Tid | Oppfølging | |
---|---|---|
Fra dag 1 | Kontinuerlig dialog mellom leder og sykmeldt | |
|
||
Innen 4 uker | Oppfølgingsplan | |
|
||
Innen 7 uker | Dialogmøte 1 | |
Leder innkaller til dialogmøte hvis arbeidstaker er 100 % sykmeldt. Ved gradert sykmelding gjennomføres et dialogmøte hvis det vurderes som hensiktsmessig. Sykmelder deltar dersom arbeidstaker godkjenner det. Hvis én av partene ønsker det kan også Enhet for bedriftshelsetjeneste (BHT) eller en tredjepart, f.eks. tillitsvalgt og verneombud, delta. Målet er å finne løsninger i virksomheten som kan hjelpe den sykmeldte tilbake i arbeid. |
||
8 uker | Utvidet legeerklæring | |
Hvis arbeidstaker ikke er i arbeidsrelatert aktivitet innen åtte uker, kreves det en utvidet legeerklæring som dokumenterer at det er tungtveiende medisinske grunner som hindrer aktivitet. Behandlende lege vil ta initiativ til dette. |
||
Innen 6 måneder | Dialogmøte 2 | |
NAV innkaller til nytt dialogmøte under fortsatt sykmelding. Både arbeidstaker og leder er pliktig til å delta, og legen og annet helsepersonell skal delta hvis det er hensiktsmessig. Hvis arbeidstaker, arbeidsgiver, sykmelder eller NAV mener det er behov for det, skal dialogmøte 2 framskyndes. |
||
7-10 måneder | Oppfølging av langtidssykmelding | |
|
||
1 år | Friskmelding | |
|
||
Syk over 1 år | ||
|
||
2 år | Syk over 2 år | |
Hvis medarbeideren fortsetter å være syk etter to års fravær, avklarer leder i samråd med medarbeideren om det unntaksvis er hensiktsmessig å forlenge permisjonen eller om medarbeideren skal fratre stillingen, jf. UiOs praksis om uførepermisjon. |
Oversikt over oppfølging av sykefravær
Din nærmeste leder har hovedansvaret for å tilrettelegge og følge deg opp når du er sykmeldt. Her får du en oversikt over hva som skjer når.
Publisert 27. nov. 2011 16:53
- Sist endret 4. juni 2023 08:46