Rutiner for søknad om eksternfinansierte prosjekter

Vi vil presisere at rutinene beskrevet nedenfor gjelder for alle søknader uavhengig av finansieringskilde, også UiO-interne utlysninger. Alle søknader skal meldes inn via nettskjemaet nedenfor senest to uker før søknadsfristen (for oppdragsprosjekter: to uker før endelig godkjennelse av instituttleder). Legg merke til at innmeldingen både må inneholde utkast til prosjektbeskrivelse og utkast til budsjett (Excel-fil fra økonomikonsulenten). Alle søknader skal deretter godkjennes av instituttleder, eventuelt senterleder dersom det foreligger avtale om delegering av dette til angjeldende senter.

I henhold til Lov om universiteter og høgskoler av 01.04.05 er det ikke adgang til å avtale varig utsettelse av offentliggjøring. Avtaler om varighet av karantereperiode i forbindelse med patentering må være regulert gjennom kontrakt før oppstart av prosjektet, og stipendiater/postdoktorere må fullt ut få kompensert tidstapet ved patentering eller forsinkelse grunnet krav om hemligholdelse.

Instituttet er økonomisk avhengig av bidrag fra eksternfinansierte prosjekter, inklusive full inndekning av bruk av leiesteder for alle prosjekter. Les mer om TDI- og leiestedsmodellen

 

For prosjekt av medisinsk og helsefaglig karakter, er det viktig at søkeren er godt kjent med UiOs rutiner og veiledning ved prosjekter finner du her.

 

Disse retningslinjene gjelder både bidragsprosjekter og oppdragsprosjekter. For oppdragsprosjekter er prosjektansvarlig ansvarlig for at kontrakten utarbeides i henhold til UiOs egen mal, se nettside med særskilte regler: (https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/fa/kontraktinngaaelse/prosjekt-finansiert-av-andre-aktorer/oppdrag.html).

 

Intern frist for å melde fra om at du søker er to uker før søkadsfristen.

Fire viktige ting å huske for potensielle søkere

1. Avklaring hos seksjonsleder

Søknaden skal være avklart med seksjonsleder og være i overenstemmelse med seksjonens og instituttets forskningsstrategier. 

Alle prosjektsøknader fra Kjemisk institutt skal ha forankring hos en fast vitenskaplig ansatt (amanuensis eller professor) ved Kjemisk institutt, enten som prosjektleder eller -medarbeider.

2. Totalbudsjettering

Prosjektsøknadens budsjett skal utarbeides sammen med økonomikonsulenten ved Kjemisk institutt.

Alle prosjekter skal totalbudsjetteres- se punktet ovenfor om hvem som skal kontaktes for administrativ bistand. Det skal budsjetteres med all bruk av leiesteder, inklusive inkludert ELAB og I-lab, tentativt 150 kkr/årsverk.

 

Ifm. totalbudsjetteringen er det utarbeidet en sjekkliste for å få på plass den informasjonen som trengs for budsjetteringen. Sjekklisten skal benyttes for hver enkelt søknad.

Ved innvilgelse av et prosjekt, registrerer økonomikonsulenten prosjektet og får det opprettet og tildelt et prosjektnummer. 

Det må leveres endelig budsjett for førstkommende år kort tid etter at kontrakten er inngått. 

  • Ved tilsettinger: Kontorsjefen ber prosjektansvarlige om den fagspesifikke delen av en utlysningstekst, sørger for at stillingen(e) blir utlyst, at en innstillingskomité blir opprettet og at tilsettingsutvalget behandler tilsettingen.

3. Godkjenning fra instituttledelsen

Alle søknader inkludert budsjett skal godkjennes av instituttleder. Er det behov for avklaringer knyttet til instituttets egenandeler på leiesteder etc. i søknaden, må prosjektleder ta kontakt med instituttledelsen (v/ kontorsjef) senest 2 uker før den endelige fristen. Ved behov setter vi opp møter mellom instituttledelse og prosjektleder.

Instituttets hovedmålsetting er å komme i dialog med potensielle søkere på et tidlig stadium, slik at vi sammen kan bidra til at søknaden som sendes inn holder best mulig kvalitet, med høyest mulig sannsynlighet for gjennomslag.

Merk at instituttledelsen vil trekke tilbake søknader som evt. er sendt inn uten at godkjenning er gitt. 

4.Plan for datahåndtering

Forslag til tekst som kan benyttes i søknaden til Forskningsrådet:

"I dette prosjektet ønsker vi å følge UiO Kjemisk institutts anbefalte plan for datahåndtering - se tid.uio.no/data. Vi har valgt å bruke et av følgende system for arkivering av data som er godkjent av UiO: NIRD, Zenodo, Sikt eller DataverseNO. Dataene skal publiseres fortløpende og senest ved samme dato som publikasjoner basert på dataene blir offentliggjort. Hvis spesielle forhold oppstår, blir det foretatt en egen vurdering fortløpende i samarbeid med administrasjonen. Dersom personsensitive data skal lagres, følges egne retningslinjer for dette. Dataene lagres med en fullstendig beskrivelse og i et standard (e.g. ASCII, netCDF) eller evt. fullstendig beskrevet lagringsformat slik at fagfeller kan gjenbruke eller sjekke resultatene uten å trenge mere informasjon."

 

 

Informasjon til forskningsrådets søknadsskjema

When you apply from RCN from the Hylleraas-centre or the Department of Chemistry remember that the following information is needed: 

 

Project Owner:

Search and select an organisation: Search for The Department of Chemistry

 

First name: Line        

Last name: Atern Halvorsen Valbø

Date of birth*: 250968

Personal number:  [blank]

Gender*: Female

Position/title: Head of Office

Phone:    22855472

E-mail: l.a.h.valbo@kjemi.uio.no

Instituttets søknadskjema

Publisert 26. mars 2021 09:13 - Sist endret 7. feb. 2023 05:39