SPED4941 – Språk- og leseveiledning
Beskrivelse av emnet
Timeplan, pensum og eksamensdato
Kort om emnet
Studentene skal få teoretisk og praktisk bakgrunn for å kunne veilede kolleger i forhold til språkstimulering og opplæring i lesing og skriving. De må dessuten ha kunnskap om hvordan en kan gjennomføre endringsprosesser i skolen med sikte på oppbygging av gode læringsmiljøer. Studentene må ha inngående kunnskap om hva forskning viser om kvalitetssikring av begynneropplæringen for elever med norsk som henholdsvis første og andrespråk.
Studentene må kunne omsette teorien de får presentert i praksis i forhold til følgende temaer: Innovasjon og veiledning, tilpasset opplæring på begynner- og mellomtrinn, minoritetsspråklige elever. De må kunne organisere arbeidsmåter i forhold til klassetrinn og hensikt og kunne velge arbeidsmåter bevisst ut fra læringssyn.
Studentene skal kunne arbeide aktivt for å bygge bro mellom barnehage og skole og mellom trinn og avdelinger i øvrig. De må kunne forstå hvordan undervisningen i lesing og skriving skal kvalitetssikres slik at elever på alle trinn får optimale betingelser for læring.
Hva lærer du?
Emnet fokuserer på tre områder:
Læringssyn og innovasjon:
Tilpassing av opplæring i forhold til ulike læringsvansker krever bevissthet om læringssyn. Etablering av gode læringsmiljøer krever forståelse for ulike læringssyn og deres konsekvenser for tilrettelegging og gjennomføring av undervisningen med ulike formål. Drøfting av teori om veiledning er nødvendig for å sikre best mulig overføring av kompetanse mellom kolleger slik at en utnytter skolens egne ressurser best mulig.
Forebygging og tidlig innsats:
Kunnskap om tidlige språklige forutsetninger og senere leseutvikling. Kunnskap om observasjon og kartlegging og tilrettelegging av tiltak for tale- og skriftspråkstimulering med sikte på forebygging av lese- og skrivevansker. Kunnskap om tidlig skriftspråksutvikling i en flerkulturell skole. Kunnskap om helhetlig språkstimulering på begynnertrinnet med særlig fokus på språklig bevissthet, begreper og vokabular.
Balansert leseopplæring:
Språk-, lese- og skriveutvikling, herunder utvikling i rettskriving. Teori om lesing som en språkprosess. Tiltak og mediering på ulike utviklingstrinn med særlig sikte på læring og mestring. Observasjon og dynamiske arbeidsmåter. Leseforståelse og strategier for optimal læring i alle fag. Lese- og skriveopplæring i et to-språklig lys. Intensiv leseopplæring for elever med lese- og skriveopplæring.
Opptak og adgangsregulering
Emnet er på masternivå og krever:
- Generell studiekompetanse
- Utdanning som lærer, faglærer, førskolelærer eller tilsvarende med minimum 3 års varighet
Vi prioriterer søkere som kan dokumentere at skolen ønsker søker inn på dette kurset, og at det i etterkant vil bli lagt til rette for at språk- og leseveilederfunksjonen kan komme i gang på skolen. Skolelederne til søkere som opptas vil bli invitert til et orienteringsmøte om studiet og om implementeringen av språk- og leseveilederordningen.
Overlappende emner
- 10 studiepoeng overlapp mot LSS4000 – Innovasjon, skoleutvikling og evaluering (nedlagt)
- 10 studiepoeng overlapp mot LSS4100 – Forebygging og tidlig innsats (nedlagt)
- 10 studiepoeng overlapp mot LSS4110 – Balansert leseopplæring (nedlagt)
Undervisning
Undervisningen gis som ukentlige forelesninger og seminarer. Det benyttes fellesundervisning supplert med opprettelse av kollokvier som fungerer autonomt. Hensikten med kollokviene er å drøfte innholdet i opplegget med sikte på overføring til egen praksis. Kollokviene gir dessuten anledning til å drøfte loggskriving og forberede prosjektet på egen skole som grunnlag for eksamensoppgavene. Studenten skal skrive refleksjonslogg. Loggen kan danne grunnlag for valg av problemstilling for eksamensoppgaven.
Undervisningen er delvis obligatorisk og det knyttes arbeidskrav til studiet.
I løpet av kurset forutsettes det at deltakerne utfører øvelser på egen skole innenfor det fagstoff som gjennomgås.
Adgang til undervisning
Emnet forutsetter minimum 30 studenter.
Eksamen
Obligatoriske komponenter:
Oppsummert logg må være levert og godkjent før studenten kan gå opp til eksamen. Nærmere spesifikasjon av arbeidskravene skal foreligge ved starten av studieåret.
- Loggen vurderes til bestått/ikke bestått.
- Loggen vurderes av undervisere på emnet.
- Eksamensoppgaven vurderes av undervisere på emnnet og eksterne sensorer.
Eksamen
Eksamen er en selvstendig rapport med godkjent tema som del av et prosjekt utført på egen skole. Omfang inntil 15. sider. Prosjektarbeid/eksamen er selvstendig og omfatter
- gjennomføring av planlagt prosjekt
- skriftlig rapport fra prosjektarbeidet
Hjelpemidler
Til arbeidet med semesteroppgaven er alle hjelpemidler tillatt.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Begrunnelse og klage
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Tilrettelagt eksamen
Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.
Annet
For mer informasjon, se Insitutt for spesialpedagogikk