Informasjonskanaler - veileder for administrativt ansatte

Veilederen gir oversikt over alle informasjonskanaler vi i studieadministrasjonen kan bruke når vi skal informere (gi beskjeder til) grupper av studenter. Veilederen viser hvilke kanaler som egner seg best i ulike situasjoner.

Selv om tilgang på noen kanaler er begrenset til bestemte roller eller stillinger, er i prinsippet alle kanaler tilgjengelig for alle i administrasjonen.

(Venstre kolonne: Type informasjonskanal. Høyre kolonne: Hvordan og når kanalen kan brukes)

Kanal Veiledning

Semesterside (beskjedfeltet)

Målgruppe

  • Studenter meldt til et bestemt emne

Eksempel på informasjon:

  • Info om påmelding
  • Avlysning og endring i tid/sted på undervisning
  • Treffetider for sensor

Tilgang:

  • Emneansvarlig studie og eksamen
  • Infosenteret
  • Programansvarlige

Merknad

  • Info fra eksterne firmaer skal IKKE legges ut.
  • Bruk SMS som tilleggskanal ved avlysning av nær forestående undervisning (samme dag).
  • Beskjeder herfra feedes til Mine studier

Studieprogramsiden (beskjedfelt)

Målgruppe

  • Alle studenter med studierett til programmet
  • Potensielle studenter

Eksempel på informasjon

  • Endringer i studieprogrammet
  • Faglige tilbud, f. eks. relevant institutt-arrangement
  • Relevante tilbud fra Karrieresenteret, SiO etc.
  • Sosiale arrangement for og av programmet
  • Praktikantstillinger fra relevante firmaer/institusjoner

Tilgang

  • Programansvarlige/programutvalgsektretærer
  • Teamleder Infosenteret
  • Emneansvarlig studie og eksamen
  • Studiewebredaktør
  • Avdeling for fagstøtte

Merknad

  • Info fra eksterne kan i noen tilfeller tillates, som det fremgår i eksemplene
  • Ved enkelte anledninger feeder AF ut beskjeder som er aktuelle for alle studieprogram
  • Beskjeder herfra feedes til Mine studier

E-post (ved masseutsendelse)

Målgruppe

  • Studenter (utvalg kan i stor grad tilpasses)

Eksempler

  • Viktige frister (kurspåmelding, semesterregistrering, utveksling o.l.)
  • Endringer i studieprogram eller emner (som berører studenter)
  • Faglige tilbud (hvis særdeles relevant, vi må ikke spamme!)

Tilgang

  • Alle med tilgang til FS (eventuelt Fronter)

Merknad

  • Innhold må være relevant for mottaker. For mye epost = lett oppfattes som spam. Avgrens utvalget så langt det lar seg gjøre.
  • Ingen videresending av info fra eksterne.
  • Flere enn 300 mottakere? Må avklares med Kommunikasjonsseksjonen eller seksjonsleder
  • Ordgrense: 4000 tegn (lange eposter anbefales ikke).

SMS (ved masseutsendelse)

Målgruppe

  • Studenter (utvalg kan i stor grad tilpasses)

Eksempler

  • Endring i / avlysning av undervisning samme dag
  • Påminnelse om velkomstmøte for nye studenter
  • Krisekommunikasjon

Tilgang

  • Alle med tilgang til FS

Merknad

  • All bruk skal avklares med kommunikasjonssjef, unntatt beskjed om omberamming og påminning om velkomstmøte.
  • Antall ord i en tekstmelding er begrenset til 160 tegn (inkl. mellomrom). Lenk opp til nettside med mer informasjon, bruk gjerne kort-url.

Aktuelt
(på jus.uio.no/studier)

Målgruppe

  • Alle studenter på JUS
  • Potensielle studenter
  • Publikum

Eksempler

  • Faglige tilbud til studenter (om utveksling, Karrieresenteret, relevante arrangement)
  • "Gladsaker" fra/om fakultetet
  • Endringer i åpningstider
  • Studentpolitikk (JSU)
  • Relevante stipend
  • Stillingsutlysninger for studentstillinger

Tilgang

  • Teamleder og fast stilling ved Infosenteret
  • Kommunikasjonsseksjonen

Merknad

  • Gode titler! Vises på en generell side om studier (ingen kommer dit med mål om å lese nyheter).
  • Vurder alltid om artikler kan deles på Facebook.
  • Finnes også aktuelt på engelske sider

Arrangementsoversikt
(på jus.uio.no/studier)

Målgruppe

  • Arrangementer for studenter på JUS

Eksempler

  • Spørretime for studenter
  • Hjelpemiddel til eksamen-infomøte
  • Arrangementer fra SiO/Karrieresenteret
  • Fokusgruppemøter
  • Allmøter mellom fakultetet og studenter

Tilgang

  • Teamleder og fast stilling ved Infosenteret
  • Kommunikasjonsseksjonen

Merknad

  • Arrangementsmalen i Vortex må brukes
  • Gode titler! Vis hvorfor arrangementet er relevant
  • Vurder alltid om arrangementet skal deles på Facebook.

Facebook

Målgruppe

  • Studenter
  • Tidligere studenter
  • ? Medier, fagmiljøer, publikum?

Eksempler

  • Dele saker fra Aktuelt og Arrangementer
  • Dele relevante saker fra endre medier
  •  

Tilgang

  • Teamleder Infosenteret
  • Kommunikasjonsseksjonen

Merknad

  • Egnet for å spre artikler i rekrutteringsøyemed.
  • "Byråkratisk" språk passer ikke helt...
  • FB tilrettelegger for rask spredning og kommentering. Du kan miste kontroll over informasjonen.
  • Køsystem! Vær ute i god tid med å melde inn noe du ønsker delt.

Fronter
(oppslagsfunksjonen)

Målgruppe

  • Studenter påmeldt kurs/emner

Eksempler

  • Beskjeder fra faglærer til studenter om faglige temaer

Tilgang

  • Faglærer

Merknad

  • Beskjeder vil ikke feedes til Mine studier
  • Er lukket for alle andre en påmeldte til et kurs/emne.
  • Anbefales normalt ikke brukt for andre enn faglærere

Mine studier

Det er bare beskjedfeltene på emnesidene og studieprogramsidene som feeder beskjeder inn til studentenes Mine studier.

Bruke flere kanaler

I noen tilfeller er det lurt at du bruker flere informasjonskanaler. Eksempler:

  • Du har lagt ut en Aktuelt-artikkel om fristen for å søke utveksling. Denne kan gjerne deles på facebook eller lenkes opp fra aktuelle studieprogramsider.
  • Fakultetet har vedtatt å endre på rekkefølgen i emner på jusstudiet. Her bør du både sende ut e-post til berørte studenter, legge ut beskjed på studieprogramsiden og kanskje også på semestersiden til berørte emner.

Hva studentene må lese

Studentene forplikter seg til å holde seg oppdatert på informasjon, og å søke veiledning når de trenger informasjon. Dette er formalisert ved at studentene godtar betingelser i utdanningsplanen i Studentweb, og gjennom UiOs serviceerklæring:

  • Utdanningsplanen generell del: Studieprogramside og e-post.
  • Serviceerklæringen: Emneside og Administrer dine studier.

Hva er det studentene faktisk leser? Fra undersøkelser vet vi at studentene ofte sjekker emnesider, og at de fleste leser informasjon på epost. Innføringen av Mine studier kan føre til at studenter oftere vil lese beskjeder fra studieprogramsidene.

Mobilvennlig innhold

Statistikk viser at mellom 25-35% av alle web-trafikk kommer via mobil, men tallene varierer en del mellom forskjellige emner. I alle tilfelle bør du tilpasse innholdet ditt slik at det er lesevennlig på mobil:

  • Skriv kort
  • Poenget først (hvilken betydning har dette for studenten)
  • Unngå fremmedord eller byråkratisk språk

Se UiOs veileder for hvordan skrive for web

Publisert 16. apr. 2015 09:50 - Sist endret 13. sep. 2023 04:58