Godkjenning av kurs høst og vår
Kursplan, opprettelser og nedleggelser av kurs, godkjennes i utgangspunktet av Programrådet for forskerutdanning.
Forskningsdekan er gitt et særlig ansvar for godkjenningen av kursplanen høst og vår. Særlige problemstillinger knyttet til kurs drøftes i programrådet for forskerutdanning.
Det stilles krav om aktiv deltakelse (arbeidskrav) for å få studiepoeng. 1 studiepoeng svarer til en normal arbeidsbyrde på mellom 25 og 30 arbeidstimer.
En dag (09 - 16) = 6 undervisningstimer. Dokumentasjon inkluderer arbeid med oppgitt litteratur for kurset og som også skal være referanselitteratur til dokumentasjonen (som eksempelvis kan være et paper).
Studiepoeng gis kun på grunnlag av dokumentasjon definert i kursbeskrivelsen.
Veiledende beregning av studiepoeng på grunnlag av arbeidsbelastning:
Dager undervisning | Veiledende litteratur | Dokumentasjon f.eks. antall sider paper | Ukers arbeid | Antall sp |
---|---|---|---|---|
En dags kurs | 100 - 150 sider | 2 - 3 sider | 25 - 30 arbeidstimer= en ukes arbied | 1 sp |
To dagers kurs | 200 - 300 sider | 3 - 5 sider | Omlag 2 uker | 2 sp |
Tre dagers kurs | 300 - 400 sider | 5 - 7 sider | Omlag 3 uker | 3 sp |
Fire dagers kurs | 400 - 500 sider | 7 - 10 sider | Omlag 4 uker | 4 sp |
etc. |
Begrunnelser om litteratur
Ved deltakelse i seminarer vil det forventes at kandidaten leser anbefalt litteratur. Det vil imidlertid ikke bli gitt studiepoeng basert kun på deltakelse og antakelse om at kandidaten har lest litteraturen. Studiepoeng forutsetter derfor at kandidaten demonstrerer kjennskap til litteraturen, f.eks. ved å bruke den i oppgaveløsning og/eller et skriftlig produkt.
Grunnlaget for litteratur
Veiledende normer for litteraturomfang for studier på lavere nivå, er anslagsvis 2000 sider for 30 studiepoeng. Ut fra dette vurderes en veiledende norm for litteraturomfang knyttet til forskerutdanningen, at den bør kunne settes til ca. 3000 sider på 30 sp. Dette gir om lag 100 sider pr. sp.
Emnebeskrivelse
Emnebeskrivelsen skal omfatte emnets mål, innhold, omfang (antall undervisningstimer), studiepoeng, tid og sted, dokuemnatsjonsform, administrativt ansvarlig enhet, faglig ansvarlig/kursleder.
Dokumentasjon for gjennomført kurs
Krav til dokumentasjon vil være noe forskjellig for de forskjellige kursene. Normalt kreves det at gjennomføring av de enkelte kurs/tilbud under opplæringsdelen av ph.d.-programmet dokumenteres ved én eller flere følgende former:
- Øvelser
- Kursoppgave
- Essay
- Rapport (fra konferanse, seminar mm.
- Populær-vitenskapelig/vitenskapelig artikkel
- Presentasjon av eget paper/forberedt muntlig faglig innlegg
- Faglig medvirkning i kurs
- Muntlige eller skriftlige redegjørelser.
Dokumentasjonen fra den enkelte kandidat skal vurderes og godkjennes i forhold til det som er målet for opplæring gjennom kurset.
Forventet faglig nivå for godkjenning
"Bestått"-kravet ved dokumentasjon svarer til et masternivå med karakterene A eller B.