Standarder for karrierestøtte

Universitetsstyret vedtok følgende standarder for karrierestøtte for forskere i tidlig karrierefase 10. mars 2020. Se også rapporten som ligger til grunn for standardene.

Strategi 2030 fastslår at UiO, gjennom målrettet rekruttering og systematisk karriereoppfølging, skal utvikle forskertalenter for akademia, samfunns- og næringsliv. Kunnskapssamfunnet stiller stadig sterkere krav til universitetets rolle som leverandør av toppkompetanse og forskning og innovasjonskapasitet utover akademias egne behov. En helhetlig og systematisk karrierestøtte for forskere i en tidlig karrierefase kan dessuten bidra til å bygge mer dynamiske og åpne forskningsmiljøer, og økt samhandling på tvers av sektorer.

UiOs karrierestøtte skal bidra til en felles, tverrsektoriell forståelse av hva slags kompetanse som kan forventes av forskere på ulike nivåer. Karrierestøttende tiltak må defineres ut fra behov i målgruppen, og tilpasses fagfeltets særegenheter og karrieremuligheter. Samtidig skal ph.d.-kandidater, postdoktorer og forskere ved UiO kunne ha forventninger til den støtten universitetet tilbyr for at de skal kunne planlegge for og lykkes i sitt videre karriereløp.

Følgende standarder skal ligge til grunn for arbeid med karrierestøtte for forskere i tidlig karrierefase:

Ph.d.-nivået

Den enkelte ph.d.-kandidat skal sikres god støtte til gjennomføring av forskerkvalifiseringen og forståelse av forskerrollen. Dette skal ivaretas gjennom

  • individuell og gruppevis faglig veiledning som del av doktorgradsprogrammet og gjennom programmets faglige fellesaktiviteter.
  • tilrettelagte rutiner for rask oppstart og god integrasjon i miljøet, derunder klar tilhørighet til et fagmiljø.

Den enkelte ph.d.-kandidat skal få støtte til å utvikle en generell karrierebevissthet om ulike karriereveier og innsikt i egne generiske ferdigheter. Dette skal ivaretas gjennom

  • tilbud om opplæring og trening i relevante generiske ferdigheter.
  • tilgang til et gruppetilbud om karriereveiledning, samt tilbud om en individuell samtale om fremtidige planer og muligheter i løpet av ansettelsen.
  • skreddersydd nettinformasjon og tilgang til verktøy for egenvurdering av ferdigheter.

Alle ph.d.-kandidater ved UiO skal ha tilbud om:

i. Faglig veiledning i gjennomføring av doktorgradsarbeidet samt kunnskap, ferdigheter og generiske ferdigheter i samsvar med kravene i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for ph.d.

ii. Informasjon om ulike karriereveier en avlagt doktorgrad i fagfeltet legger grunnlag for. Dette kan gjøres på forskjellig vis avhengig av innretningen på det enkelte ph.d.-program.

iii. Innføring i karrierefremmende generiske kompetanser slik som analytisk tenkning, akademisk skriving og kunnskapsoverføring/formidling til et større publikum.

iv. Tilrettelagte rutiner for samtaler og informasjon som understøtter god oppstart og avslutning av arbeidsforholdet, med perspektiver på fremtidige karrieremuligheter.

Postdoktorer og øvrige forskere i tidlig karrierefase

Universitetet skal sikre at ansatte postdoktorer har en reell mulighet til å kvalifisere seg til vitenskapelige toppstillinger. En slik forpliktelse foreligger ikke for de øvrige forskerne. Utover dette skal begge grupper tilbys støtte til karriere- og kompetanseutvikling gjennom

  • å fremme individuell karriereplanlegging og avklaring av en personlig karriereplan. Dette skal skje gjennom organisert, gruppevis bevisstgjøring og erfaringsutveksling og gjennom individuelle samtaler. Postdoktorer skal gis tilbud om utdanningsfaglig kompetanse og undervisningserfaring, og eventuelt annet meritterende arbeid utover forskningsarbeidet.
  • å understøtte personlig og målrettet karrierebygging med tanke på ulike karriereveier. Kompetanseutvikling i generiske ferdigheter bør gis også på dette nivået, men i mer spisset format enn på ph.d.-nivået. Relevante temaer for videre karriere, innenfor så vel som utenfor akademia, kan være ekstern inntjening, tverrfaglig samarbeid, ledelse, innovasjon, samt utvikling av nettverk og partnerskap.
  • tilbud om støtte til faglig og forskningsmessig utvikling med vekt på selvstendiggjøring, avklaring av forskningsmessig profil i forhold til fagutvikling og kvalitetssikring av egen forskning.

Alle postdoktorer og øvrige forskere i tidlige karrierefaser skal ha tilbud om:

i. Faglig veiledning/mentorering i gjennomføringen av forskningsarbeidet og støtte til selvstendiggjøring og faglig videreutvikling.

ii. Årlige karriereutviklingssamtaler. Dette kan inngå som del av medarbeidersamtaler eller annen oppfølging. Karriereutviklingssamtalen bør ikke holdes med nærmeste faglige veileder, men med en som kjenner fagmiljøet og det eksterne faglige landskapet og arbeidsmulighetene der.

iii. En karriereplan som danner grunnlag for karrieresamtalene. Denne skal omfatte en plan for forskning og annet kvalifiserende arbeid.

iv. Tilrettelagte rutiner for samtaler og informasjon som understøtter god oppstart og avslutning av arbeidsforholdet med perspektiver på fremtidige karrieremuligheter.

I tillegg bør alle postdoktorer og øvrige forskere i tidlige karrierefaser ha tilbud om:

v. Deltakelse i organisert programaktivitet, som består av samlinger eller kombinasjon av samling og egenarbeid. Tema bør inkludere karriereplanlegging, arbeid-fritidsbalanse, ledelse (selvledelse og gruppeledelse), nettverksbygging, søknadsskriving og populærvitenskapelig kommunikasjon.

Organisering, ansvar og oppgavefordeling

Fagmiljøet, der den yngre forskeren utfører sitt daglige arbeid, er hovedarenaen for den støtten som skal gis, og dessuten treningsarena for de ferdigheter som forskeren tilegner seg på andre nivåer. Dette nivået har ansvar for oppgaver knyttet til tilhørighet, forskningskvalifisering, veiledning og nettverksbygging.

Instituttet har et særlig ansvar for strukturer som tilrettelegger for tilhørighet til et fagmiljø, samt alumniaktiviteter og kontakt med og kunnskap om arbeidslivet (innen og utenfor akademia).

Fakultetet har ansvar for å organisere programaktiviteter på ph.d.- og postdoktornivå. Dette kan gjøres på egenhånd eller i samarbeid med andre fakulteter. Fakultetet bestemmer endelig ansvarsfordeling på egne enheter.

Institusjonsnivået har et systemansvar for UiOs samlede karrierestøtte for forskere i tidlig karrierefase. Dette innebærer å utvikle og ivareta en infrastruktur for informasjon om karrierestøttetilbud, kursing av ansatte med ansvar for oppgaver på feltet, og videreutvikling av system og kvalitetsstandarder for karrierestøtten

Published Feb. 2, 2022 10:48 AM - Last modified Feb. 2, 2022 1:19 PM