Tilskudd til internasjonalisering

Professorer, førsteamanuenser, postdoktorer og stipendiater ved Institutt for offentlig rett er velkomne til å søke.

Tilskuddet for kortere enkeltereiser kan i utgangspunktet ikke overskride følgende satser:

(Stipendiater se eget punkt under retningslinjer)

• Kr. 15 000 til reiser til de nordiske land unntatt Island
  • Kr. 20 000 til reiser til andre europeiske land, herunder Island
  • Kr. 50 000 til reiser til land utenfor Europa

For lengre opphold utenlands kan det søkes om noe større beløp.

Instituttets retningslinjer

• Midlene kan søkes av alle vit. ansatte, men stipendiatene prioriteres. Denne prioriteringen er i tråd med fakultetets retningslinjer for tildeling av internasjonaliseringsmidler, gitt av fakultetets forskningsutvalg i brev av 12.06.2006. En oppsummering av retningslinjene er inkludert under denne delen.
  • Søknaden bør inneholde kortfattet informasjon om aktiviteten det søkes til, kostnadsoverslag, samt en kort begrunnelse for hvorfor aktiviteten er viktig i et internasjonaliseringsperspektiv.
  • Den enkelte skal forholde seg til Statens reiseregulativ og skal holde reiseutgiftene så lave som forholdene gjør det rimelig, hensyn tatt til arrangementssted, alder, arbeidsbelastning, tidsknapphet, etc.
  • Stipendiater tildeles normalt inntil kr 50 000 i internasjonaliseringsmidler totalt løpet av stipendiatperioden, forutsatt velbegrunnede søknader, dersom instituttets økonomi tillater det. Søknader om tiltak for å oppfylle krav i fakultetets ph.d.-program prioriteres.

Oppsummering av fakultetets tidligere retningslinjer for tildeling av Internasjonaliseringsmidler (gitt av Forskningsutvalget 12.6.2006)

• Alle vitenskapelig ansatte kan søke om internasjonaliseringsmidler. Det understrekes at søknader fra stipendiater på fakultetets PhD-program som angår tiltak til oppfyllelse av PhD-programmets obligatoriske opplæring vil bli prioritert (jf. annet strekpunkt nedenfor).
  • FU har understreket betydningen av å utvikle internasjonale kontakter og bygge forskernettverk. Aktiviteter som prioriteres er:
    • Kortere utenlandsopphold (eksempelvis 1-4 uker), eventuelt i forbindelse med internasjonale seminarer eller konferanser.
    • Kortere gjesteforskeropphold ved fakultetet (innreise).
    • Andre tiltak for å styrke og utvikle kontakter og forskernettverk
  • Foruten informasjon om aktiviteten det søkes støtte til, må søknaden inneholde et detaljert kostnadsoverslag.
  • Søkere må opplyse om andre midler de har mottatt eller fått tilsagn om til tiltaket.
  • Søknader fra stipendiater med et budsjett over kr 5000,- må anbefales av veileder.
  • Stipendiater bes i søknaden om å presisere hvorvidt midlene de søker om skal brukes til å oppfylle forpliktelsene i ph.d-opplæringsprogrammets del E, der det heter at stipendiatene må delta på minst ett nordisk og et internasjonalt seminar i utlandet av relevans for avhandlingen. I tillegg oppfordres til minst 2 måneders utenlandsopphold.
  • Ph.d.-kandidater på fakultetets doktorgradsprogram med finansiering fra Kvoteprogrammet kan søke internasjonaliseringsmidler til aktiviteter som kan inngå i ph.d.-programmet.
  • Studenter kan ikke søke internasjonaliseringsmidler.
  • Tildelte midler må i utgangspunktet brukes opp i løpet av kalenderåret de tildeles for, og av regnskapshensyn fortrinnsvis før 15. november.
  • Administrasjonen må varsles snarest dersom det viser seg at tildelte midler ikke vil bli brukt innen regnskapsårets avslutning.

Søknadsskjema

Publisert 18. apr. 2017 14:33 - Sist endret 19. apr. 2024 14:25