Organisering av praksis i PROF3025

Merk: Denne siden er under revisjon. Endelig versjon foreligger senest ved studiestart 27/1-17.

Målet med praksisopplæringa er å gi studentene kompetanse til å utføre undervisning og annet lærerarbeid. Praksis skal hjelpe studentene til gradvis å utvikle kunnskap og ferdigheter i å planlegge, tilrettelegge og gjennomføre undervisning som tjener elevenes læring. Veiledning fra praksislærer skal legge vekt på å utvikle studentenes egen forståelse av og kunnskaper om hva det vil si å være en profesjonell lærer. Refleksjon over egen planlegging og gjennomføring av undervisning vil derfor stå helt sentralt i studentens arbeid i denne praksisperioden. Det er ønskelig at studentene har praksis i begge sine fag.

Forskrift om rammeplan for lektorutdanning for trinn 8-13 krever en økning av antall praksisdager i lektorutdanningen. I den forbindelse har det nye emnet PROF3025 fått 5 dager økt praksis til sammenligning med PPU3310L, som inngikk i Lektorprogrammet tidligere.

 

Organisering av praksisen i PROF3025:

Uke 6-20 (utenom uke 10-13) Uke 10-13/14 (avhengig av påske)

Praksisdag A, B og C er fastlagt- (onsdager uke 6, 7, 9), praksisdag D- og E er fleksible, og avtales med skolen

Sammenhengende 4-ukerspraksis

Organisering av temadager:

Praksisdag A

Aktivitet: Innføring i den enkelte skoles organisasjon, pedagogiske profil, styringsstruktur osv. Studentene skal få undervisningsplaner for våren og nødvendige tilganger, bøker o.l.

Læringsmål: Studentene skal bli kjent med praksisskolen og få innsikt i skolens planer for å planlegge for 4-ukerspraksis og temadag D og E.

Praksisdag B

Aktivitet: Studentene skal observere en av klassene de skal jobbe med praksis i for å få innblikk i en vanlig skoledag for elevgruppen.

Læringsmål: Studentene skal kunne bruke begrepene tilegnelsessituasjoner, utprøvingssituasjoner og konsolideringssituasjoner (presentert i første pedagogikkseminar) til å snakke om den observerte undervisningen. Studentene skal kunne identifisere konsolideringssituasjoner i undervisningsøktens tre faser: oppstart, hoveddel og avslutning.

Praksisdag C

Aktivitet: Jobbe med case utarbeidet av ILS rettet mot deler av støttefunksjoner på den enkelte skole

Læringsmål: Studentene skal få forståelse for hvordan noen av skolens støttefunksjoner fungerer og læreres meldeplikt.

Praksisdag D

Denne dagen er fleksibel med tanke på gjennomføringstidspunkt. Om mulig er det ønskelig at dagen gjennomføres før 4-ukerspraksis begynner (uke 10).

Aktivitet: Primært er det ønskelig at studentene er til stede under et foreldremøte på skolen. Hvis skolen ikke gjennomfører foreldremøter i den aktuelle perioden, velges en annen løsning som også kan bidra til ønsket læring. Aktuelle møter kan være FAU-møte, møte i arbeidsmiljøutvalget, driftsstyremøte ved skolen, møte med samarbeidspartnere fra næringslivet, eller liknende.

Læringsmål: Studentene skal få innsikt i skole-hjem-samarbeid, eller innsikt i skolens samarbeid med andre aktører som er relevante for skoleverket. Gjennom deltakelse i møtevirksomhet som går utover lærerens primære arbeidsoppgaver skal studentene utvikle en bredere forståelse for læreryrket.

Praksisdag E

Denne dagen er fleksibel med tanke på gjennomføringstidspunkt. Den gjennomføres når det er hensiktsmessig og etter avtale – men utenfor 4-ukerspraksis.

Aktivitet: Studentene skal være til stede under gjennomføring av en muntlig eller skriftlige prøvesituasjon i et av fagene sine. Dette kommer i tillegg til evt. tilsvarende erfaring i fireukerspraksis. For at studentene skal få innblikk i sammenhengen mellom undervisning og vurdering (se læringsmål praksisdag E) bør studentenes observasjon av vurderingssituasjonen rammes inn av faglærer/veileder, gjerne i form av en samtale.

Læringsmål: Målet med praksisdag E er at studentene skal få innblikk i sammenhengen mellom undervisning og vurdering. Denne praksisdagen kan bygge en bro til neste semester av studentenes utdanning (PROF4045), da vurdering og tilpasset opplæring står sentralt.

Publisert 28. nov. 2016 13:01 - Sist endret 19. jan. 2017 10:44