Utlysning: Midler til strategiske utdanningstiltak 2020

ILOS vil også i 2020 støtte gode og nyskapende aktiviteter som kan bidra til at flere av studentene våre tar den graden de har planlagt. Instituttet lyser derfor ut inntil 100.000 kroner til strategiske utdanningstiltak. 

Søknadsfrist: 1. mars 2020

Illustrasjon: Colourbox

Hvem kan søke

  • Alle som er fast ansatt og har undervisningstid i stillingen (lektorer, dosenter, førsteamanuenser og professorer)
  • Fast ansatte i studieadministrasjonen
  • Vikarer for ansatte i lederverv
  • Søk gjerne sammen!

Hva er et strategisk utdanningstiltak?

Tiltak som styrker kvaliteten i enkeltemner og studieløp og som bidrar til målet om å få flere studenter til å fullføre sin grad. – Studenter med grader sikrer fagenes fremtid!

Eksempler:

  • Utvikle studentaktive læringsformer
  • Utvide kompetansen med sikte på å kunne undervise i flere emner i fagets BA-løp
  • Heve kompetansen, f.eks. faglige eller didaktiske kurs
  • Danne nye faglige nettverk og kontakter
  • Involvere studenter i forskningen

For inspirasjon, ta gjerne en titt på hva de gjør ved Sentrene for fremragende utdanning, f.eks.:
https://bioceed.w.uib.no
https://www.uv.uio.no/proted/
https://www.ntnu.edu/engage
 

Instituttet ønsker seg søknader som tydelig viser hvordan et tiltak kan bidra til å heve undervisningskvaliteten langsiktig i emner og studieløp. Frikjøp er dyrt, men kan vurderes i et begrenset antall timer. Tiltaket som det søkes støtte til, må ha en uttrykkelig strategisk og varig innretning.

Alle som har ideer til nye og innovative utdanningstiltak, oppfordres til å søke. Ansatte i undervisningsstillinger oppfordres spesielt, blant annet for å kunne kvalifisere seg til opprykk (se Forskrift for opprykk, særlig 2-3 og 2-4).

Søknaden må inneholde enkelt budsjett (kontakt økonomirådgiver Heidi Ekstrand for hjelp). Søknaden sendes på e-post til administrativ leder Karina Kleiva.

Søknadene vurderes av ILOS' utdanningskomite (utdanningsleder Christian Janss, dosent Trond Nordenstam, lektor Sergio Sabbatini og professor Tone Selboe).

Publisert 22. jan. 2020 10:34 - Sist endret 8. juli 2021 01:55