Referat fra nettverksmøte17. januar

Til stede: Katrine, Katalin, Guro, Tone, Sverre, Tina, Tron og Mari

Tema:

FS-spørsmål?

Det blir arbeidsstue for å rydde i utdanningsplanene tirsdag 24. januar, 12-15, PC-rom 035, Harriet Holters hus .

Saker fra fakultetet:

1. Sammenslåing programplan og utfyllende regler

Vi går gjennom innspill til utkastet som kom innen 2. desember.

Innspill

Saken tas opp på programrådsmøte 16. februar, dersom det blir plass på dagsorden.

2. Offentlig sektor-ph.d.

NFR åpner sin utlysning (tilgjengeliggjør søknadsskjemaet) av offentlig sektor-ph.d. 1. februar. Det planlegges et informasjonsmøte om OFFPHD-utlysningen onsdag 25. januar 2017 kl. 10:00-12:00. Møtet vil finne sted i Forskningsrådets lokaler på Lysaker.

Diskusjon av behovet for retningslinjer for behandling av offentlig ph.d.-søkere. Spesielt tre punkter:

  1. Skal SV ta betalt for veiledning og opphold (overhead i residensperioden)? I så fall, hvor mye? Veiledning fra UHR for kostnadsberegning
  2. Residensplikten: Hvordan avgjøre hva som er et godt nok fagmiljø? Når skal man tilby opphold ved gradsgivende institusjon utover ett år?
  3. Hvordan sikre at kandidatene bruker sin tid til ph.d.-programmet, og ikke til ordinære arbeidsoppgaver mens de er hos arbeidsgiver?

Nettsider hos NFR: utlysning og programsider

Offentlig sektor-ph.d. skal etter planen opp på programrådsmøtet i februar.

Det er et ønske fra nettverket om at fakultetet skal fastslå at UHRs retningslinjer gjelder for SV når det gjelder egenfinansieringen av prosjektene. Det vil si at instituttene budsjetterer med indirekte kostander tilsvarende TDI-modellens IK-sats for tiden kandidaten oppholder seg ved SV. Instituttene vurderer deretter selv om de ønsker å egenfinansiere ytterligere ved å redusere IK-satsen. Leiestedskostnader vil antageligvis ikke være aktuelle. Veiledningskostnader dekkes som vanlig av instituttene.

Offentlig sektor-ph.d. settes opp som sak på programrådsmøte 16. februar.

3. Disputassider på nett

Er det mulig å finne en løsning for arkiv på disputassidene ved hver enhet?

Bakgrunnen er at det har blitt fremmet et ønske om å ikke ha alle disputassidene liggende ute uavhengig av hvor lenge det er etter disputas, kanskje er det mulig å finne en enklere arkivløsning som blant annet minimerer sjansen for brutte lenker.

Nettverket ønsker ikke å arkivere disputassidene på en annen måte enn dagens løsning.

Spørsmål om disputassider på norsk og engelsk dukket opp. Mari følger opp med kommunikasjon.

Resten av sakene flyttes til neste møte:

4. Diskusjon av rutiner for registrering av innleveringer, avslutting av studieretter, vitnemålsproduksjon og rapportering

Vi bør nedfelle rutiner eller lage nye rutiner for registreringsarbeidet som vi driver med i forbindelse med innlevering og avslutning av doktorgradsarbeidet.

Det vedlagte notatet er ment som grunnlag for diskusjon.

5. Bruk av Ephorus

Er det noen som bruker Ephorus i forbindelse med søknader om bedømmelse, sporadisk eller systematisk?

6. Rutiner i forbindelse med opptak av søkere som er tilsatt ved SVs egne sentre, ARENA og C-REX

ISV og ISS får en del søkere fra ARENA og C-REX, bør vi utarbeide egne rutiner for disse? Kan vi samarbeide tettere med sentrene i søknadsprosessen?

7. Ph.d.-dag/ PhD Day

Er det stemning for at vi arrangerer en ph.d.-dag for kandidatene (halv eller hel) denne våren?

Innspill til tema?

8. Orienteringssaker

- Allmøte for kandidatene i forbindelse med evalueringsrapporten tirsdag 24. januar, 10-12, Aud. 3. ES

- Formidlingskurset

- Library day - 22 påmeldte, 15-16 som møtte

-

Saker fra enhetene:

 

 

 

Publisert 10. jan. 2017 11:10 - Sist endret 29. aug. 2021 15:17