English
version of this page
Eksempelspørsmål for medarbeidersamtaler
Disse spørsmålene kan støtte deg og din leder i forberedelsen og gjennomføringen av en medarbeidersamtale. Listen er ment som inspirasjon og er ikke uttømmende.
1. Oppfølging av forrige samtale
- Hva ble dere enige om i forrige medarbeidersamtale og hvilke oppfølgingsmål er blitt nådd?
- Hva mål er ikke nådd?
- Hvorfor?
- Hvordan opplever du din egen innsats det siste året?
2. Arbeidsoppgaver, mål og arbeidsplaner
- Hvordan ser du ditt arbeidsområde og dine arbeidsoppgaver i sammenheng med avdelingens/organisasjonens mål?
- Har du forslag til endringer i eller forbedringer av arbeidsrutinene ved organisasjonsenheten? Hvilke?
- Er du fornøyd med dine arbeidsoppgaver, ditt ansvar og din myndighet?
- Evt. ønsker du at det skal være klarere?
- På hvilke områder kan du gjøre en bedre jobb? Er det spesielle forhold som hindrer deg i dette?
- I hvilken grad er du tilfreds med din egen arbeidsinnsats?
- Hva er du mest tilfreds med ved din utførelse av jobben?
- Hva er du minst tilfreds med ved din utførelse av jobben?
- Er ditt tidsforbruk på de enkelte arbeidsoppgavene det du hadde planlagt?
- Hvilke arbeidsoppgaver bør det legges vekt på i kommende år?
- Er oppgavefordelingen fornuftig eller bør den endres, i så fall hvordan?
- Ønsker du å få andre arbeidsoppgaver på kort/lang sikt?
- Hvilke planer og mål er viktig å sette for neste periode?
3. Ledelse
- I hvilken grad får du den oppfølgingen du har behov for av leder?
- Hvilke ønsker har du når det gjelder ledelse?
- Hvordan opplever du det fungerer å diskutere din oppgaver og din arbeidssituasjon med leder?
- Hvilke innspill har du til hvordan leder kan følge opp og støtte deg best mulig?
4. Arbeidsmiljø og samarbeid
- Hvordan vil du karakterisere jobbsituasjonen din akkurat nå?
- Hva trenger du for å komme nærmere idealsituasjonen?
- Hvordan ser det ut rundt deg når du føler at jobben din fungerer godt for deg og andre?
- Hvordan trives du i arbeidet ditt?
- Hvordan mener du det siste året har vært på jobben?
- Hvordan trives du på avdelingen/instituttet/seksjonen?
- Hvilke forhold på jobben virker positivt eller negativt på trivselen?
- Er arbeidslokalene hensiktsmessige?
- Er ressursene/arbeidsutstyret tilstrekkelige for å utføre jobben på en god måte?
- Er det noe annet som ikke er blitt berørt som virker inn på din arbeidssituasjon og som du ønsker å ta opp?
4.1 Utdypningsspørsmål ved mistanke om trakassering
- Hvordan opplevde du det?
- Hvordan har du det nå?
- Hva trenger du at å snakker mer om med din leder?
- Hvordan kan din leder støtte deg på beste måte?
- Ønsker du å varsle om situasjonen?
5. Kompetanse – faglig og personlig utvikling
- Hva er din sterkeste sider?
- Hva ønsker du å bli bedre på?
- Har du kvalifikasjoner/sider ved deg som du ikke får utnyttet i nåværende stilling?
- På hvilke områder ønsker du å utvikle deg i arbeidet ditt? På hvilke områder trenger du økt kompetanse?
- Hvilken type kompetanse trenger du for å gjøre en bedre jobb?
- Hvilke utviklingstiltak ønsker du (kurs o.l.)?
- På hvilke områder ønsker du deg personlig og/eller faglig videreutvikling?
- Gir stillingen muligheter til utvikling slik du ønsker?
- På hvilke områder (store og små) har du spesiell kompetanse?
- Finnes det kompetanse hos kolleger som du trenger å benytte deg bedre av?
- Hvordan kan utveksling av kompetanse best foregå?
5.1 Tilleggsspørsmål for medarbeidere som har fylt 60 år
- Hva er dine ambisjoner noen år fremover?
- Hvordan ser du på din framtid ved enheten/fakultetet/UiO?
Publisert 13. juli 2020 13:11
- Sist endret 22. okt. 2021 14:14