Referat fra nettverksmøte 31. mai 2016

Til stede: Sverre, Katalin, Tone, Tina, Katrine, Tron Harald, Siv-Ellen (sak 1) og Cecilie

Ikke til stede: Guro

Tema:

1. FS/ Vitnemålsproduksjon

  • Hvilken praksis har dere i dag med registrering av emner utover opplæringsdel i utdanningsplanen? Diskusjonen i møtet tydet på at alle er innstilt på at alle avlagte kurs registreres. Det er hensiktsmessig å ha felles praksis på dette på tvers av studieretninger.
  • Arbeidsstuen som er planlagt i september flyttes til perioden mellom 15. oktober og 5. november for å teste utskrift av vitnemålsvedlegg fra FS. Ida og Karen fra AF inviteres til å delta. Tron Harald følger opp tidsplanen for utskrift av vitnemålsvedlegg.
     

Saker fra fakultetet:

1. Forslag til revisjon av programbeskrivelsene ble gjennomgått i møtet.

- Videre oppfølging: Hver gruppe fjerner innledende UiO-tekster for relevante paragrafer, men beholder og legger inn henvisning til ph.d.-forskriften der det er relevant. Som hovedregel skal alt som ikke er regler inkludert plikter og rettigheter fjernes fra forskriften og beholdes som retningslinjer på websidene. Der det er relevant skal gruppene se til nettsidene for å justere programbeskrivelsen mot relevante/oppdaterte tekster (f.eks rettigheter og plikter ang. veiledning, notat til bedømmelseskomité osv.)

FRIST: Fredag 10. juni. Alle sender reviderte programbeskrivelser på sirkulasjon til nettverket. Eventuelle tilbakemeldinger til gruppene gis i nettverksmøte 21. juni.

- Revidert programbeskrivelser skal behandles i ph.d.-programrådet i september 2016

2. Nye rutiner for sensurregistrering/oppbevaring av protokoll for ph.d.-emner er nå vedtatt. Rutinene er tilgjengelig på nettsiden: http://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/fa/utdanning/sv/gjennomforing/sensurrutiner.html

3. Opptaksavtale på engelsk (nå med "first name" i stedet for "forname").

4. Vancover declarations er endret (http://www.icmje.org/recommendations/browse/roles-and-responsibilities/defining-the-role-of-authors-and-contributors.html) - vårt skjema og nettinfo må oppdateres - Saken er sendt til Avdeling for fagstøtte. Bør UiO ha felles skjema? Cecilie/ Tim følger opp.

5. Orientering om arbeidet i den eksterne evalueringskomiteen. Datoer for site-visit blir mandag og tirsdag 5.-6. september 2016. Mandag starter besøket fra kl. 13:00. Det vil være en fellesøkt der komiteen møter fakultetet ved dekanat, faglige og administrative ph.d.-ansvarlige. Tirsdag blir det møter mellom evalueringskomiteen og hver enkelt studieretning. Cecilie lager en doodle hvor studieretningene kan markere tidspunkt som passer.

6. Om korrekt språk i saksbehandling / formelle brev. Tron Harald orienterte om at forskningsdekanen ber om at alle tar seg tid til å leser korrektur.  

 

Saker fra enhetene:

 

 

Publisert 26. apr. 2016 18:24 - Sist endret 16. aug. 2021 17:23