Oppbygging og gjennomføring
Programspesialiseringen i realfagdidaktikk gir en fordypning i enten matematikkdidaktikk eller naturfagdidaktikk. Studiet fokuserer på fagdidaktiske problemstillinger knyttet til læring og undervisning av matematikk og naturfagene. Studentene får også en innføring i aktuell didaktisk forskning og forskningsmetode. Programspesialiseringen i realfagdidaktikk legger et grunnlag for informert og kritisk refleksjon over realfagenes didaktikk og plass i skole og samfunn.
Opptakskrav
Studenter må ha studierett på Lektorprogrammet (UVM5-LEKT)
Følgende emner/emnegrupper må være bestått før oppstart med programspesialiseringen i realfagsdidaktikk:
. Emnegruppe på 80 studiepoeng innenfor de fastlagte studieløpene (fag 1)
. Emnegruppe på 60 studiepoeng innenfor de fastlagte studieløpene (fag 2)
. Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) på 60 studiepoeng inkludert Ex.paed og obligatorisk praksis
. Ex.phil
Unntak:
Studenter på studieretning realfag kan begynne med programspesialisering med et manglende emne på 10 studiepoeng ("hengefag") i enten 60-gruppen (fag 2) eller 80-gruppen (fag 1).
Kunnskaper
Etter gjennomført studium skal kandidaten ha
- avansert kunnskap om utvalgte temaer innenfor matematikk- eller naturfagdidaktikk
- kunnskap om sentrale teorier og metoder innenfor didaktisk forskning
Ferdigheter
Etter gjennomført studium skal kandidaten kunne
- sette seg inn i et forskningsfelt
- planlegge, gjennomføre og presentere et selvstendig didaktisk forskningsarbeid
Generell kompetanse
Etter gjennomført studium har kandidaten kompetanse i å
- anvende didaktisk kunnskap i drøfting av problemstillinger knyttet til skole og undervisning av realfag
- vurdere didaktiske forskningsresultater på kritisk måte og anvende dem ut fra fagdidaktiske og etiske vurderinger
Emner i emnegruppen
Obligatoriske emner:
- DIDMET4000 - Metodekurs i fagdidaktikk (10 studiepoeng) (siste undervisning i emnet er våren 2017)
- DIDMET4200 - Forskningsmetode og oppgaveforberedelse (10 studiepoeng) (siste undervisning i emnet er høsten 2017)
- RDID4190 - Mastergradsoppgave i realfagdidaktikk (30 studiepoeng)
Obligatorisk innen emnegruppen er også (minst) to realfagdidaktiske emner (20 sp).
Dersom du ønsker fordypning i naturfagdidaktikk følger du følgende emner:
- RDID4011 – Naturfag som allmenndannelse (nedlagt) (10 studiepoeng) (siste undervisning i emnet er våren 2017)
- RDID4030 – Naturfagdidaktikk fordypning (nedlagt) (10 studiepoeng) (siste undervisning i emnet er høsten 2017)
Dersom du følger fordypning i matematikkdidaktikk følger du følgende emner:
- RDID4012 – Matematikk i skole og samfunn (nedlagt) (10 studiepoeng) (siste undervisning i emnet er våren 2017)
- RDID4020 – Matematikkdidaktikk fordypning (nedlagt) (10 studiepoeng) (siste undervisning i emnet er høsten 2017)
Valgfrie emner totalt 20 studiepoeng
- Emner på 4000-nivå hentet fra porteføljen til Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet.
- RDID4040 – Matematikkhistorie (nedlagt)(10 studiepoeng)
10. semester | RDID4190 – Mastergradsoppgave i realfagdidaktikk (nedlagt) | |||||||||||||||||||||||||||||
9. semester | DIDMET4200 – Forskningsmetode og oppgaveforberedelse (nedlagt)**** | Valgfritt emne fra MAT-NAT / RDID4040 – Matematikkhistorie (nedlagt) | RDID4020 – Matematikkdidaktikk fordypning (nedlagt)***** / RDID4030 – Naturfagdidaktikk fordypning (nedlagt)****** | |||||||||||||||||||||||||||
8. semester | DIDMET4000 – Metodekurs i fagdidaktikk (nedlagt)* | Valgfritt emne fra MAT-NAT | RDID4011 – Naturfag som allmenndannelse (nedlagt)** / RDID4012 – Matematikk i skole og samfunn (nedlagt)*** | |||||||||||||||||||||||||||
10 studiepoeng | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng |
* Fra og med våren 2018 erstattes DIDMET4000 med emnet DIFO4001 – Didaktisk forskningsmetode: design og innsamling av data
** Fra og med våren 2018 erstattes RDID4011 med emnet NATDID4001 – Naturfagene, forskning og skole
*** Fra og med våren 2018 erstattes emnet RDID4012 med emnet MDID4001 – Matematikkdidaktisk forskning - eleven, matematikken og samfunnet
**** Fra og med høsten 2018 erstattes DIDMET4200 med emnet DIFO4000 – Didaktisk forskningsmetode uten praksis: analyse og framstilling av data
***** Fra og med høsten 2018 erstattes RDID4020 med emnet MDID4002 – Matematikkdidaktisk forskning - lærerkompetanse, undervisning og vurdering
****** Fra og med høsten 2018 erstattes RDID4030 med emnet NATDID4001 – Naturfagene, forskning og skole