Nettverksmøte 25. august 2022

Velkommen: Sverre A. S. Gustavsen (PSI), Mathilde Røed Jørgensen (PSI), Guro Røstad (TIK), Tone Enger (ØI), Joakim Erma Møller (ISV), Katalin Godberg (ISS), Sarah Frost Logan (SAI) Ida Bellizia (fak), Matthew Rix Whiting (fak) og Ingebjørg Hovde (fak)

Saker fra fakultetet:

1. Hospitantstsatus for eksterne ph.d.-kandidater som vil komme i gang med å ta emner.

Hospitantsøknad fakultetetsfellesdel - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)

Ida gjennomgikk tanker fakultetet har rundt hvordan vi kan la instituttene søke hospitantstatus til ph.d.-kandidater på fakultetets fellesdel som enda ikke er formelt opptatt.

Kun SV9103 Introduction to the PhD programme og SV9104 Research Ethics vil være åpne i denne omgang.

Mer informasjon her.

2. Omstrukturering av søknadsdokumentasjon
Ida og Ingebjørg gjennomgikk tanker fakultetet har rundt hvordan vi kan minske antall avtaler og gjøre at opptaket går smidigere.

I prosessen med å forenkle opptaket har vi nå fjernet signaturfeltene for instituttets og fakultetets signaturer på "avtale med ekstern part". Denne signeres digitalt i ePhorte ved sekvensiell godkjenning, og er gyldig når opptaket er fullført. For nærings og offentlig ph.d.- gjelder fortsatt samme gamle mal som deres finner på For ansatte-sidene.

3. Engelsk versjon av nettskjema for søknad om opptak for søkere med ekstern finansiering foreligger. Søkere må inviteres til å fylle ut skjemaet.

4. RT køen
For at RT ikke skal bli en propp i systemet så er mailadressene endra på kontakt-siden (Kontakt oss - Det samfunnsvitenskapelige fakultet (uio.no)) til deres/våre egne mailadresser. Anbefaler at alle legger inn standard-mailene sine som quick step i Outlook.

5. Felles rutiner for å sikre nødvendige godkjenninger og vurderinger
Felles rutiner for å sikre nødvendige godkjenninger og vurderinger i forbindelse med ph.d.-prosjekter, oppfølging til programrådets vedtak av 28. april 2022.

6. 10 arbeidsdager til prøveforelesning

Fakultetet ønsker nå å gå tilbake til ordinært regelverk. Ved disputaser som planlegges etter 1. september, kunngjøres tittel på prøveforelesning for ph.d.-kandidaten 10 arbeidsdager før denne prøveforelesningen, i henhold til ph.d.-forskriften § 18.1. Dette gjelder enten disputasen er fysisk eller hybrid, og enten prøveforelesningen planlegges samme dag som disputas eller dagen før. (Prøveforelesning dagen betyr altså at kunngjøring blir 11 arbeidsdager før disputas.)

Disputaser som allerede er planlagt, og hvor kandidat og bedømmelseskomité allerede er informert, påvirkes ikke av denne endringen.

Forhåndsinnspilte prøveforelesninger har to ekstra dager til administrasjon. Kandidaten får fortsatt 10 dager.

Ida og Ingebjørg løfter problemstillinger om streaming av disputas til FFF.

7. Bedømmelse av avhandling med gult og rødt lys

For tiden virker det som vi har mange saker hvor resultatet av bedømmelsen blir gul eller rødt lys (hhv omarbeiding innen 6 måneder eller underkjenning) Påminnelse til oss alle:

Gult lys/omarbeiding innen 6 måneder:
Dette er et midlertidig vedtak. Skal bare gis ved mindre endringer og dersom komiteen vurderer at arbeidet kan gjøres i løpet av 3 måneders fulltidsarbeid. Dersom kandidaten ikke leverer innen tidsfristen, skal det gjøres et endelig vedtak basert på avhandlingen slik den foreligger. Mest sannsynlig blir det rødt lys/underkjenning. Gult lys benyttes ikke for dr.philos.

Rødt lys/underkjenning: Dette brukes ved større, mer inngripende endringer. Kandidaten bruker opp ett av sine to forsøk på å få avhandlingen sin bedømt. Innstillingen skal ikke ha veiledende karakter, kun begrunnende. Hvis kandidaten senere leverer inn revidert avhandling, vil det være mest ryddig dersom det oppnevnes en helt ny bedømmelseskomite. Den andre bedømmelsen er ikke bundet av den første bedømmelsen, for eksempel kan den andre komiteen kritisere helt andre ting enn den første. Dersom det er veldig stort sprik mellom de ulike komiteenes innstillinger, vil det imidlertid kunne være aktuelt for fakultetet å oppnevne 2 uavhengig sakkyndige for å vurdere avhandlingen før fakultetet fatter vedtak.

8. Forskerutdanningskonferansen ved OsloMet 14. - 15. september

Hvem skal dit? :)

9. Obligatorisk nettkurs i personvern

SV-fakultetet har lansert et nettbasert kurs i personvern (samfunnsforskning) som er obligatorisk for alle vitenskapelig ansatte og for administrativt ansatte som jobber med personvern i forskning.

Kurset har en varighet på 2-3 timer og avsluttes med en personvern-quiz.

E-læringskurset må være bestått innen 1. september 2022.

Dette kurset er obligatorisk for alle vitenskapelig ansatte ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet, inkludert midlertidig ansatte. Det er også obligatorisk for administrativt ansatte som jobber med problemstillinger knyttet til personvern i forskning.

10. Obligatorisk nettkurs i personvern

Vi er snart tomme for disputasvaser, og de er gått ut av produksjon. Matthew sjekker om de har mulighet til å produsere noen flere.

Saker fra enhetene:

1.  Prøvedisputas (Katalin, ISS)
ISS ønsker å innføre prøvedisputas som et tilbud til alle ph.d.-kandidater. Tanken er å betale 20 timer til ekstern opponent. ISS ønsker tilbakemeldinger fra andre institutter hvordan dette fungerer. Statsvitenskap har prøvedisputas i dag.Saken settes opp igjen på neste møte for erfaringersutveksling.

2.  Veiledersatser (Katalin, ISS)
ISS har begynt å gi lønnstrinn 70 til alle som har doktorgrad. ISS lurer på hva de andre gir. ØI og SAI honorerer alle i samme lønnstrinn.

Publisert 18. aug. 2022 11:55 - Sist endret 25. aug. 2022 11:22