Retningslinjer for tildeling av forskningstermin ved Institutt for spesialpedagogikk
Vedtatt av instituttstyret.
Revidert av instituttstyret 09.09.2013, sak 24/13
Gjeldende fra 01.01.2014
Det vises til Universitetets kriterier for tildeling av forsknings- og utdanningstermin
Formål
Formålet med forsknings- og utdanningstermin er å gi fast ansatte i vitenskapelige stillinger mulighet til sammenhengende forskningsvirksomhet. Forsknings- og utdanningstermin skal brukes til konsentrasjon omkring forskningsprosjekter, utvikling av internasjonale forsknings- og undervisningskontakter og/eller arbeid med publisering i tellende publikasjoner.
Søknadsfrist
Søknadsfristen er 1. mars hvert år, og gjelder for påfølgende kalenderår. Søknadene blir behandlet i løpet av samme vårsemester, og innvilges eller avslås med utgangspunkt i UiOs og instituttets retningslinjer for forsknings- og utdanningstermin.
Søknad
Begrunnet søknad om forsknings- og utdanningstermin sendes instituttet på eget skjema. Sammen med søknaden skal det legges ved en tilfredsstillende faglig plan for perioden og en plan for publisering i tellende publiseringskanaler.
I søknaden må søkerne opplyse om når de sist hadde forsknings- og utdanningstermin eller permisjon for å utføre forskning uten hensyn til hvem som finansierte den.
Søknadsskjema (nettskjema)
Tildeling av forsknings- og utdanningstermin
Forsknings- og utdanningstermin kan tildeles fast ansatte i vitenskapelige stillinger, det vil si kombinerte stillinger med forskningsrett og forskningsplikt:
- Professor I og førsteamanuensis.
- Øvrig fast tilsatt vitenskapelig personale som har spesielle kvalifiseringsbehov.
Tildeling av forsknings- og utdanningstermin vil normalt være avhengig av budsjettdekning og tilfredsstillende vikarordning den perioden det søkes forsknings- og utdanningstermin for. Etter at forsknings- og utdanningstermin er innvilget, skal søkeren selv foreslå og/eller etablere kontakt med aktuelle kandidater for å etablere en tilfredsstillende vikarordning.
Forsknings- og utdanningstermin tildeles under forutsetning av at søker over tid har fylt sine arbeidsoppgaver innenfor undervisning/veiledning og forskning/publisering.
Forsknings- og utdanningstermin for kvalifisering til opprykk tildeles normalt en gang.
Universitetslektorkan ikke søke om forsknings- og utdanningstermin.
Opptjening til forsknings- og utdanningstermin
- Instituttleder har rett til 1 år forsknings- og utdanningstermin etter en 4-årsperiode.
- Øvrige vitenskapelig ansatte har rett til å søke 1 årsforsknings- og utdanningstermin etter 6 års opptjening, eventuelt ½ år etter 3 års opptjening forutsatt at arbeidsplikten er oppfylt over tid.
Kriterier for tildeling av forsknings- og utdanningstermin
Følgende kriterier vektlegges, i prioritert rekkefølge:
- Dekan og instituttleder prioriteres etter endt funksjonstid.
- Prosjekter som ligger innenfor instituttets faglige prioriteringer, som har gode publiseringsplaner og som er relevante for den generelle kompetanseoppbyggingen ved instituttet.
- Prosjekter som gir søkeren muligheter til å kvalifisere seg til opprykk som professor.
Maksimal sammenhengende forsknings- og undervisningspermisjon er normalt 12 måneder.
Behandling av søknader
Søknader om forsknings- og utdanningstermin behandles av et utvalg bestående av instituttleder, instituttleder for forskningssaker og studieleder. Hvis et medlem av utvalget selv er søker, fratrer vedkommende utvalget. Utvalget utarbeider en innstilling av søkerne i prioritert rekkefølge. Innstillingen forelegges instituttstyret til behandling.
Rapportering og publisering
Den som har hatt forsknings- og utdanningstermin skal innen en måned etter avsluttet termin sende inn en rapport til instituttledelsen der det redegjøres for resultatene fra forsknings- og utdanningsterminen og planer for publisering.
I løpet av ½ år etter avsluttet forsknings- og utdanningstermin skal det være innsendt for publisering skriftlig arbeid av vitenskapelig/populærvitenskapelig karakter i poenggivende publiseringskanaler.
I tillegg vil vedkommende kunne bli pålagt å legge frem resultatene av sitt arbeid i forbindelse med faglige seminar.