Innkalling til nettverksmøte 11. mai

10.00 - 11.30,

Tilstede:
Tone (ØI), Katalin(ISS), Sverre, (PSI)
Ingrid (TIK), Sjur(ISV)Liv Christina (SAI),

Ida, Malin og Ingebjørg (fak)

Forfall:

Saker fra fakultetet:

1.  Arbeidsplass for fullførte ph.d.-kandidater (tabell 15 til Fakultetets årsrapport)
Instituttene står fritt til å innhente informasjonen i forbindelse med kommunikasjon i sluttfasen.

2. Forskerutdanningkonferanse 2021

Tar sikte på fysisk konferanse i Bodø 7.-8. september (uke 36).

Det har allerede kommet inn noen forslag til tema på konferansen fra medlemmer i forumet:

• Søknad om opptak til ph.d. via Søknadsweb
  • Fremdriftsrapportering - finnes det noen best praksis? Noen som gjør dette på en annen måte?
  • Opplæringsdelen – hvordan struktureres denne for å få kandidatene gjennom? Tilbyr vi redskapskurs/generiske emner?
  • Tableau rapporter for gjennomstrømning (for dummies) – hvilke data kan vi hente ut, og hva viser de?
  • Onboarding/hvordan tar vi i mot nye ph.d.-kandidater?
  • Mentor / fadder-ordninger?
  • Hvordan få fart på ph.d.-kandidatene? Rapport fra arbeidsgruppe ved OSLOMET og evt. andre institusjoner som har jobbet med temaet nylig.
  • Rapport om kartlegging av institusjonenes håndtering av forlengelser for ph.d.-stipendiater grunnet korona

Noe er opplagte tema for parallell-sesjoner, mens andre er plenumspresentasjoner og debatter.

3. UiODoc lurer på om instituttene har noen "welcome package" som gis ut til nye ph.d.-kandidater

Ingen har welcome package som består av papirer.

4. Liten strukturendring på websiden.
Barbro har i forbindelse med opprettelse av generiske kurs ryddet litt. En side heter nå "oppbygning og obligatoriske emner" og en annen heter "valgfrie kurs og karrierestøtte" (tidligere: Oppbygging og strukturog Kurs, seminarer og opplæring)

5. Kvalitetsystemet

Diskusjon rundt emneevaluering. De fleste bruker nettskjema.

Saker fra enhetene:

1. Rutine for utsending av avhandling (PSI)
"For doktorgrader med organisert forskerutdanning oversendes doktorgradsavhandlingen til komiteen med en oversikt over hvor arbeidet er utført og hvem som har vært veiledere(n), og en dokumentasjon av det forskeropplæringsprogrammet kandidaten har fulgt og fått godkjent. Kandidatens gjennomføring av opplæringsdelen er allerede godkjent og skal ikke godkjennes på nytt av komiteen, men oversendes som informasjon som kan tillegges vekt ved komiteens formulering av oppgitt tema for prøveforelesning." Link her.

Det er ikke praksis ved SV å sende med dokumentasjon på opplæringsdel til bedømmesleskomiteen. Vi fortsetter med denne praksisen. Hvis bedømmeseskomiteen etterspør opplæringsdelen så sender vi det.

2. Ph.d. veilederkontrakter i nytt bilagssystem (ISS)
Diskusjon rundt om eksterne veiledere skal få betalt hver måned eller etter disputas. Problematisk å utbetale fortløpende da det blir mange endringer underveis. Disse kontraktene skal ikke brukes om det er mindre enn 20% jobb.

Det er behov for veiledning for hvordan lage kontrakter i nytt bilagsystem. For ph.d. bruker man dette til 1) opponenter 2) veilederkontrakt 3) eksterne forelesere.
3.
4.