Dokumentasjon av kostnader på EU-prosjekter ved SV

EU stiller strenge krav til dokumentasjon av kostnader på EU-prosjekter. Det må kunne dokumenteres at alle kostnader er relevante og nødvendige for gjennomføring av prosjektet for at de skal kunne dekkes av EU-midlene. 

UiO har utarbeidet rutiner for dokumentasjon av kostnader på EU-prosjekter. SVs rutiner er en presisering av disse.

Horisont Europa vs. Horisont 2020

Med EUs nye rammeprogram Horisont Europa (2021-2027) gjelder nye regler (f.eks. for rapportering av timer og beregning av lønnskostnader), samtidig som prosjekter finansiert av Horisont 2020 (2014-2020) vil fortsette å løpe i flere år. Man må vite hvilket rammeprogram ethvert prosjekt er finansiert av for å ivareta dokumentasjonskravene.

Opprettelse av nytt EU-prosjekt

Prosjektopprettelse

  • Prosjektet skal navngis i tråd med UiOs sentrale rutiner, denne koden bør følges i alle mappenavn/alle systemer, og skal inneholde rammeprogram (HE for Horisont Europa), prosjekttype (ERC - MSCA - CL2/HLTH - EIC), EU-prosjektnummer (Grant Agreement no.) og kortnavn/akronym.
    • Eksempel: H2020-MSCA-722581-PLATO
    • Eksempel: HE-HLTH-101057429-environMENTAL
    • Eksempel: HE-CL2-101095142-REDIRECT
  • Uten denne navnekonvensjonen kan ikke regnskap knytte utgifter til et EU-prosjekt
  • Den samme navngivingen brukes på prosjektmapper på fellesområdet med bilag

Personalkostnader

Ansettelser

  • Dokumentasjon av ansettelse av prosjektmedarbeidere. Av stillingsutlysningen og arbeidsavtalen skal det fremgå at stillingen er knyttet til et prosjekt finansiert av EU, inkl. prosjektnavn og prosjektnummer.
  • For Marie Sklodowska-Curie prosjekter finnes egne krav til både utlysning og vedlegg til arbeidsavtalen. Dette er såkalte «lump sum»-prosjekter med andre dokumentasjonskrav enn øvrige EU-prosjekter. Les mer om UiOs rutiner for Marie Curie prosjekter. Forskningsrådgiver, leder og personal må i dialog for å:
    1. sikre at rekrutterings- og ansettelsesprosessen er i tråd med UiOs og EUs regelverk
    2. fastsette lønnsnivå ut fra EU-bevilgning, eurokurs og lokal lønnspolitikk
    3. sørge for riktig dokumentasjon av ansettelsesprosess og arbeidsforhold iht. EUs krav, inkludert arbeidskontrakt og vedlegg til denne

Arbeidstid

  • Alle som lønnes av EU-prosjekter fører timer/dager for den tid de jobber på prosjektet

Horisont Europa

Horisont 2020

Utregning og dokumentasjon – hvem gjør hva på SV-fakultetet

  • Forskningsrådgiver skal veilede ansatte som lønnes av EU-prosjekter når det gjelder dokumentasjon av arbeidstid (f.eks. orientere om EUs strenge regelverk for lønnskostnader, avklare dokumentasjonsrutiner på prosjektet: timelister, månedslister eller 100%-erklæring, tilpasse og oversende UiO-maler, arkivere dokumentasjonen)
  • Arbeidsavtaler arkiveres i prosjektmappe i ePhorte (HR/administrativ leder)
  • Forskningsrådgiver holder oversikt over hvilke personer som lønnes på prosjektet for hver rapporteringsperiode i et eget dokument med info om prosjektansatte (inkludert hvilke(n) WP hver jobber på), og oppbevarer følgende signerte dokumenter per prosjekt:
    • Timelister (H2020) og månedserklæringer (HEU) skrives ut og signeres fysisk av prosjektmedarbeider og prosjektleder månedlig. Timelister for prosjektleder signeres av prosjektleder og instituttleder.
    • Erklæring om fulltidsstilling (spesielt MSCA) skrives ut og signeres fysisk av prosjektmedarbeider og nærmeste leder etter endt rapporteringsperiode.
  • Prosjektøkonom regner ut lønnskostnader for rapporteringsperioden og innhenter informasjon fra HR om permisjoner, sykefravær, lønnsopprykk eller andre endringer underveis i perioden som påvirker utregningen
  • Prosjektøkonom sørger for at UiOs rutiner for rapportering av personalkostnader følges ved rapportering.

Driftskostnader

Reiser og andre refusjoner

  • Alle reiser og refusjoner skal være nødvendige og relevante for gjennomføringen av prosjektet. 
    • Eksempler på refusjoner kan være utlegg for prosjektmiddag i utlandet, kompensasjon/gavekort til forskningsdeltakere, bøker, konferanseavgift, abonnementer, software, tilgang til data.
  • Bestilling av reise: Den som skal reise følger UiOs rutiner og regelverk ved bestilling av reiser.
  • I etterkant av reisen: Den som har reist leverer reiseregning i DFØ-selvbetjeningsportalen med dokumentasjon som viser at reisen er knyttet til og nødvendig for prosjektet. Dette kan dokumenteres gjennom bl.a.:
    • (Personlig) invitasjon
    • Program, hvor det fremgår at forskeren skal delta i arrangementet
    • Deltakerliste fra arrangør hvor forskeren er oppført
    • Andre trykksaker fra arrangementet
    • Kopi av presentasjon som er holdt
    • Bilder fra arrangementet
  • Regnskap sjekker at dokumentasjonen oppfyller kravene før utgiften godkjennes for utbetaling, og etterspør eventuelt utfyllende dokumentasjon.
  • Ved godkjent utbetaling lagrer regnskap komplett reise/refusjon med bilag som PDF i prosjektmappe som alle har tilgang til (forskningsrådgiver, prosjektøkonom, regnskap)
  • Forskningsrådgiver (eller prosjektøkonom?) legger til utfyllende dokumentasjon i samme mappe der dette er nødvendig for å oppfylle EUs krav (f.eks. endelig program, bilder, signert deltakerliste, dokumentasjon på at reisen ikke ble dyrere reise ved forlenget opphold privat)

Organisering av arrangement i regi av prosjektet

  • Alle arrangementer skal som hovedregel være beskrevet i Grant Agreement Annex B.
  • Den som organiserer arrangementet, er ansvarlig for å følge UiOs rutiner for innkjøp.
  • Følgende dokumenter må legges til bilaget og arkiveres etter arrangementet:
    • Endelig program
    • Deltakerliste(r), fortrinnsvis signert av deltakerne (per dag hvis over flere dager)
    • Navneliste for middag hvis ikke identisk med deltakerlisten over
  • I tillegg kan kopi av presentasjoner, eventuelle trykksaker fra arrangementet og bilder med fordel arkiveres
  • Hvis det holdes ytterligere møter i forlengelse av arrangementet (også bilaterale prosjektmøter) lagres dokumentasjon på dette (e-post, møteagenda) dersom dette ikke fremkommer av programmet og fører til ytterligere kostnader (f.eks. forlenget opphold for gjester kostnadsført på prosjektet, ekstra bevertning).
  • Faktura med bilag lagres av BDM/forskningsrådgiver i prosjektmappe som alle har tilgang til (forskningsrådgiver, prosjektøkonom, regnskap)

Kjøp av tjenester og andre innkjøp (other goods and services)

  • Utgifter skal som hovedregel være beskrevet i Grant Agreement Annex B.
  • Den som bestiller er ansvarlig for å følge UiOs rutiner for innkjøp.
  • Forskningsrådgiver må bistå ved innkjøp og sørge for at dokumentasjonskravet ivaretas og arkiveres.

Kjøp av tjenester (subcontracting)

  • Utgifter må være beskrevet i Grant Agreement Annex B og budsjettert på egen budsjettpost, eller avklares med Project Officer om behovet oppstår i løpet av prosjektperioden. Kan kreve kontraktsendring.
  • Den som bestiller er ansvarlig for å følge UiOs rutiner for innkjøp.
  • Kostnaden vil ofte kunne være så stor at det vil utløse krav om anbudsprosess, som også må dokumenteres.

 

 

Publisert 13. juni 2022 08:21 - Sist endret 15. des. 2023 12:32