Referat fra nettverksmøte 22. august

Forfall: Guro

Tema:

FS-spørsmål?

Arbeidsstue 10. oktober, 10-13, PC-stue 351, ES. Karen og Ida fra SSD kommer, i utgangspunktet blir de den første timen. Vi åpner for rydding i utdanningsplaner, registrering av permisjoner/sykemeldinger, og andre FS-problemstillinger som måtte dukke opp.

Innspill om å etterlyse søknadsweb-ordning for ph.d.-søkere. Mari etterspør dette.

Saker fra fakultetet:

1. Heldagsseminar 26. september, Loftet, Professorboligen, sentrum

• E-bilag, jobbe fram rutiner?
  • SV-rutiner, samkjøring av disse – hvilke rutiner skal vi konsentrere oss om?
  • Internasjonalisering - avtaletyper
  • Korte forskningsopphold, hva gjør kandidatene da? Finansieringskilder osv.

Er det interesse for å invitere noen for å snakke om godkjenning av utenlandsk utdanning, hele grader, i ph.d.-sammenheng?

Mari undersøker muligheten for ev. kurs i godkjenning av utenlandsk utdanning.

2. FS-registreringer

Endringer i registreringspraksis:

Vi skal rapportere til NIFU og DBH samtidig, altså ikke fire frister i året lenger. Ny frist om høsten for avlagte doktorgrader og personer i doktorgradsprogram er 1. oktober

KD har fjernet feltet "fratrekk" fra spesifikasjonen for avlagte doktorgrader. Det betyr at vi ikke lenger skal rapportere nettotid til DBH. Men nettotid er fortsatt en styringsindikator ved UiO. Så lenge det er det, fortsetter vi å registrere pliktarbeid og lovfestede permisjoner i tidskonto. Men vi trenger ikke lenger å bekymre oss for at pliktarbeidsperioden og permisjonsperioden ikke går opp, sier SSD.

Mari kommer tilbake til dette så fort vi vet hva det egentlig innebærer.

3. Sommerskolen 2017

Tron orienterer (deltakeroversikt og rapport)

4. Orienteringssaker

-  NIFU-rapporten Doktorgradskandidater i Norge: Forskeropplæring, arbeidsvilkår og karriereforventninger

Nedsettelse av arbeidsgruppe for revisjon av fellesdelen på ph.d.

Saker fra enhetene:

- Hvordan ordner instituttene dette med pressemeldinger på norsk for engelske kandidater? (Katrine)

Informasjonskonsulent pleier å hjelpe til?

- Det er noe galt med et av standardsvarene våre, Katrine tipser Mari om hvor feilen ligger.

Publisert 17. aug. 2017 14:33 - Sist endret 6. juli 2021 17:47