanning (s. 70-82)  Oslo: Universitetsforlaget. (12 sider).

 

*** Mercer, N., Hennessy, S., & Warwick, P. (2010). Using interactive whiteboards to orchestrate classroom dialogue. Technology, Pedagogy and Education, 19(2), 195-209. doi:10.1080/1475939X.2010.491230. (15 sider).

http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/1475939X.2010.491230?needAccess=true

 

Totalt antall sider Læring og undervisning i teknologitette klasserom: 96 sider. (Kompendieartiklene under dette temaet finnes i kompendium for 3510D)

 

MANGFOLD

*Aarseth, H. (2014). Lyst til læring eller «fit for fight»? Middelklassefamiliens læringskulturer. I H.B. Nielsen (red.), Forskjeller i klassen: Nye perspektiver på kjønn, klasse og etnisitet i skolen (s.168-188). Oslo: Universitetsforlaget. (21 sider)

 

***Dewilde, J., & Skrefsrud, T. A. (2016). Including alternatives stories in the mainstream: How transcultural young people in Norway perform creative cultural resistance in and outside of school. International Journal of Inclusive Education, 20(10), 1032-1042. doi:10.1080/13603116.2016.1145263 (12 sider)

http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13603116.2016.1145263

 

**Engen, T.O (2014). Tilpasset opplæring i superdiversiteten? I Tolo, A., & Westrheim, K. (red.), Kompetanse for mangfold: Om skolens utfordringer i det flerkulturelle Norge  (s. 56 -95). Bergen: Fagbokforlaget. (40 sider)

 

*Godø, H. T. (2014). Skolemotstand: Betydninger av kjønn og relasjoner på ungdomstrinnet. I H.B. Nielsen (red.), Forskjeller i klassen. Nye perspektiver på kjønn, klasse og etnisitet i skolen (s. 118-135). Oslo: Universitetsforlaget. (18 sider)

 

***Hegna, K. (2013). Ungdom med innvandringsbakgrunn etter overgangen til videregående opplæring: Tapte nettverk og svekket skoletrivsel? Tidsskrift for Ungdomsforskning 13(1), 49-79. (31 sider)

http://www.nova.no/asset/6728/1/6728_1.pdf

 

*Nielsen H. B. (2014). Forskjeller i klassen – kjønn i kontekst. I H.B. Nielsen (red.), Forskjeller i klassen. Nye perspektiver på kjønn, klasse og etnisitet i skolen (s. 11-32). Oslo: Universitetsforlaget (22 sider)

 

INKLUDERING/ TILPASSET OPPLÆRING/ DIFFERENSIERING

**Bru, E. (2011). Emosjonelt sårbare og sosialt passive elever. I U. V. Midthassel, E. Bru, S. K. Ertesvåg & E. Roland (red.), Sosiale og emosjonelle vansker: Barnehagens og skolens møte med sårbare barn og unge (s. 17-36) Oslo: Universitetsforlaget. (20 sider)

 

**Fosse, B. O. (2014). Tilpasset opplæring, som begrep og virksomhet. I J. H. Stray & L. Wittek (red.), Pedagogikk – en grunnbok. (s. 420-436). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (17 sider)

 

**Garløv, I., Grøholt, B., Weidle, B., & Sommerschild, H. (2015). Arbeid med barn og unge som har eller har vært utsatt for omsorgssvikt, mishandling og overgrep. Lærebok i barnepsykiatri (5. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. (s. 274-297) (24 sider)

 

**Hvistendahl, R. (2009). Flerspråklighet i skolen. Innledning og oversikt. In R. Hvistendahl (red.), Flerspråklighet i skolen (s. 13–29). Oslo: Universitetsforlaget. (17 sider)

 

**Karlsen, A.V. (2011). Bruk av Smart Board: Medvirkning til tilpasset opplæring og endring i skolen. I H. Bjørnsrud og S. Nilsen (red.), Lærerarbeid for tilpasset opplæring: Tilrettelegging for læring og utvikling (s. 195-214). Oslo: Gyldendal. (20 sider)

 

**Kolberg, K. E. (2014). De evnerike elevene. I E.K. Høihilder, &  L. G. Lingås (red.), Pedagogikk 8.-13. Trinn: Profesjonsutdanning av lærere (s. 207 -225). Oslo: Gyldendal Akademisk. (19 sider)

 

**Olsen, M. H. (2013). En inkluderende skole? Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (s. 29-39) (11 sider)

 

**Roland, P., Øverland K. & Byrkjedal-Sørby L. J. (2016). Alvorlige atferdsvansker: Forskning og tiltak relatert til skolekonteksten. I E. Bru, E. C. Idsø & K. Øverland (red.), Psykisk helse i skolen (s.156-175). Oslo: Universitetsforlaget (20 sider)

 

**Rygvold, A-L. (2017) Lese- og skrivevansker. I Rygvold, A-L- & Ogden, T. (red.) Innføring i spesialpedagogikk (s.36-72). Oslo: Gyldendal Akademisk. (37 sider)

 

**Skaalvik, E. M. & Skaalvik S. (2013). Læringsmiljø. Skolen som læringsarena: Selvoppfatning, motivasjon og læring. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 186 -231) (46 sider)

 

**Swensen, H. (2014). Omvendt undervisning og tilpasset opplæring. I T. H. Giæver, M. Johannesen & L. Øgrim (red.), Digital praksis i skolen (s. 120 – 134). Oslo: Gyldendal Akademisk. (15 sider).

 

** Wichstrøm, L. (2008). Barns og unges psykiske helse. I Ø. Kvello (red.), Oppvekst: Om barn og unges utvikling og oppvekstmiljø (s. 395-430). Oslo: Gyldendal akademisk. (36 sider)

 

**Øverlien, C. (2015). Ungdom, vold og overgrep: Skolen som forebygger og hjelper. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 139- 154) (15 sider)

 

VURDERING

 

***Black, P. & Wiliam D. (2009). Developing the theory of formative assessment.

Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 21(5), 5-31.

doi:10.1007/s11092-008-9068-5 (27 sider)

https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2Fs11092-008-9068-5.pdf

 

**Brevik, L., & Blikstad-Balas, M. (2014). «Blir dette vurdert, lærer?» Vurdering for læring i klasserommet. I E. Elstad & K.  Helstad (red.), Profesjonsutvikling i skolen (s. 191 -206). Oslo: Universitetsforlaget. (15 sider)

                                                            

**Elstad, E., & Sivesind, K. (2010). OECD setter dagsorden. I E. Elstad & K. Sivesind (red.), PISA – sannheten om skolen? (s. 20-41). Oslo: Universitetsforlaget. (21 sider).

 

**Engh, R. (2011). Tilpasset opplæring og elevvurdering. Vurdering for læring i skolen. På vei mot en bærekraftig vurderingskultur. Kristiandsand: Høyskoleforlaget.( s. 160-166) (7 sider).

 

*Fjørtoft, H. (2016). Effektiv planlegging og vurdering: Læring med mål og kriterier i skolen. (2. utg.). Oslo: Fagbokforlaget (s.15-20 + 41-62) (26 sider)

 

*Gamlem, S. M. (2015). Tilbakemelding for læring og utvikling. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kapittel 1, kapittel 6-10 (14-22 + 79-127) (58 sider).

 

***Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81-112. doi: 10.3102/003465430298487. (32 sider)

https://doi.org/10.3102/003465430298487

 

**Hopfenbeck, T. N. (2016). Å lykkes med elevvurdering. Bergen: Fagbokforlaget. (s 75 -84 + 140 – 154) (25 sider)

 

**Roe, A. (2011). Leseprøver. Lesedidaktikk – etter den første leseopplæringen. Oslo: Universitetsforlaget. (s.177-208) (32 sider).

 

**Smith, K. (2009). Samspillet mellom vurdering og motivasjon. I S. Dobsen, A.B. Eggen & K. Smith (red.), Vurdering, prinsipper og praksis: Nye perspektiver på elev- og læringsvurdering (s. 23-39). Oslo: Gyldendal Akademisk. (27 sider).

 

LÆRERPROFESJONALITET

***Biesta, G. (2009). Good education in an age of measurement: On the need to reconnect with the question of purpose in education. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 21(1), 33-46. doi:10.1007/s11092-008-9064-9 (13 sider)

https://doi.org/10.1007/s11092-008-9064-9

 

**Hovdenak, S. S. (2014). Pedagogikk som fag i en profesjonell lærerutdanning. I E. Elstad & K. Helstad (red.), Profesjonsutvikling i skolen ( s 59-76). Oslo: Universitetsforlaget. (18 sider)

 

**Kvernbekk, T. (2001). Erfaring, praksis og teori. I T. Kvernbekk (red.), Pedagogikk og lærerprofesjonalitet (s. 146-163). Oslo: Gyldendal Akademisk. (18 sider)

 

**Ohnstad, F. O. (2014). Læreres profesjonsetikk. Utvikling av profesjonsetisk skjønn og dømmekraft. I M. B. Postholm, &  T. Tiller (red.), Profesjonsrettet pedagogikk 8-13 (s. 238-261). Oslo: Cappelen Damm Akademisk (24 sider).

 

***Røthing, Å. (2016). Normkritiske perspektiver og mangfoldskompetanse. Bedre skole, 3, 33-37. (5 sider)

https://www.utdanningsforbundet.no/upload/Tidsskrifter/Bedre%20Skole/BS_3_2016/7724-BedreSkole-0316-Rothing.pdf

 

***Schweisfurth, M. (2015). Learner-centred pedagogy: Towards a post-2015 agenda for teaching and learning. International Journal of Educational Development, 40, 259-266. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.ijedudev.2014.10.011 (8 sider)

http://ac.els-cdn.com/S0738059314001084/1-s2.0-S0738059314001084-main.pdf?_tid=844c680c-86ec-11e6-a16b-00000aacb360&acdnat=1475226287_b1a43ae7dbe537d19efd863cb565ed26

 

(Totalt 991 sider)

 

FORSKNINGSMETODE

* Postholm, M. B., & Jacobsen, D. I. (2011). Læreren med forskerblikk. Innføring i vitenskapelig metode for lærerstudenter. Kristiansand: Høgskoleforlaget, (s. 61-100). (39 sider).

 

(Totalt 1030 sider)

Publisert 18. juni 2018 13:26 - Sist endret 4. feb. 2019 15:39