Innkalling til nettverksmøte 29. mars 2016

1. FS

Saker fra fakultetet:

1. Diskusjon av program for nettverksseminar 19. april

2. Forslag til nye rutiner for sensurregistrering/oppbevaring av protokoll for ph.d.-emner. Tone Enger orienterer i møtet. Tas videre til GIR-møte 28. april.

3. Forslag til habilitetserklæring i forbindelse med doktorgradsprøve, etter inspirasjon fra Det medisinske fakultet (må også foreligge på engelsk).

4. Utkast til ny fremdriftsrapporteringsmal skal legges frem for programrådet i mai. Vi oppretter en arbeidsgruppe: Hvem vil være med?

5. Gjestetilgang for eksterne ph.d.-kandidater: Hvordan løser dere spørsmål om tilgang til bibliotek etc for eksterne ph.d.-kandidater? Bør vi ha en felles policy for denne typen tilganger ved fakultetet? Volumet av eksterne ph.d.-kandidater er stort (ca 50% av alle kandidater i programmet har ekstern arbeidsgiver). Skal denne gruppen ha tilgang til pensumlitteratur via UiOs artikkeldatabase? (Aktuelt f.eks for SV9102).

Biblioteket gir studenter og ansatte tilgang til elektronisk fulltekstversjon av artikler. Biblioteket krever at eksterne ph.d.-kandidater er opprettet som "brukere" ved UiO (en gjestetilgang med brukernavn og passord) som gir dem adgang til å få et adgangskort fra SiO-senteret.

6. Momenter til samtale om veiledning: Som oppfølging av møte i programrådet for ph.d.-programmet i september 2014 har vi endelig publisert en momentliste som inspirasjon til oppstartssamtale/forventningsavklaring mellom ph.d.-kandidater og veiledere. Kom gjerne med innspill/forslag til endringer i momentlisten. I tillegg til dere er forskningsdekanen + ph.d.-kandidatene i programrådet testlesere. Når vi er fornøyd med momentlisten gir jeg beskjed så den kan sirkuleres.

7. Orientering om status for bruk av digital-eksamens løsningen for innlevering av ph.d.-avhandlinger.

8. OBS: Tron Harald har ferie fra og med 16. mars til 7. april.

9. Komiteens innstilling skal kommentere på avhandlingens omfang.

Fakultetet ønsker at bedømmelseskomiteen skal vurdere hvorvidt de opplever avhandlingens omfang som tilfredsstillende. Informasjonen til bedømmelseskomiteene er nå oppdatert med en setning:

The committee’s report should indicate whether the candidate’s own contribution in and of itself fulfils international standards for a PhD, with regards to scientific standards (including ethically and methodologically) and scope.

Komiteen bør si noe om kandidatens eget bidrag tilfredsstiller internasjonale standarder for en ph.d.-avhandling, både når det gjelder det vitenskapelige arbeidet (etiske krav, faglig nivå og metode) og omfang.

Norsk: http://www.sv.uio.no/forskning/phd/avhandling-bedommelse/bedommelseskomite/komiteinfo_phd.html

Engelsk: http://www.sv.uio.no/english/research/phd/thesis-adjudication/adjudication-committee/guidelines_phd.html

Saker fra enhetene:

Publisert 10. mars 2016 15:39 - Sist endret 16. aug. 2021 17:23