English version of this page

Innovasjonsmetodikk: Design Thinking

Har du som forsker lyst til å gjøre en forskjell? Være med å forandre verden gjennom ditt arbeid, uten at du helt vet hvordan du skal gå frem? Da må du lese videre!

Illustrasjon med sirkler som viser elementene i Design Thinking-prosessen

Skal du lykkes med dine ideer er det viktig å jobbe systematisk og kreativt. Det finnes mange ulike verktøy og metodikker for utvikling av samfunnsnyttige innovasjoner. En god prosess er basert på elementer fra verktøyet Design Thinking.

Modellen har sitt opphav i arbeidet til Herbert Alexander Simon. Han var en amerikansk informatiker, statsviter, økonom og psykolog med forskning som omfattet informatikk, kognitiv psykologi, administrasjon og ledelse, økonomi, vitenskapsfilosofi, sosiologi og statsvitenskap.

Så hva skal du gjøre?

  • For det første bør du bestemme deg for hvilke mennesker du ønsker å hjelpe. Innenfor Design Thinking kaller vi det for å "empatisere". Det handler om å forstå brukernes behov. 
  • For det andre er det lurt å undersøke problemet til brukeren. Du bør gjennomføre intervjuer eller andre former for systematisk datainnsamling. Når du har hentet inn tilstrekkelig med data, kan du beskrive det faktiske problemet mer konkret og presist.
  • For det tredje bør du "brainstorme" ulike ideer til løsninger på problemet. Gjør det gjerne sammen med andre andre gode kollegaer eller kontakter du har. Husk at dere blir enige om et felles mål og at de har et annet faglig perspektiv enn deg selv.
  • For det fjerde bør du utvikle prototyper basert på de beste løsningene. Her er det viktig at du i den første fasen bygger enkle prototyper som krever minst mulig ressurser.
  • For det femte må du teste disse prototypene på brukeren eller andre eksterne partnere som kjenner behovet. 

Du bør jobbe tett med dine brukere over lengre tid for å lykkes med utvikling av dine ideer. Hvor lang tid det tar avhenger av hvilket fagområde du jobber innenfor. På noen områder tar det mange år, mens på andre kun noen uker.

Det er først når prototypen din er testet så mange ganger at den treffer brukerens faktiske behov, at du er klar for registrering av dine arbeidsresultater (se lenke til mer informasjon under).  

Dersom du ønsker å lære deg mer om arbeidsmetodikken Design Thinking kan du kjøpe boken The Design Thinking Playbook som er skrevet av Michael Lewrick, Patrick Link og Larrry Leifer.

 

Publisert 18. aug. 2008 15:54 - Sist endret 26. feb. 2023 07:18