Økonomi vedrørende bedømmelsesarbeid

Generelt:

Ved bedømmelse av doktorgradsarbeider, skal koordinator informere komitemedlemmene om de økonomiske detaljene i forbindelse med bedømmelsesarbeid og opposisjon, reise og opphold i forbindelse med disputasen.  Det skal informeres om hva fakultetet bidrar med praktisk og økonomisk, rutiner ved honorering, og rutiner ved refusjon av dokumenterte utgifter i forbindelse med reise og opphold.

 

Honorar

Arbeidet med vurdering av avhandlingen vurderes til og honoreres med 30 timer. Opposisjonsarbeidet vurderes til 20 og 15 timer for henholdsvis 1. og 2. opponent. For utenlandske komitemedlemmer anføres det at 6 timer av opposisjonsarbeidet vurderes som utført i Norge.

Hvis det foreligger 2. gangs evaluering av avhandlingen på grunn av komiteanbefaling om mindre omarbeiding (§14.2), honoreres vurderingsarbeidet for eksterne komitemedlemmer med ytterligere 15 timer hver.

Opphold

Fakultetet bestiller hotell og dekker opphold i hotell.  Ved disputaser for graden ph.d. dekkes vanligvis opphold for 2 døgn. .  Ved disputaser for graden dr.philos. dekker fakultetet vanligvis opphold for 3 døgn. For utgifter i forbindelse med reise og opphold, som ønskes refundert, må den tilreisende ved innsending av reiseregning legge ved alle originalkvitteringer.

Reise

Fakultetet anmoder om at den tilreisende selv bestiller og betaler sin reise.  Utgiften vil bli refundert ved innsending av reiseregning med vedlegg, når disputasen er holdt.  Fakultetet dekker reisekostnader for rimeligste (økonomiklasse) og mest effektive reisemåte (fly, tog, båt, etc.) Hvis den tilreisende ønsker å bruke egen bil, dette meldes inn til fakultetet ved søknad for godkjenning i god tid før avreise til Oslo.

Utbetaling av tilgodehavende og dokumentasjon av utgifter

For alle typer utgifter som ønskes refundert, kreves kvittering i original.

For alle utgifter i forbindelse med reise, som er betalt av den tilreisende selv, kreves billett som bekrefter reisen, boarding pass (ved fly) og utdrag av kontoutskrift som viser betaling for de(n) angjeldende utgift(er).

For å unngå unødvendige forsinkelser ved tilbakebetaling av utgifter, må ovennevnte dokumentasjon sendes inn snarest etter disputas og tilbakereise, helst samtidig med reiseregningen.

Hvis uklarheter oppstår, anmodes det om at koordinator tar kontakt med fakultetssekretariatet.

 

 

 

Publisert 30. juli 2015 09:14 - Sist endret 15. nov. 2021 14:09