Hvem har ansvar for hva i prosjektet?

Prosjekteier: Instituttet (Instituttleder/adm. leder)

  • Strategisk - Skal godkjenne at det søkes om midler til prosjektet og vurdere hvorvidt dette passer inn i instituttets profil
  • Økonomisk ansvar - er prosjektet gunstig for instituttet? Hvor høy er egenandelen?
  • Arbeidsgiveransvar - utlyser stillinger og har personalansvar for de som er midlertidig tilsatt på prosjektet.

Prosjektleder: Fast vitenskapelig ansatt

  • Før søknaden skrives: Kontakt med prosjekteier – få grønt lys til å gå videre med søknaden fra instituttleder
  • Faglig ansvar: utarbeide søknaden (faglig) inkludert registrere/legge inn søknad til finansiør (eks esøknad NFR)
  • Faglig rapportering
  • Utføre forskningen

Prosjektkoordinator: Midlertidig ansatt – administrativ

  • Ansvar for daglig drift/ praktisk gjennomføring: fra kontraktinngåelse til utbetaling av honorar
  • Kontakt med prosjekteier
  • Følge opp budsjett/regnskap
  • Kontakt med samarbeidspartnere
  • Praktisk drift og arrangementer
  • Praktisk – rapportering

Administrativ støtte: Økonomikonsulent/ Forskningskonsulentene

  • Begge: Kunnskaper i søknadsprosessen. Kunne regelverk og forvaltningen av prosjekter (sikre prosjekteiers interesser). Budsjettering. Overordnet ansvar for at rapportering foretas. Inngår i FANE-nettverket.
  • Økonomikonsulenten: Controllerfunksjon, praktisk økonomiansvar. Budsjetter. Følge opp regnskap.
  • Forskningskonsulentene: koordinatorfunksjon – mellomledd mellom prosjekt, økonomikonsulent, instituttledelse, instituttets arbeid med EFP. Ansvar for å skape møteplasser. Kunnskap om finansieringsmuligheter/finansiører. Strategisk økonomiansvar/diskusjonspartner tidlig i søknadsprosessen. Arkivansvar.
Publisert 24. juli 2015 10:47 - Sist endret 24. juli 2015 10:47