Rutiner for EFP ved NHM

Forkortelser

Før oppstart

1. Prosjektidé

Hva Ansvar Fullmakt Adm.støtte Når/Frist

Prosjektleder oversender skisse til prosjektidé til Forskningssjef (FS) og Forskningsgruppeleder (FGL) for foreløpig godkjenning.

Skissen skal indikere

  • faglig begrunnelse og framdriftsplan
  • type prosjekt og finansiør
  • kostnadsramme og tidsramme
  • egeninnsats/bemanning
  • eventuelle samarbeidspartnere
PL FS RC / FGL

Min. 4. uker før søknadsfrist

2. Prosjektsøknad

Prosjektleder utarbeider forslag til prosjektsøknad.

For å starte denne prosessen fyll ut nettskjemaet:

https://nettskjema.no/a/nhm-grantsupport

PL FS RC Min. 2 uker før frist
UiOs budsjettmal skal fylles ut i samråd med ØK. ØK FS ØK  
         

3. Godkjennelse

Prosjektforslaget forelegges forskningssjef for godkjennelse PL FS RC Min. 1 uke før frist
Innsendt søknad, tildelelse/avslag, all korrespondanse av betydning for prosjektet skal arkiveres. PL RC RC  

4. Avtaleinngåelse/avslag

Forskningssjef skal signere alle NHMs kontrakter.

PL/FS FS RC, ØK, HR Avhenger av mottaker og svarfrister
For-EU søknader gjelder egne rutiner.   PL/FS UiO sentralt RC/ØK/EU-team Avtaler signeres sentralt ved UiO
Prosjektleder med støtte fra RC skal sørge for at inngåtte/signerte kontrakter arkiveres i Ephorte, og underskrevet kontrakt sendes tilbake til finansiør. PL FS RC Når foreligger

Kontakt personal (HR) snarest vedr. ansettelser/kontrakter og arbeidsplass og IT for prosjektansatte.

PL FS RC / HR Når signert kontrakt er mottatt
Avslag evalueres for eventuelle senere søknader. PL   RC / FS

Når mottatt

Kommunikasjonsstrategi :

  • Data Management Plan
  • Karriereutviklingsplan

PL

 

FS / PL

 

RC

 

RC

 

5. Ansettelser/kontrakter og totalbudsjett

Totalbudsjett (punkt 2) revideres iht. inngått kontrakt.

PL / ØK FS ØK 1-2 uker etter avtaleinngåelse, forutsatt at pkt 4 er i orden
Plan for fakturering/videresending av midler avtales med ØK. PL PL ØK Etter avtale
Ansettelser/Kontrakter avtales med HR: PL FS/HR HR, IT Innen 4 uker etter at kontakt er underskrevet av NHM
Husk egne avtaler med samarbeidspartnere PL FS ØK / RC Ved behov

6.Oppstart av prosjektet

Hva Ansvar Fullmakt Adm.støtte Når/Frist

Prosjektnummer tildeles og sendes PL, ØK

ØK FS ØK

Straks etter tildeling fra ØK forutsatt at pkt 6 er fulgt

Oppstartsmøte med ØK, HR og RC (for store prosjekter)

RC   RC/ØK/HR

I starten av prosjektperioden

7. Drift av prosjektet faglig og administrativt

Administrative avgjørelser/korrespondanse arkiveres

Se egne rutiner for HR/ØK/LAB

Prosjektdrift støttes av RC om nødvendig

PL, FGL FS ØK, HR, RC Fra igangsatt til avsluttet prosjekt

8. Rapportering / Markedsføring / Publisering

Faglig og administrativt til finansiør, FS/FGL og administrasjon PL/ØK PL ØK, RC, HR, UT Ved behov iht. kontrakt med finansiør. Markedsføring underveis i prosjektet.

9. Endringer/Forlengelser

Varsle om alle endringer av betydning for prosjektet: forsinkelser, forlengelser, rammebetingelser, sykemelding, barsel mm.

Må meddeles FS, FGL, ØK, HR og Finansiør/Oppdragsgiver. Endringer/forlengelser av prosjekt arkiveres.

Endringsrapport støttes av RC og ØK om nødvendig

Prosjektendringer skal godkjennes av FS

PL

RC

FS

 

 

FS

RC, ØK, HR

RC

 

RC

Snarest.

Ved forlengelse av prosjektet min. 2 uker før fastsatt frist.

10. Sluttrapport til finansiør/oppdragsgiver

Leveres til finansiør/oppdragsgiver

PL

PL/FGL ØK, RC Ved behov iht kontrakt med finansiør

11. Evaluering

Prosjektprosessen evalueres etter prosjektslutt ved behov.

FS, ØK, HR, RC     Etter levert sluttrapport

12. Resultater

Publisering, kommunikasjon

PL

FS

RC/UT

Ved behov også underveis i prosjektet

Se også

Rapporter for regnskapstall

Forskningsstøtte UiO

 

Publisert 12. apr. 2016 10:44 - Sist endret 21. juni 2024 14:32