Referat fra møte i ph.d.-nettverket 17. januar 2013

Velkommen til Malin Folgerø Stensland som er ny i nettverket. Hun vikarierer for Guro Schmith Øvregard på ISV, som er i permisjon til september. Lykke til videre til Stian Andreassen som går ut av nettverket - han har fått ny jobb som studiekonsulent ved ISS.

Til stede: Stian Andreassen (PSI), Ingvild Lunde (ISS), Tone Enger (ØI), Tina Næss (TIK), Malin Folgerø Stensland (ISV), Tron H. Torneby (SV) og Cecilie W. Lilleheil (SV)
Ikke til stede: Vera Østensen (PSI), Gyro Anna Holene (SAI), Bente Blekestad (TIK), Lillian Baltzrud (ISS)

1. Det blir nettverksseminar fredag 8. mars kl. 8.30-15.00 på Tøyen hovedgård. Tema: Lokal IHR-prosess. Vi jobber med rutinebeskrivelser og arbeidsfordeling institutt/fakultet, med utgangspunkt i websidene våre. (Vi vil blant annet se på årshjulet og lage en arbeidsplan for kvalitetssikring og omarbeiding av våre interne sider. Hva er retningslinjene – hvordan praktiseres dette (hvem gjør hva) – Hvordan bør informasjonen presenteres?)

En arbeidsgruppe som består av to instituttrepresentanter og Cecilie fra fakultetet jobber med å forberede programmet.

2. Saker til ph.d.-programstyret 21. februar 2013:

• Fremdriftsrapporter skal legges fram: Husk frist 1. februar
  • Studieplaner: Frist for å sende nye studieplaner til Cecilie er 7. februar. Send studieplanene som egne dokumenter. Legg ved en oversikt over endringer som er foretatt.
  • Evaluering av vitenskapsteorikurset: TIK gjennomførte høsten 2012 en evaluering blant deltakerne i kurset. Evalueringen skal diskuteres i programstyret. Dersom kurset skal legges om er det et innspill fra nettverket at administrasjonen må tas med i prosessen.

3. Forslag til nye arkivrutiner/ ny saksgang i ePhorte ved opptak av eksterne søkere til programmet. Det foreslås å innføre full-elektronisk godkjenning ved opptak. Forslaget tas videre til GIR-møtet (administrativt ledermøte) og til forskningsdekanen.

4. Webarbeid:

• Informasjon til bedømmelseskomiteer må kvalitetsikres. Stian lager et notat innen fredag 25. januar om feil/problemer/forslag til endringer til de tekstene som nå foreligger. Det opprettes en arbeidsgruppe med to instituttrepresentanter og en fakultetsrepresentant som lager et forslag til tekst som kvalitetssikres av nettverket og av forskningsdekanen før den publiseres. Frist for arbeidet: 22. mars.
  • Websidene om forskerutdanning på SV-fakultetet er i endring. Cecilie jobber sammen med nettredaktør Anders Vinnogg med omstrukturering - for å få informasjonen til å passe både for søkere til stipendiatstillinger/ søkere med ekstern finansiering og for kandidater som er på programmet. Nettverket vil få utkast til websider tilsendt for å gi tilbakemeldinger.
  • En generell tilbakemelding er at det er for vanskelig både for administrasjonen og ph.d.-kandidater å finne relevant informasjon.
  • Forslag til webprosjekt høsten 2013: "Administrer din ph.d." - etter mal fra studier.

5. Orienteringssaker/diverse:

• Dialogmøter - datoer og temaliste er klar. Fakultetet stiller med tre åpne spørsmål: Hvordan er deres retning organisert? Hvor godt mener dere programmet/studieretningen er – og hvordan kan det eventuelt forbedres? Hvilke utfordringer ser dere?
  • Veilederseminar arrangeres mandag 27. mai. Fakultetets fellesarrangement er fra kl. 10.15-12.00 i auditorium 7, ES-hus. Tema: "Hvordan få kandidatene tidlig i gang med avhandlingsarbeidet?". Foreleser: Kjetil Storesletten fra ØI. Det oppfordres til lokale arrangement på ettermiddagen. Send gjerne inn tema.
  • Arbeidet med felleskurs i formidling (SV-HF) pågår. Foreløpig er tentative datoer 11. og 12. juni. Ideen er at stipendater velger mellom flere moduler i blant annet kronikkskriving, bruk av blogg i forskningsprosessen, intervjutrening, muntlig presentasjon m.fl.
  • NIFU-rapporteringen: Arbeidet gikk fint.
  • Sommerskolen: Har alle husket å spre informasjon til egne ph.d.-kandidater? Tron H. har fått mange henvendelser allerede og ett kurs er allerede fulltegnet.
  • Husk å legge henvisning til forskerkursportalen synlig på egne websider - og å melde inn aktuelle kurs.
  • Spørsmål fra Stian: Honorarskjemaer til komitémedlemmer er de oppdatert? Svaret er at det var de tydeligvis ikke. Nå er det oppdatert i forhold til minstelønn for professorer (SKO1013) som er lt. 68 (timelønn: 293,50). Alle i komiteen får 30 timer for bedømmelsen, i tillegg får 1. opponent 20 timer ekstra og 2. opponent 15 timer ekstra (se Timeregnskapet). Statens lønnsregulativ oppjusters normalt hvert år når lønnsforhandlingene i staten avsluttes (på høsten), virkningen av oppgjøret er fra 1. mai). Vi bruker C-tabellen - 37,5 timers uke som utgangspunkt for utregningen.
  • Er skjema for medforfatterskap oppdatert? Cecilie vet ikke, men undersøker saken.
  • Neste møte er 7. februar kl. 12.00 på møterom 648: Meld gjerne inn saker!

Cecilie (ref.)

Publisert 30. juli 2015 08:33 - Sist endret 23. juli 2021 12:17