Referat fra nettverksmøte 16. februar 2016

Tema:

1. Forskningsdekan Tim Brennen hilste på

2. FS-spørsmål?

• Oppfølging av arbeidsstue 3. februar:
    • Ønske om mer tid til oppdatering av tidskontoinformasjon (gjerne i forbindelse med rapporteringsfrister).
    • Kan ph.d.-kandidatene få introduksjon til Studentweb 3 i et felles arrangement? Siv-Ellen og Cecilie sjekker om det kan legges inn i en "PhD-day"
    • Gjennomgang av rapporter for gjennomføringstid: I møte 8. mars? Siv-Ellen og Cecilie følger opp.
    • Hvordan melder eksterne ph.d.-kandidater fra om navnebytte? Cecilie sjekker.
  • Delta gjerne på arbeidsstuer i undervisningsplanlegging for studier 7. og 10. mars

Saker fra fakultetet:

1. Innspill til nettverksseminar 19. april?

• "Rutiner" - hva gjør de ulike enhetene f.eks med opptak, oppfølging av eksterne kandidater, innlevering og disputas?
  • Ideer til "Social Science PhD-day": et arrangement hvor ph.d.-kandidatene blir kjent på tvers av studieretninger, møter forskningsdekanen og får generell opplæring.
  • Oppdatere maler under for-ansatte
  • protokoller
  • revisjon av disputaslekse?
  • rutiner for opprettelse av bedømmelseskomiteer, inkludert habilitetserklaring etter felles mal? (Cecilie sjekker om medisin har en slik mal)? Informasjon om sjekk av habilitet på nettsidene og i invitasjonsbrev til medlemmer av bedømmelseskomiteer?
  • erfaringer med timeuttelling for ph.d.-veiledere
  • erfaringer med timeuttelling for stipendiater (diskusjonen om pliktarbeid - tidsbruk)
  • diskusjon om retningslinjer rundt "røkting av studieretter"

2. Nye rutiner for sensurregistrering/oppbevaring av protokoll for ph.d.-emner. Tone Enger orienterer i møtet.(UTSATT)

3. Produksjon av vitnemålsvedlegg fra FS - Tron Harald orienterer om prosess ved fakultetet i et senere møte.

4. Revisjon av informasjon til bedømmelseskomiteen, tydeligere rollebeskrivelse for tredje ordinære komitemedlem/coordinator, se forslag til ny tekst: www.sv.uio.no/forskning/phd/avhandling-bedommelse/bedommelseskomite/ - Er det behov for mer informasjon?

5. Orientering fra møte med Karrieresenteret om karriereplanleggingsdag for ph.d.-kandidater. Noen av rådene fra KS er: Trekk kandidatene tett inn i arbeidet, f.eks opprett en arbeidsgruppe/ et arbeidslivsforum, forbered ph.d.-kandidatene på å benytte UiOs Karrieredag/karrierearrangementer (å møte potensielle arbeidsgivere), kandidatene har godt av å øve seg mer på å beskrive egen kompetanse (kompetansekartleggingsøvelse), kandidatene bør tenke alternative karriereveier tidlig i løpet, arbeid utenfor akademia bør ikke være et nederlag, det burde være et velfungerende alumni-nettverk for tidligere ph.d.-kandidater.

I oppfølgingen av KS sine anbefalinger bes enhetene om å tipse fakultetet om engasjerte ph.d.-kandidater som kunne vært trukket inn i denne typen arbeid.

6. Oversendelse av utlysning av H.M Kongens gullmedalje for 2016, frist 14. mars (se ePhorte: 2008/461).

Plan for nettverksmøter våren 2016: Mulige tema:
- 8. mars: Formidling og web (jeg inviterer kommunikasjonsavdelingen v/Gro Lien Garbo til å diskutere strategi for info om våre kandidater og disputaser).
- Revisjonen av utfyllende regler til forskrift og revisjon av programplan for ph.d.-programmet i 2016: Prosess og tidsplan kommer i løpet av våren.

Saker fra enhetene:

1. Behandling av søknader på forlengelse (eksterne kandidater som ikke jobber fulltid med avhandlingen lenger) ISS. Felles policy for "røkting av studieretter" og behandling av forlengelser vil diskuteres i løpet av våren.

Publisert 5. feb. 2016 11:56 - Sist endret 31. mars 2024 22:52