Prof. Sten Ludvigsen (UiO): Kunnskapsteoretiske antagelser i forskning om læring og undervisning.
Sten Ludvigsen, dekan ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet og professor ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo kommer til Forum for vitenskapsteori! Ludvigsen ledet utvalget bak utredningen for Kunnskapsdepartementet, «Fremtidens skole — Fornyelse av fag og kompetanser» (NOU 2015: 8) som har løftet fram begrepet «dybdelæring». Denne utredningen har vært et viktig utgangspunkt for den pågående fagfornyelsen i norsk skole.
Foredraget er åpent for alle!
Time and place: – ,
Vilhelm Bjerknes' hus Auditorium 2
Bilde: UiO
Innlegget tar utgangspunkt i fagfornyelsen i skolen som iverksettes fra 2020 og hvilke kunnskapsteoretiske forutsetninger den bygger på. Fagfornyelsen tar utgangspunkt i forskning om hva og hvordan elever lærer og hvordan man kan legge til rette for å skape optimale vilkår for elevenes kognitive og sosiale progresjon. Fagfornyelsen bygger også på antagelser om endringer i vitenskapsfagene og hvilke deler av fagene som er viktige i skolen. Ulike kunnskapsteoretiske antagelser i fag og læring vil bli drøftet.
PublishedJan. 5, 2019 11:12 AM - Last modifiedMay 28, 2024 11:36 AM