Nettverksmøte 19. mars 2024

Velkommen:  Tone Enger (ØI), Katalin Varga (ISS), Liv Christina Varen (SAI), Ida Bellizia (fak), og Ingebjørg Hovde (fak)

Forfall:  Mari Eidstuen (ISV), Lara Kristiansen (TIK), Matthew Rix Whiting (fak),  Sverre Andreas Sydnes Gustavsen, Herman Solstad-Wiik (PSI)

Saker fra fakultetet:

1. Internkontroll av behandlinger av personopplysninger
Lister fra nettskjema og videresendte eposter fra nettskjema må slettes så raskt som mulig. Det samme gjelder eksporter fra FS. Hvis det er behov for å oppbevare slike data og de ikke kan slettes, må det meldes inn i meldeappen som en behandling:
Behandling av personopplysninger ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)

2. Godkjenningssaker
Vi fatter enkeltvedtak i godkjenningssaker. Vi må derfor skrive brev med vedtak og klagerett i ePhorte.

Vi trenger maler, og de bør være så like som mulig malene som benyttes på studie-siden

3. Ny forskningsdekan fra 8. april
Lars Tjelta Westlye, PSI, begynner som forskningsdekan 8. april.

4. Ny Avtale for gjennomføring av doktorgradsutdanning i samarbeid med ekstern part

ØI ønsker å ha inn informasjon om oppholdsplikt (residensplikt) i avtalen. Instituttene har anledning til å sette residensplikt for kandidatene ved opptak. ØI krever at de skal sitte minst ett år ved Økonomisk institutt.

Ellers ingen innspill på avtalen.

4. Hospitantstatus på fellesdelen
Vi rekker ikke å saksbehandle opptakene så raskt at ordningen fungerer. I år var det flere som ikke rakk fristene for fellesdelen. Dette har vært vanskelig tidligere også. Det virker som det blir for knappe tidsfrister her.

5. Søknadsfrister for eksterne kandidater

På søknadsjekk / nettverksmøtet forrige gang kom det ønske / forslag  fra ISV og TIK om å flytte søknadsfristene for eksternfinansierte til 15. november og 15. mai. ISS og SAI støtter dette forslaget. ØI er positive, men må ta en intern vurdering. ØI har i dag bare en frist.

6. Kartlegging av arbeidsplasser til årsrapport

Vennlig påminnelse på at alle enheter bes kartlegge arbeidsplasser til årsrapporten. Dokumentet finnes i Teams (under files).

7. Forslag om å flytte søknadsfristene

På søknadsjekken forrige måned kom det ønske / forslag  fra ISV og TIK om å flytte søknadsfristene for eksternfinansierte til 15. november og 15. mai.

8. Dårlig påmelding til generisk kurs

Enkelt kurs er blitt avlyst grunnet dårlig påmelding.

Saker fra enhetene:

1.