SPED4941 – Språk- og leseveiledning

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Studentene skal få teoretisk og praktisk bakgrunn for å kunne veilede kolleger i forhold til språkstimulering og opplæring i lesing og skriving. De må dessuten ha kunnskap om hvordan en kan gjennomføre endringsprosesser i skolen med sikte på oppbygging av gode læringsmiljøer. Studentene må ha inngående kunnskap om hva forskning viser om kvalitetssikring av begynneropplæringen for elever med norsk som henholdsvis første og andrespråk.

Studentene må kunne omsette teorien de får presentert i praksis i forhold til følgende temaer: Innovasjon og veiledning, tilpasset opplæring på begynner- og mellomtrinn, minoritetsspråklige elever. De må kunne organisere arbeidsmåter i forhold til klassetrinn og hensikt og kunne velge arbeidsmåter bevisst ut fra læringssyn.

Studentene skal kunne arbeide aktivt for å bygge bro mellom barnehage og skole og mellom trinn og avdelinger i øvrig. De må kunne forstå hvordan undervisningen i lesing og skriving skal kvalitetssikres slik at elever på alle trinn får optimale betingelser for læring.

Hva lærer du?

Emnet fokuserer på tre områder:
Læringssyn og innovasjon:
Tilpassing av opplæring i forhold til ulike læringsvansker krever bevissthet om læringssyn. Etablering av gode læringsmiljøer krever forståelse for ulike læringssyn og deres konsekvenser for tilrettelegging og gjennomføring av undervisningen med ulike formål. Drøfting av teori om veiledning er nødvendig for å sikre best mulig overføring av kompetanse mellom kolleger slik at en utnytter skolens egne ressurser best mulig.

Forebygging og tidlig innsats:
Kunnskap om tidlige språklige forutsetninger og senere leseutvikling. Kunnskap om observasjon og kartlegging og tilrettelegging av tiltak for tale- og skriftspråkstimulering med sikte på forebygging av lese- og skrivevansker. Kunnskap om tidlig skriftspråksutvikling i en flerkulturell skole. Kunnskap om helhetlig språkstimulering på begynnertrinnet med særlig fokus på språklig bevissthet, begreper og vokabular.

Balansert leseopplæring:
Språk-, lese- og skriveutvikling, herunder utvikling i rettskriving. Teori om lesing som en språkprosess. Tiltak og mediering på ulike utviklingstrinn med særlig sikte på læring og mestring. Observasjon og dynamiske arbeidsmåter. Leseforståelse og strategier for optimal læring i alle fag. Lese- og skriveopplæring i et to-språklig lys. Intensiv leseopplæring for elever med lese- og skriveopplæring.

Opptak og adgangsregulering

Emnet er på masternivå og krever:

Vi prioriterer søkere som kan dokumentere at skolen ønsker søker inn på dette kurset, og at det i etterkant vil bli lagt til rette for at språk- og leseveilederfunksjonen kan komme i gang på skolen. Skolelederne til søkere som opptas vil bli invitert til et orienteringsmøte om studiet og om implementeringen av språk- og leseveilederordningen.

 

Overlappende emner

Undervisning

Undervisningen gis som ukentlige forelesninger og seminarer. Det benyttes fellesundervisning supplert med opprettelse av kollokvier som fungerer autonomt. Hensikten med kollokviene er å drøfte innholdet i opplegget med sikte på overføring til egen praksis. Kollokviene gir dessuten anledning til å drøfte loggskriving og forberede prosjektet på egen skole som grunnlag for eksamensoppgavene. Studenten skal skrive refleksjonslogg. Loggen kan danne grunnlag for valg av problemstilling for eksamensoppgaven.

Undervisningen er delvis obligatorisk og det knyttes arbeidskrav til studiet.

I løpet av kurset forutsettes det at deltakerne utfører øvelser på egen skole innenfor det fagstoff som gjennomgås.

Adgang til undervisning

Emnet forutsetter minimum 30 studenter.

Eksamen

Obligatoriske komponenter:
Oppsummert logg  må være levert og godkjent før studenten kan gå opp til eksamen. Nærmere spesifikasjon av arbeidskravene skal foreligge ved starten av studieåret.

  • Loggen vurderes til bestått/ikke bestått.
  • Loggen vurderes av undervisere på emnet.
  • Eksamensoppgaven vurderes av undervisere på emnnet og eksterne sensorer.

Eksamen
Eksamen er en selvstendig rapport med godkjent tema som del av et prosjekt utført på egen skole. Omfang inntil 15. sider. Prosjektarbeid/eksamen er selvstendig og omfatter

  • gjennomføring av planlagt prosjekt
  • skriftlig rapport fra prosjektarbeidet

Hjelpemidler

Til arbeidet med semesteroppgaven er alle hjelpemidler tillatt.

Eksamensspråk

Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.

Begrunnelse og klage

Adgang til ny eller utsatt eksamen

Tilrettelagt eksamen

Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.

Annet

For mer informasjon, se Insitutt for spesialpedagogikk

Fakta om emnet

Studiepoeng
30
Nivå
Master
Undervisning

Studiet er nedlagt.

Undervisningsspråk
Norsk
Kursavgift
ca 28 000 kr - 30 000 kr. Avhenger av antall studenter og fastsettes før studiestart hvert år

Kontakt

UV-studieinfo