Pensum/læringskrav - fagdidaktikk i naturfag

Bøker

Knain, Erik og Stein Dankert Kolstø (red): Elever som forskere i naturfag, 2011. Universitetsforlaget. (280 sider)

Wellington, Jerry and Jonathan Osborn: Language and literacy in science education, 2001. (Paperback). Open University Press (140 sider)

Artikkel (tilgjengelig på nettet)

Naturfagsenteret: "Vurdering" i Naturfag nr. 2 (s. 7- 48), 2008. Oslo: Naturfagsenteret. (41 sider). Vurdering.

Zeidler, D. L.,& Nichols,   B. H. (2009). Socioscientific issues: Theory and practice. Journal of Elementary Science Education, 21(2), 49‐58.

Bøe, M. V., et al. (2011). Participation in science and technology: young people’s achievement‐related choices in late‐modern societies. Studies in Science Education 47(1): 37-72.

        

I tillegg må du velge én av følgende bøker:

For studenter med hovedvekt på biologi i fagkretsen:

Marion, Peter Van og Alex Strømme: Biologididaktikk, 2008. Høyskoleforlaget (224 sier)

For studenter med hovedvekt på kjemi i fagkretsen:

Ringnes, Vivi og Merete Hannisdal. Kjemi fagdidaktikk, 2006 utg. 3. Høyskoleforlaget. (224 sier)

For studenter med hovedvekt på fysikk i fagkretsen:

Angell, Carl, Berit Bungum og Ellen K. Henriksen med flere: Fysikkdidaktikk, 2011. Del 2, 3, 4, 5 (kap 18 til 20) og 6. Høyskoleforlaget. (270 sider)

Forslag til tilleggspensum for ettfagsstudenter:

Frøyland, Merethe: Mange erfaringer i mange rom, 2010. Abstrakt forlag. Kap. 1, 2, 3, 4 og 5 (140 sider).

Grønmo, Liv Sissel og Torgeir Onstad (red): Opptur og nedtur. Analyse av TIMSS-data for Norge og Sverige, 2013. Kap 5, 6, 7 og 8. Akademika Forlag.(169 sider)

I tillegg må studenten selv velge 350 sider litteratur som knyttes til FoU-oppgaven

Publisert 20. nov. 2014 15:48 - Sist endret 10. juni 2015 10:03