Studielitteratur - UTLED4220

TEMA A: Profesjonalitet og ledelse

 

Hovedbøker:

Andenæs, K. & Møller, J. (red.). Retten i skolen – mellom pedagogikk, juss og politikk. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1, 2, 7, 9 og 10. (Totalt 77 sider)

 

Molander, A. & Terum, L.I. (2008). Profesjonsstudier. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 2, 3, 7, 9, 10, 11, 17. (Totalt: 81 sider)

 

Møller, J. (2004). Lederidentiteter i skolen. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1, 3, 4, 8, 9, 10 og 11. (Totalt: 122 sider.)

 

 

Artikler med tilgang, UiO:

Blackmore, J. (2011). Lost in translation? Emotional intelligence, affective economies, leadership and organizational change.  Journal of Educational Administration and History, 43(3), 207-225. (18 sider)

Bradbury, L. & Gunter, H. (2006). Dialogic identities: the experiences of women who are headteachers and mothers in English primary schools. School Leadership and Management, 26(5), 489-504. (15 sider)

Evetts, J. (2009). New Professionalism and New Public Management: Changes, Continuities and Consequences. Comparative Sociology 8, pp. 247 -266. (19 sider)

Harris, A. (2008). Distributed leadership: According to the evidence. Journal of Educational Administration, 46(2), 172-188. (16 sider).

Kelchtermans, G., Piot, L., Ballet, K. (2011). The lucid loneliness of the gatekeeper. Exploring the emotional dimension in principals' work lives. Oxford Review of Education, 37 (1), 93-108. (15 sider)

Møller, J. (2012). The construction of a public face as a school principal.. International Journal of Educational Management, 26(5) 452-460. (8 sider)

Ottesen, E. (2016). Møtet mellom skolens profesjonsforståelse og Kunnskapsløftet som styringsreform. Acta Didactica Norge, 10 (4), 69–81. (12 sider) OPEN ACCESS

Spillane, J.P. (2013). The practice of leading and managing teaching in educational organisations. In Leadership for 21st Century Learning. Educational Research and Innovation, s. 59 – 82. OECD Publishing. (23 sider)

 

 

 

Kompendiet:

 

Brunstad, P. O. (2017). Beslutningsvegring – et ledelsesproblem, kap. 3: Fornuft og følelser i beslutningsprosessen, s. 89-105. (16 sider)

Busch, T. (2012).  Verdibasert ledelse i offentlige profesjoner. Kap. 4 og 6 (s. 61-79 og s. 93.103). Bergen: Fagbokforlaget. (28 sider)

Irgens; E.J. (2012). Profesjonalitet, samarbeid og læring. I: J.S. Jøsendal, G. Langfeldt & K. Roald (red.). Skoleeier som kvalitetsutvikler. Hvordan kommuner og fylkeskommuner skaper gode læringsresultater, s. 204-218, Oslo: Kommuneforlaget. (14 sider)

Kvalnes, Ø. (2014). Etikk for lærere. Kap. 1, s. 13-37. Oslo: Universitetsforlaget. (24 sider)

Molander, A. (2013). Profesjonelt skjønn i velferdsstaten: mekanismer for ansvarliggjøring. I A. Molander & J-C. Smeby (red.). Profesjonsstudier II, s. 44-54, Oslo: Universitetsforlaget.  (10 sider)

Møller, J. & Ottesen, E. (2012). Kunnskapsinformert ledelse i skolen – en utfordring for skoleeier. I: J.S. Jøsendal, G. Langfeldt & K. Roald (red.). Skoleeier som kvalitetsutvikler. Hvordan kommuner og fylkeskommuner skaper gode læringsresultater, s. 171-187, Oslo: Kommuneforlaget. (16 sider)

Nordrum, J.-C. (2012). Digital mobbing – noen rettslige spørsmål, I H.Jakhelln & T. Welstad (red.). Utdanningsrettslige emner. Artikler med utvalgte tema fra skole- og utdanningsrettens område, s.379-386. Oslo: Universitetsforlaget (7 sider)

Sørhaug, T. (1996). Om ledelse: Makt og tillit i moderne organisering. Oslo: Universitetsforlaget (Kap. 1) (23 sider)

Wenger, E. (2004). Læring. I J. Lave & E. Wenger. Situert læring og andre tekster, s. 156-181

 

 

Anbefalt støttelitteratur:

Spillane, J.P. (2008). Distributed Leadership. The Educational Forum 69(2),143-150. (7 sider)

Aasen, P. (1992). Den store innesperringen. Skolens historie i lys av Michel Foucaults sosialiseringsteori. I P.Aasen & Telhaug, A.O. (red.). Takten takten pass på takten. Studier i den offentlige oppdragelseshistorie., s.25-65. Oslo: Ad Notam Gyldendal. (40 sider)

 

 

 

TEMA B: Kvalitet og organisasjonsutvikling

 

 

Hovedbøker:

 

Busch, T., Johnsen, E. & Vanebo, J.O. (2009). Økonomistyring i det offentlige. Universitetsforlaget. Kap. 3, (45 sider).

Monsen, L. Bjørnsrud, L.N & Aasland, B. Kvalitet i skolen. Oslo: Cappelen Damm, kap 1-7, (126 sider)

Jacobsen, D.I. & Thorsvik, J. (2007). Læring i organisasjoner. Hvordan organisasjoner

fungerer. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 8, 9, 10, 11 (134 sider)

Jensen, R. (2018). Profesjonelt arbeid i grenseoner. Arbeid med skoleforbedring på tvers av virksomheter. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap 1, 2, 3, 5, 6, 7. (70 sider).

Aas, M. & Paulsen, J.M. (red.) (2017). Ledelse i fremtidens skole. Oslo: Fagbokforlaget. Kap. 2, 8, 9, 13 og 17. ( 75 sider)

 

Artikler med tilgang, UiO:

Cohen, M.D., March, J.G. and Olsen, J.P. A Garbage Can Model of Organizational Choice. Administrative Science Quarterly, 17(1): 1-25. (25 sider)

Garvin, D.A., Edmondson, A.C., Gino, F. (2008). Is Yours a Learning Organization? Harvard Business Review, 86(3): 109-117 (8 sider)

Hauge, T. E., & Norenes, S. O. (2015). Collaborative leadership development with ICT: Experiences from three exemplary schools. International Journal of Leadership in Education, 18(3), 340-364 (24 sider)

Hermansen, H., & Mausethagen, S. (2016). Når kunnskap blir styrende: Læreres rekontekstualisering av nye kunnskapsformer. Acta Didactica Norge10(2), 92-107. (16 sider)

Karseth, B. & Møller, J. (2014). "Hit eit steg og dit eit steg". Et institusjonelt blikk på reformarbeid i skolen.  Norsk pedagogisk tidsskrift.  ISSN 0029-2052.  98(6), s 452- 468. (16 sider)

Kotter, J. (2007). Leading Change. HBR’s Ten Must Reads on Change, pp. 2-13 (11 sider)

Nerland, M. & Jensen, K. Changing Cultures of knowledge and professional learninng. International Handbook of research in professional practice-based learning. Kapittel, 23 (29 sider)

Paulsen, J.M. (2011). Å lede asymmetriske kunnskapsorganisasjoner – “Mission Impossible”? I Madsbu, J. P., Pedersen, M. (Red.), I verdens rikeste land: samfunnsvitenskapelige innganger til norsk samtid. Vallset: Oplandske bokforl. (17 sider)

Senge, P. M. (1990). The leader’s new work: Building learning organizations. Sloan Management Review, 32(1), 7-23. (17 sider)

Trujillo, T. (2014). The modern cult of efficiency: Intermediary organizations and the new scientific management. (25 sider)

Weick, K. (1982). Administering Education in Loosely Coupled Schools. Phi Delta Kappa International 63(10): 673-676 (4 sider)

Kompendiet:

Dale, E.L. (2008). Institusjonell svikt og kvalitetsansvar i utdanningssystemet, kap. 17, s. 353-366, i E. L. Dale. Fellesskolen – reproduksjon av sosial ulikhet. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag, (13 sider).

 

 

TEMA C: Globalisering og medborgerskap

 

 

Hovedbøker:

Røvik, K. A, Eilertsen, T.V. & Furu, E.M. (red.). Reformideer i norsk skole. Spredning, oversettelse og implementering. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap. 1, 2, 3, 4, 5, 7 og 11 (188 sider).

Berge, K. L. og Stray, J. H. (red), (2012). Demokratisk medborgerskap i skolen. Bergen: Fagbokforlaget. Kap 1, 4, 7 og 10 (75 sider)

Vedøy, G. (2017). Ledelse i og av flerkulturelle skoler. Kap. 2-5. Oslo: Universitetsforlaget (98 sider)

 

Artikler med tilgang, UiO:

Andersen, F. and E. Ottesen (2011). School leadership and ethnic diversity: approaching the challenges. Intercultural Education 22(4), 285-300 (16 sider).

Biesta, G. (2007).: «Don’t count me in» – Democracy, education and the question of inclusion. Nordisk Pedagogik, 27(1), pp. 18–31 (13 sider).

Børhaug, K. (2017). Ei endra medborgaroppseding. Acta Didactica Norge, 11 (3), Artikkel nr. 6. (18 sider).

Elstad, E. (2012). PISA debates and blame management among the Norwegian educational authorities: Press coverage and debate intensity in the newspapers. Problems of Education in the 21st Century, 48(1), p. 10-22 (13 sider).

Grek, S. (2009). Governing by numbers: The PISA ‘effect’in Europe. Journal of Education Policy, 24(1), p. 23-37 (15 sider).

Homme, A. (2017). Innovative government initiatives to prevent upper secondary school dropout: organisational learning and institutional change at the local level. International. Journal of Innovation in Education, 4 (1), 51-65 (14 sider).

Mausethagen, S., Prøitz, T.S. & Skedsmo, G. (2017): Teachers’ use of knowledge sources in ‘result meetings’: Thin data and thick data use. Teachers and Teaching: Theory and Practice. DOI: 10.1080/13540602.2017.1379986 (14 sider).

Møller, J. (2006): Democratic Schooling in Norway: Implications for Leadership in Practice. Leadership and Policy in Schools. 5(1), 53-69 (17 sider).

Møller, J. & Skedsmo, G. (2013): Modernizing education - NPM reform in the Norwegian education system. Journal of Educational Administration and History 45(4), 336-355 (20 sider).

Møller, J. (2009). Approaches to school leadership in Scandinavia. Journal of Educational Administration and History,41 (2), 165-177 (12 sider)

Ranson, S. (2003). Public Accountability in the Age of Neo-Liberal Governance. Journal of Education Policy, 18(5), 459-480 (21 sider).

Rizvi, F. (2011). Experiences of Cultural Diversity in the Context of an Emergent Transnationalism. European Educational Research Journal 10(2), 180-188 (19 sider).

Simons, M. (2009). Studying Regulation and Inequalities in European Education: an exercise in counter-moves and counter-narratives. European Educational Research Journal 8(1), p. 133-141 (9 sider).

Steiner-Khamsi, G. (2013). What is Wrong with the ‘What-Went-Right’ Approach in Educational Policy? European Educational Research Journal 12(1), p. 20-33 (14 sider).

 

Kompendiet:

Dale, E.L. (1997). Kvalitetsansvar i utdanningssystemet. I: Dale, E.L. (red.). Etikk for pedagogisk profesjonalitet. Cappelen Akademisk Forlag, s. 154-180 (26 sider).

Kvernbekk, T. (2013): “Vil dette virke hos oss? Om veien fra forskningsbasert kunnskap til konkret praksis». I: Säljö, R., & Krumsvik, R.J. Praktisk.pedagogisk utdanning. En antologi. s. 279-302 (23 sider).

 

Artikkel hvor det gis tilgang via ITL

Skedsmo, G. & Møller, J. (2016): Governing by new performance expectations in Norwegian schools. In: Gunter, H., Hall, D., Serpieri, R. & Grimaldi, E. (Eds.): New Public Management and the Reform of Education: European lessons for policy and practice. (s. 53 – 65). London: Routledge. (12 sider).

Publisert 29. nov. 2017 11:13 - Sist endret 29. nov. 2017 11:13