Kvalitetssystemet

Kvalitetssystemet for forskerutdanningen ved HF skal sikre at det jevnlig vurderes om kvaliteten ved forskerutdanningstilbudet er god nok. På bakgrunn av systematisk informasjonsinnsamling og rapportering skal det vurderes om tiltak for å forbedre kvaliteten bør settes i verk.

Kvalitetssystemet slik det er fastsatt av prodekanen for forskning og forskerutdanning i desember 2015:

Hva Hvor ofte Av hvem
Jevnlig tilsyn med forskerutdanningen Årlig

Programutvalget

Gjennomgang av program- og kursbeskrivelser

Hver gang et emne eller kurs skal tilbys

Programbeskrivelsen gjennomgås årlig

Kursansvarlig

Forskningsdekanen
Intern evaluering av opplæringsdelen av ph.d.-programmet Innenfor en treårsperiode Programutvalget
Intern evaluering av avhandlingsdelen av ph.d.-programmet Innenfor en treårsperiode Programutvalget
Periodisk evaluering av program Innenfor en seksårsperiode

Forskningdekanen

Evalueringspanel nedsatt av fakultetet

UiOs kvalitetssystem legger rammene for fakultetets lokale rutiner.

Jevnlig tilsyn med forskerutdanningen

Hvor ofte: Årlig

Hva gjøres
Det jevnlige tilsynet består av:

  • Emne- og kursevalueringer av emner og kurs som er gjennomført ved HF (evalueringen gjennomføres av emneansvarlig eller den som arrangerer kurset; evalueringsform kan for eksempel være spørreundersøkelse)
  • Midtveisevalueringer (gjennomføres ved instituttene; se retningslinjer)
  • Framdriftsrapporter fra kandidater og veiledere (gjennomføres ved instituttene; alle kandidater og veiledere plikter å rapportere; se retningslinjer)
  • Instituttenes rapporter om forskerutdanningen

Ph.d.-ansvarlig ved instituttet må vurdere behovet for endringer i emne- eller kursopplegget. Instituttet skriver årsrapport i henhold til mal, der de blant annet må vurdere instituttets kurstilbud og kandidatenes progresjon.

Bruk
Instituttenes rapporter har den individuelle kandidatens framdrift i fokus, men vurderer også kvaliteten på både opplærings- og avhandlingsdelen av ph.d.-programmet. Instituttene skal blant annet bruke midtveisevalueringer, framdriftsrapporter og emne- og kursevalueringer til å fange opp problemer med den individuelle kandidatens framdrift. Instituttene skriver årlige rapporter om forskerutdanningstilbudet til fastsatte frister.

Instituttenes rapporter behandles av programutvalget. Programutvalget kan foreslå tiltak for å heve kvaliteten på fakultetets forskerutdanningstilbud, herunder tiltak knyttet til opplæringsdelens innhold, undervisningsformer, veiledning og oppfølging av kandidatene.

Fakultetsledelsens dialogmøter med instituttene kan også være en del av det jevnlige tilsynet.

Gjennomgang av program- og kursbeskrivelser

Hvor ofte

  • Hver gang et emne eller kurs skal tilbys
  • Programbeskrivelsen gjennomgås årlig

Hva gjøres
Emne- og kursansvarlig gjennomgår og publiserer emne- og kursbeskrivelser hver gang et kurs skal tilbys.

Programbeskrivelsen gjennomgås årlig av forskningsdekanen og revideres ved behov.

Bruk
Her er det kvaliteten på ph.d.-programmet som helhet som står i fokus. Fakultetet og instituttene skal kvalitetssikre informasjonen om programmet, emnene og kursene. Fakultetet og instituttene vurderer om emnene og kursene er i tråd med programbeskrivelsens bestemmelser om opplæringsdelen.

Intern evaluering av opplæringsdelen av ph.d.-programmet

Hvor ofte
Hvert tredje år, samordnet med evalueringen av avhandlingsdelen av ph.d.-programmet.

Hva gjøres
Evalueringen skal omfatte forskerutdanningstilbudets:

  • Relevans og læringsutbytte
  • Omfang 

Forskningsdekanen foretar en egenevaluering på grunnlag av relevante rapporter og informasjon fra hele perioden siden forrige evaluering. Evalueringsgrunnlaget kan omfatte blant annet gjennomføringsstatistikk, spørreundersøkelser, gruppesamtaler og årsrapporter fra instituttene.

Bruk
Programutvalget oppsummerer resultatene og vurderer om det er behov for endringer.

Publisering
Programutvalgets oppsummering og vurderinger skal være tilgjengelige for programeier og ph.d.-kandidater som har deltatt.

Intern evaluering av avhandlingsdelen av ph.d.-programmet

Hvor ofte
Hvert tredje år, samordnet med evalueringen av opplæringsdelen av ph.d.-programmet.

Hva gjøres
Evalueringen skal omfatte programmets:

  • Organisering og tilrettelegging av arbeidet med avhandlingsdelen
  • Veiledning og fagmiljø
  • Oppfølging og progresjon
  • Midtveisevalueringer

Forskningsdekanen foretar en egenevaluering på grunnlag av relevante rapporter og informasjon fra hele perioden siden forrige evaluering. Evalueringsgrunnlaget kan omfatte blant annet gjennomføringsstatistikk, spørreundersøkelser, gruppesamtaler og årsrapporter fra instituttene.

Bruk
Programutvalget oppsummerer resultatene og vurderer om det er behov for endringer.

Publisering
Programutvalgets oppsummering og vurderinger skal være tilgjengelige for programeier og ph.d.-kandidater som har deltatt.

Periodisk evaluering av program

Hvor ofte
Hvert sjette år. Sammenfaller hvert sjette år med treårsyklusen til evalueringene av opplærings- og avhandlingsdelen av ph.d.-programmet.

Hva gjøres
Evalueringen skal omfatte:

  • Opplæringsdelen (relevans, omfang, undervisnings- og vurderingsformer)
  • Avhandlingsdelen
  • Veiledning og fagmiljø
  • Oppfølging og progresjon
  • Internasjonalisering

Består av en egenevaluering (evalueringer av opplærings- og avhandlingsdelen) og en evaluering utført av et eksternt panel.

  1. Egenevaluering av opplærings- og avhandlingsdelen

Forskningsdekanen foretar en egenevaluering på grunnlag av relevante rapporter og informasjon fra hele perioden siden forrige evaluering. Evalueringsgrunnlaget omfatter bl.a. gjennomføringsstatistikk, spørreundersøkelser, mobilitetsdata, gruppesamtaler og halvårsrapporter fra instituttene.

  1. Evaluering utført av eksternt panel

Til å gjennomføre den eksterne evalueringen nedsetter fakultetet (programeier) et evalueringspanel. Det eksterne panelet har minst tre medlemmer: Minst to vitenskapelige tilsatte fra andre institusjoner enn UiO med bred faglig kompetanse innen humanistisk forskning, der normalt én bør være fra en institusjon utenfor Norge og minst én ph.d.-kandidat.

Det eksterne panelets evalueringsrapport bygger på egenevalueringen av opplæringsdelen og opplegget for avhandlingsdelen, grunnlagsmaterialet for evalueringene og eventuelt annen relevant informasjon.

Bruk
Evalueringspanelet utarbeider en rapport med vurderinger av kvaliteten i programmet og behovet for endringer i programmet. Evalueringspanelet oversender rapporten til programeier.

Den periodiske programevalueringen behandles av fakultetsstyret.

Publisering
Rapportene fra egenevalueringen og den eksterne evalueringen gjøres tilgjengelige for dem som har deltatt i evalueringen.