Veiledning til deg som vil søke opprykk til professor (SKO 1013) ved Det teologiske fakultet

Før du søker

Sjekk om du fyller alle kravene i henhold til Forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger

Sett deg inn i gjeldende regelverk om opprykk

Merk: For å søke opprykk må du både oppfylle de vitenskapelige kriteriene, universitetspedagogisk basiskompetanse og utdanningsfaglige tilleggskrav. Alle kravene må være oppfylt på søknadstidspunktet.

  • Etter samtale med forskningsdekanen skal du ferdigstille søknaden (inkludert all dokumentasjon), og sende den til forskningsdekanen. Deretter vil en kollega ved TF med professorkompetanse vurdere om søknaden er klar til innsending. Dette er en obligatorisk prosedyre som sikrer at søknaden oppfyller de formelle kriteriene og formkravene til opprykk, samt nødvendig dokumentasjon. Det vil ikke bli foretatt en kvalitetsmessig vurdering av vitenskapelige arbeider i denne prosessen.

Hvordan søke opprykk

TF tar imot søknader om opprykk til professor gjennom hele året.

Søknad skal sendes inn elektronisk, og sammen med vitenskapelige arbeider og andre dokumenter leveres i en zip-fil. De vitenskapelige arbeidene skal leveres som separate dokumenter, selve søknaden og dokumentasjonen kan samles i ett dokument. Samtlige dokumenter må være i pdf-format. Søknaden sendes via epost til forskningsdekan og personalkonsulent

Fullstendig søknad skal inneholde:

  • Søknadsskjema
  • Søknadstekst
  • CV
  • Fullstendig publikasjonsliste. Publikasjonslisten kan gjerne være kommentert.
  • Inntil 15 vitenskapelige arbeider
  • Dokumentert universitetspedagogisk basiskompetanse
  • En pedagogisk mappe. En pedagogisk mappe bør inneholde følgende elementer:
    • En «utdanningsfaglig CV» (kort om søkerens erfaring med planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling av undervisning og veiledning)
    • Dokumentasjon av resultater og kompetanser
    • Egenrefleksjon knyttet til egen rolle som underviser, samt diskusjon og begrunnelse for egne valg i planlegging, gjennomføring og utvikling av undervisning og veiledning.
  • Annen relevant dokumentasjon (vitnemål for avlagt PhD, kontrakter for upubliserte bøker, mv.)

For mer informasjon om utforming av søknad se Veiledning til utforming av søknad

Det er søkerens ansvar å dokumentere sine kvalifikasjoner på de områder som reglene krever på en måte som gjør det mulig for sakkyndig komite å gjøre korrekte vurderinger av søkerens kompetanse. Søknaden må inneholde informasjon om hvilket fagfelt det søkes opprykk i, og søkeren må begrunne og skrive fram de forskjellige feltene (vanligvis tre) som skal begrunne professorkompetansen.

Bedømmelse

Søknader som er bedømt

  • Fakultetet sender komiteens vurdering til søkeren til orientering med merknadsfrist 14 dager.
  • Etter at fristen er utløpt, tar dekanen stilling til om bedømmelsen skal godkjennes og om opprykk kan anbefales. Det som skal vurderes er om bedømmelsen er foretatt etter gjeldende regler (at saksbehandlingen er foregått korrekt). Det er viktig å påse at godkjenning er gitt innenfor det fagområdet vedkommende er ansatt i som førsteamanuensis. Det tas stilling til eventuelle merknader fra søker.
  • Godkjenning av bedømmelse og tildeling av opprykk/avslag på søknad om opprykk behandles av ansettelsesutvalget ved TF.

Lønn

  • Ved opprykk plasseres arbeidstakeren lønnsmessig i utgangspunktet i laveste lønnstrinn for stillingen, men sikres uansett to lønnstrinn over lønnsplasseringen i sin tidligere stilling.
  • Det gis mulighet til lønnsjustering på individuelt grunnlag ved professoropprykk. Avtale om vurdering av lønnsnivå for ansatte ved UiO som tilstås opprykk til vitenskapelig toppstilling
  • TF underretter både om opprykket til professor og eventuell lønnsjustering i samme brev, men må først sende utkast til tjenestemannsorganisasjonene før brevet sendes den ansatte. Først når brevet mottas av den ansatte kan vedkommende ta i bruk professortittel.
Publisert 16. mai 2024 10:24 - Sist endret 16. mai 2024 10:24