Nettverksmøte 2. februar 2023

Velkommen: Tone Enger (ØI), Joakim Erma Møller (ISV), Katalin Varga (ISS), Sarah Frost Logan (SAI), Guro Røstad (TIK), Sverre Andreas Sydnes Gustavsen (PSI), Matthew Rix Whiting (fak), Ida Bellizia (fak), og Ingebjørg Hovde (fak)

Forfall: Sara Holm (PSI),

Saker fra fakultetet:

1. Oppfølging fra forrige møte: Oversikt over veiledere. Hvilken rapport har vi for veiledere i FS (sak meldt inn av PSI ved Sverre)

• FS 732.001 Veiledningsforhold for student - Dette er Tones favoritt-rapport fordi der kan man enkelt sortere på retning.
  • FS 732.002 Veiledningsforhold for veiledere

På arbeidsstuer kan man også se på FS registering av veileding, forlengelser og permisjoner.

2. Periodisk programevaluering
Rapporten kom i desember 2022. Rapporten er behandlet i stabsmøtet, dialogmøter. Den skal i fakultetsstyret og programråd for ph.d. og muligens til GIR og instituttledermøtet også.

3. Vedtak fra klagenemda - hva kan vi lære?
Ida og Ingebjørg orienterer om to vedtak i klagenemda, og hvordan de er relevante for hvordan vi gjør jobben vår.

4. Sensurrutiner ph.d. - sist revidert i 2016.
Fakultetet oppdaterer sidene med egne sensurrutiner for ph.d. Ph.d. er underlagt samme lover og regler som bachelor og master på dette området og vi forutsetter at all sensur håndteres etter gjeldende lovverk.  Disse sidene oppdateres også. Alle emner og sensur på ph.d. registereres selvsagt i FS.

5. Opptak av eksternfinansierte vår 2023

Vi enes om at vi forsøker å følge disse fristene:

• 1. februar søknadsfrist
  • 15. februar klare for behandling på fakultet
  • Tilbud sendes ut av fakultetet fra 20. februar

Søknadstall:

ISV = 7, PSI = 6, ISS = 2, ØI = 1, SAI = 1.  ISV har ikke hatt så mange som har søkt med ekstern finansiering på et semester tidligere. PSI har aldri hatt så få. Dette handler nok om NFR og at nærings- og offentlig sektor ph.d.-finansieringen ikke har vært åpen for søknader.

Vi må likebehandle og dersom noen har søkt og oppgitt nærings- og offentlig sektor finansiering uten å ha søkt NFR og fått tilslag fra NFR så gir vi avslag og henviser til neste søknadfrist. De må ha innvilget finansiering før de søker opptak.

Saker fra enhetene:

1.  Mulighet for å lenke til avhandlingsmanus på nettannonseringen av disputaser (TIK)
Ph.d.-avhandlinger kan i utgamgspunktet ikke publiseres fritt på nett av oss på grunn av rettighetsavklaringer med artikkelbaserte avhandlinger. Dersom avhandlingen er kommer inn i DUO kan det linkes til denne. Dersom avhandlingen ikke er i DUO kan man lage en lenke i disputasoppslaget hvor publikum kan etterspørre å få avhandlingen tilsendt. Dette ble gjort under Korona.

2. EpN - innføring av rutiner for ph.d. (ISS)

Frister for EpN vil være utfordrende for ph.d. Det må en kulturendring til, og kulturendringer tar tid. Fakultetet sjekker om det er behov for egen arbeidsstue for ph.d.

Publisert 13. des. 2022 11:34 - Sist endret 2. feb. 2023 12:36