Referat fra nettverksmøte 12. desember

FS-spørsmål?

Saker fra fakultetet:

1. Evalueringsrunde

Vi tar en runde rundt bordet med tilbakemeldinger om hva dere synes om nettverksmøtene. Ordet er fritt, f.eks.: Hvordan fungerer nettverket? Hva tenker dere om møtehyppighet og tidsbruk? Har dere innspill til endringer eller temaer vi bør ta opp?

Vi flytter møtetidspunktet fra 11.00-12.30 til 10.00-11.30.

Når det er få saker holdes møtetiden til én time.

Ønske om å diskutere hvem som har ansvar for internasjonalisering på ph.d.-nivå. Er det ph.d.-konsulentene? Er det internasjonaliseringskonsulentene? Spesielt med tanke på Erasmus.

2. Forslag til møteplan 2018

• 16. januar
  • 6. februar
  • 27. februar
  • 20. mars
  • 17. april - arbeidsstue
  • 8. mai
  • 29. mai
  • 19. juni

3. Vitnemålsportalen

UiO skal ikke lenger levere karakterutskrifter i papir til studentene sine, de skal dele resultatene sine gjennom Vitnemålsportalen. Dette kan ha betydning for oss dersom vi ber om kopi av karakterutskrift i forbindelse med doktorgradssøknaden, dette får kandidatene altså snart ikke lenger utlevert. Videre kan det være greit å være klar over at det er veldig forskjellig hva som gjøres ved de ulike lærestedene i Norge. Noen har sluttet å skrive ut karakterutskrifter allerede, noen benytter digital karakterutskrift, noen vitnemålsportalen mens andre fremdeles tilbyr karakterutskrift i papir.

I hovedsak skal karakterutskrifter hentes via Vitnemålsportalen, men studenter (kandidater) som ikke har tilgang til Vitnemålsportalen kan få karakterutskrifter på papir. Se info fra FS-nettverk og SV-rutiner

4. Søknadsweb

Søknadsweb skal testes ut på emneopptak på ph.d.-nivå ved medisin, antageligvis våren 2018. SV har meldt sin interesse for å være pilot dersom søknadsweb skal brukes på søknader om opptak (eksternfinansiering). Noen flere enn PSI som vil være med på eventuell pilot?

Jeg regner med at vi da kommer til å bruke noe som ligner på disse rutinene.

5. Egnet tidspunkt for fellesdelen?

Sondering: Når i semesteret tror dere det vil det passe for de enkelte studieretningene at vi arrangerer fellesdelen?

Fakultetet foreslår uke 37, 38 eller 39 høsten 2018 og uke 9 og 10 våren 2019.

Tilbakemeldingene går på at emnene bør arrangeres noe seinere på høsten, i uke 41 og 42. Uke 9 og 10 er ok om våren.

Undervisning på dette tidspunktet i høstsemesteretvil lage problemer for ØIs regulære emner, ØI og fakultetet må finne en løsning her.

6. Kreeringsdatoer 2018

Minner om frist for korrekte opplysninger i FS 22. januar, i forbindelse med 15. mars-kreeringen.

Husk å fjerne spesialtegn (", ') i FS når du limer inn tekst fra f.eks Word, i for eksempel tittel på emner som skal innpasses.

Saker fra enhetene:

1. Hvordan vurderer de i andre enhetene habilitet (bedømmelseskomite)  - SAI

Mari og Tron ser på om vi kan få skrevet ned noen punkter om hva som bør med i en habilitetsvurdering.

2. Bør administrasjon av phd ligge tettere opp mot studie på sine respektive institutt? Fordeler, ev. ulemper osv. - PSI

For noen kan det helt klart være hensiktsmessig å samarbeide/dele oppgaver med studier (mange har allerede både ansvaret for ph.d. og studier).

3. Nye satser for timeregnskapet - satser for bedømmelse av doktoravhandling og deltakelse på disputas er redusert. Hva har de nye satsene å si for honorering av eksterne medlemmer av bedømmelseskomiteer? - ØI

Saken bør meldes inn til administrative ledere. Tim følger også opp i programrådet. Satser for eksterne medlemmer er enn så lenge de samme som før.

Publisert 6. des. 2017 13:02 - Sist endret 23. juli 2021 02:08