Hvorfor kartlegge?
Siktemålet er å avdekke forhold i arbeidsmiljøet som kan føre til at ansatte kan utvikle eller forverre muskel- og skjelettplager. Det er sammensatte årsaker til slike plager, og en kartlegging tar derfor både for seg fysiske og organisatoriske faktorer. En kartlegging kan brukes for å forebygge plager, eller søke etter årsaker til plager. De ergonomiske forholdene bør kartlegges i forbindelse med byggeprosjekter og etablering av nye arbeidsplasser.
Hva inngår i en kartlegging?
I en ergonomisk kartlegging inngår formøte, befaring, samtaler med de ansatte, dokumentasjon og vurdering av ergonomiske forhold. Kartleggingen kan munne ut i f.eks. ergonomi-opplæring for de ansatte samt forslag til tiltak og forbedringer.
Forberedelser ved enheten
Som et hvert HMS-tiltak bør leder diskutere og planlegge omfang og gjennomføring med verneombudet. Leder og verneombud kan gjerne delta i kartleggingen.
Bestilling
Enhetens leder foretar bestilling, fortrinnsvis som del av fakultetets årlige handlingsplan for bruk av bedriftshelsetjenesten.
Kontakt
Bedriftsfysioterapeut ved Enhet for BHT