Nettverksmøte 7. mai

Velkommen:  Tone Enger (ØI), Mari Eidstuen (ISV), Katalin Varga (ISS), Liv Christina Varen (SAI), Lara Kristiansen (TIK), Sverre Andreas Sydnes Gustavsen Herman Solstad-Wiik (PSI), Matthew Rix Whiting (fak), Ida Bellizia (fak), og Ingebjørg Hovde (fak)

Forfall:

Saker fra fakultetet:

1. Søknadsfristene for kandidater med ekstern arbeidsgiver endret

Programrådet vedtok, etter forslag fra instituttene 18. april å endre søknadsfristene for kandidater med ekstern arbeidsgiver. Vedtaket lyder som følger "Søknadsfristene for ph.d.-kandidater med ekstern arbeidsgiver / finansiering endres med virkning fra 1. august 2024.

Institutt for statsvitenskap, Psykologisk institutt, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, Sosialantropologisk institutt, samt TIK Senter for teknologi, innovasjon og kultur får søknadsfrister 1. mai og 1. november. Økonomisk institutt får søknadsfrist 1. mai. Enstemmig vedtatt."

Tidligere har vi informert (ved søknad) om at vi har 6 ukers sakebehandlingstid. Hvor lang tid skal vi nå ha? Hvordan ser dere for dere at prosessen skal være?

Tidligere har fristene sett slik ut:

• 1. februar – søknadsfrist
  • 13. februar – søknadene er ferdigbehandlet på institutt
  • 13. februar - arbeidsstue administrasjon institutt og fakultet møtes (nytt tiltak)
  • 14. februar – søknadene må være klare for behandling på fakultet
  • Før 19. februar – tilbud / avslag sendes ut av fakultet (dette er vinterferieuke – og vi må ta høyde for at flere har vinterferie).

Kan vi enes om tilsvarende tidslinjer for nye frister?

På møtet ble vi enige om:

Målet er at tilbud / avslag sendes ut før sommerferie og før juleferie.  Instituttene behandler søknadene innen utgangen av mai (for søknadsfrist i mai) og utgangen av november (for søknadsfrist i november).

2. Personprofiler for ph.d.-kandidater med ekstern arbeidsgiver

Etter sentralisering av kommunikasjonsavdelingen er vi litt i tenkeboksen på noen deler av denne rutinen: Rutine: Personprofiler for eksternfinansierte Ph.D.-kandidater - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no) . Vi vil gjerne høre deres tanker.

Disse er nå opprettet av kommunikasjon (ved Svein Harald Milde)

Ph.d. skriver slik på norsk og engelsk:
PhD - engelsk
ph.d. - norsk

3. Evaluering av nye avtaler med ekstern part

• Hvordan synes dere dette fungerte?
  • Hvem sitter på kompetansen?
  • Vi trenger flytskjema som kan hjelpe med å avklare hvem som har databehandleransvar.
  • Vi trenger en nøkkelperson som har dette som oppgave ved neste opptak, og som kan svare på alle spørsmål og dele kompetansen ved fremtidige opptak!

4. Behandling av godkjenningssaker

Ida har laget nettskjema for behandling av godkjenningssaker.

Saker fra enhetene:

1. Opptak av eksterne kandidater

Ønsker å diskutere kravet om nødvendige godkjenninger for gjennomføring av doktorgradsarbeidet i søknad om opptak (prosjektskisse vs. Sikt-meldeskjema) (TIK).

2.

3.