Referat fra nettverksmøte 13. mai 2013

Ikke til stede: Vera, Ragna, Bente

Saker:

1. Programinformasjon på web

Fra høsten 2013 opprettes det en arbeidsgruppe ved UiO som skal jobbe for å ta i bruk en programmal for ph.d.-programmene. I den anledning diskuterte vi hva vi (enheter og fakultet) vil ha ut av en slik mal. Svein Harald Milde (informasjonsrådgiver PSI) deltok i diskusjonen.

Noen tips og refleksjoner:
- heller mindre sider med spisset tekst enn websider med mye informasjon til mange målgrupper
- henvende seg direkte til målgruppen
- potensielle ph.d.-kandidater ("UiO-erfarne" og eksterne) - ulike forutsetninger for å finne informasjon i vår webstruktur.
- viktig informasjon til søkere må ikke gjemmes bort
- hvordan formidle "taus-kunnskap" om opptak til potensielle søkere (fagkompetanse på feltet?, godt prosjekt?, et satsningsområde?, tro på prosjektet og kandiaten?, faglig nettverk?). Bør flere seriøse søkere kanaliseres til ph.d.-konsulentene for tips og råd?
- hvordan unngå dobbeltarbeid i forhold til engelske websider?
- hvordan få forskningsledere interessert i hvilken informasjon kandidatene får? Involvere faglig ledelse og programstyret. Teste inngangsveiene til søkerinfo i et programstyremøte?

a) hvilke ønsker og behov har vi for en programmal for ph.d.?/ hvilken informasjon er det viktig å få ut?
- ønsker oss egne maler for studieretningene
- tydeliggjøre internasjonalisering: som egen komponent i ph.d.-løpet, finansieringsmuligheter, potensielle avtaler, legge vekt på lengre utenlandsopphold, hvordan kan instituttene legge til rette for dette (kontakter/relasjoner), muligheter gjennom Erasmus, Marie Curie osv.
-  "Administrer din forskerutdanning": hente praktisk info ett sted (om opplæringsdelen, godkjenning av eksterne kurs, beskejder, permisjoner, bestille karakterutskrifter osv) - hvordan henger dette sammen med mulighetene i Studentweb?
- Livet etter ph.d.: hvordan kvalifisere til en forskerstilling, hvordan søke stillinger utenlands, hvilke muligheter åpner seg med en næringslivs ph.d./offentlig ph.d.?

b) hvilke målgrupper vil vi nå?/ hvordan balansere mellom informasjon til ulike målgrupper?
- muligheter for egen informasjon til undergrupper? Hvor er det viktig med felles informasjon?

c) hvordan balansere mellom informasjon på ulike administrative nivåer - hvor møter vi "våre" kandidater?
- tenke studieretningen som "hjemme" - hvordan orienterer kandidaten seg videre fra dette?
- sette ph.d.-søkeren/-kandidaten i sentrum: Hvordan bygger vi info ut fra dette?

2. Behov for FS-kodedager/arbeidsstuer 2013/2014
- Vi holder arbeidsstuer etter behov. Første anledning tirsdag 25. juni kl. 10.15-12.00. Sted: IT-auditorium 3, Vilhelm Bjerknes hus.

3. Møtedatoer høsten 2013:

22. august - 648
12. september - 551
17. oktober - 551
14. november - 648
12. desember -648

Møtetidspunkt: 10.00-12.00

Fortsetter med ett møte pr. mnd. Kontakt med de andre nettverkene: Cecilie har hatt møte med Lena (FANE) for å diskutere tema som angår begge nettverkene. Felles tema: Tilsetting av stipendiater på eksternt finansierte prosjekter (er formelle kvalifikasjonskrav presisert i utlysningen? Hvordan kan potensielle kandidater kvalitetssikres av ph.d.-konsulentene?), Internasjonalisering på ph.d.-nivå (finansieringsmuligheter hos NFR, Marie Curie Actions, Erasmus), Forskerskoler (UiO-Energi - MILEN, Peace and Conflict, søknader om nye forskerskoler og oppfølging av esksisterende). Lena inviteres til ett av våre møter til høsten. Cecilie inviterer personalkonsulentene til dialog om tilsettingsprosessen til interne stipendiater.

4. Oppsummering av FFF-seminar

5. Referat fra Programstyre for ph.d.-programmet 23. mai
- studieplaner: OBS: Når dere skal endre studieplaner som har blitt godkjent av Programstyret - vær sikker på at ny og gammel studieplan er lagret i ePhorte. Bruk saksmappen på egen enhet som heter "Rammer og regelverk for ph.d.-graden i samfunnsvitenskap - navn på studieretning". Opprett saken som et utgående brev - med "Allmennheten" som mottakernavn. Saken godkjennes av forskningsleder ved enheten, i ePhorte.
- endring av programplan (§2.2).

6. Eventuelt:

a) Arbeidsgruppen for vitenskapsteori: Første møte 21. august 12.00-14.00.

b) Husk NIFU-rapportering: Frist 14. august 2013 - Halvard kvalitetssikrer data og registrerer der det mangler info. Han registrerer også kreeringsdatoer.

c) Spørsmål fra ISV: Hvem vurderer ph.d.-søknadene ved deres enhet? ØI: et eget ph.d.-utvalg. SAI: en fast komité med tre personer (ph.d.-leder + 2 fagpersoner). TIK (ph.d.-leder, eventuelt med potensiell veileder/forskningsleder).

d) Fakultetet tilbyr kurs i vitenskapelig publisering til ph.d.-kandidatene 24.-26.september. Interne ph.d.-kandidater vil ha førsterett til deltakelse. Det åpnes opp for eksterne kandidater dersom kurset ikke er fulltegnet. Kurset tilbys til utvalgte fagmiljøer ut fra behov som er meldt inn. Lynn Nygård er kursholder. Tron Harald er kontaktperson ved fakultetet.

e) Oppdatering av "årshjulet" for ph.d. - lenke til studieårshjulet er lagt inn.

f) Saker som skal tas videre til Geir:
- Hva mener fakultetet om utskriving av kandidater fra programmet? Hvilke konsekvenser bør en utskriving ha? Skal vi bli strengere med utskriving fra og med kull høsten 2013?

g) Etter møtet har det blitt klart at forskerutdanningen ved SV-fakultetet skal evalueres av NOKUT. NOKUT skal få tilsendt sitt datamateriale innen 5. august. De kommer på besøk 27. august for å intervjue personer tilknyttet ph.d.-utdannelsen.

Publisert 30. juli 2015 08:33 - Sist endret 9. okt. 2015 17:15