Institutt- og fakultetsforside: målgrupper og innhold

Innholdet i noen av feltene på forsiden er gitt. Hvis du ønsker annet innhold i et felt, eller en helt nytt felt, må du ha godkjenning av nettredaktør på fakultetet eller nettredaktør sentralt. Jobber du på institutt, ta kontakt med lokal nettredaktør på din enhet først.

Målgrupper

Målgrupper for førstesidene er først og fremst eksterne brukere og studenter, ikke våre egne ansatte. Hvis du har informasjon som kun er rettet mot egne ansatte, skal for ansatte-sidene brukes.

Vi legger opp til at forsidene for uio.no, fakulteter og institutter er like i hovedtrekk. Og de skal kunne være inngangsvei for mange ulike målgrupper. Målgrupper for de ulike feltene beskrives under de respektive feltene.

Fra juli 2024 tester vi et nytt oppsett for forsiden på uio.no. Oppdaterte retningslinjer for alle forsider vil følge. 

Forsiden

Vi organiserer forsiden på uio.no og enhetene i rader. Vi starter med hvit rad, og så er annen hver rad grå og hvit.

1. rad: Studier og personsøk (obligatorisk)

Målgruppe studier: eksisterende studenter, og potensielle studenter, er alltid målgrupper for studie-boksen. Hvor mye enheten vil fokusere på potensielle studenter, kommer an på rekrutteringsbehovet.

Innhold:

  • Til venstre i raden I 2/3-boks: Studieprogrammer enheten er ansvarlig for og/eller deltar aktivt i med lenke til programside på uio.no
    • Hvis mer enn 5 programmer, så brukes isteden program-kategorier som bachelor, master, årsenhet etc. Disse lenker videre til undersider, slik som på Det juridiske fakultet.
    • På institutt  med få programmer, kan du lenke til instituttets emneoversikter på UiO.no.  Dette må oppdateres hvert semester.
    • Hvis enheten velger å promotere ph.d som studie, kan lenke til det legges under program-kategoriene.
  • I midten: søk i enhetens emner. Under skal det stå en tekst: Finn pensumlister, forelesningstider og notater. På linja under skal en lenke til "Alle emner" ligge. I tillegg kan du legge inn en Fronter-knapp, hvis enhetens studenter bruker Fronter mye.

Målgrupper personer: de fleste målgruppene for uio.no: studenter, potensielle, egne og eksterne forskere, media, næringsliv, myndigheter, interesseorganisasjoner, forsknings- og utdanningsinstitusjoner og egne ansatte.

Innhold: 

  • Søk i personpresentasjoner publisert i mappen /personer/ .

Dette feltet skal alltid stå til høyre i 1. rad, I 1/3-boks. Hvis plass, kan underenheter listes opp under Personer, alternativt Tjenester og verktøy. Men dette må i så fall balansere mot studie-innholdet til venstre i høyden.

2. rad: Forskning

Forskningsformidling er strategisk viktig for UiO. Feltet "Forskning" med bilder er ment som et rent formidlingselement. De fleste promoterer aktuelle forskningssaker, men du kan også promotere mer statisk innhold som forskningsprosjekter etc. Feltet er fremtredende, og bør brukes til innhold med et stort nedslagsfelt.

Innhold:

  • 1 eller 3 eller 4 forskningsaktuelt-saker, de samme som ligger på forsknings-forsiden. For mer informasjon om forskningsfeltet og målgrupper for forskning, se veiledning for forskningsforsiden. Obligatorisk.
  • Valgfritt: vis "vi forsker på"-feltet fra forskningsforsiden. Dette legges under aktuelt-saker. Anbefalt sammen med 1 aktuelt-sak.
  • Valgfritt: tekst under aktuelt-feltet som gir lenker inn til annet forskningsinnhold, som ph.d., forskningsprosjekter etc. Se uio.no for eksempel.

3. rad: Underenheter og Tjenester og verktøy

Underenheter (obligatorisk)

  • På fakultet er feltet obligatorisk: Underliggende enheter på instituttnivå. Alle underliggende eller tilknyttede enheter vises i eget dokument under /om/organisasjon/enheter.html
  • På institutt: Kun ved behov

Dette feltet kan også stå under person-søket, hvis det er plass.

Tjenester og verktøy (valgfritt)

Målgrupper: Primært eksisterende studenter, men også eksterne målgrupper. Avhenger av hvilke tjenester enheten har å profilere.

Innhold:

  • Redaksjonelt utvalg av de viktigste tjenester, verktøy og kunnskapsressurser for miljøets studenter og eksterne målgrupper.

4. rad: Aktuelt, samarbeid med oss, andre ting enheten ønsker å promotere

Aktuelt (valgfri)

Målgrupper: Ikke primært egne ansatte, men eksterne målgrupper og studenter. Dette avhenger av enhetens øvrige informasjons- og kommunikasjonsarbeid. Hvilke målgrupper er relevante å nå via nettsidene?

Innhold: 

  • Tittelen på de(n) siste saken(e) fra "Aktuelt" under "Om enheten". Dette er aktuelle saker som ikke er direkte knyttet til forskning eller studier, men til organisasjonen/enheten. Det kan være saker om for eksempel svineinfluensaberedskap ved enheten, høringsfrister for ny strategisk plan, ny dekan eller lignende.
  • "I media"-saker skal som hovedregel ikke vises i aktuelt-feltet. Hvis klippene fra media er relevante for andre enn ansatte, og omhandler forskning, skal de omtales i forsknings-feltet. Dreier saken seg om organisasjonen/enheten, kan den omtales i aktuelt-feltet.
  • Hvis enheten ikke har aktuelle saker, kuttes feltet ut.
  • Hvis enheten veldig sjelden publiserer slike saker, det vil si sjeldnere enn et par ganger i halvåret, bør feltet skjules fra forsiden i stille perioder. Det bør kun brukes når det finnes aktuelle saker enheten vil vise frem.

Boksen skal ta 1/3-del eller halve bredden i raden, avhengig av innhold.

Samarbeid med oss (valgfritt)

Hvis enheten har nettsider om hvordan de samarbeider med andre, så kan de promoteres i egen boks på forsiden.

Boksen kan ta 1/3-del eller halve bredden i raden.

5. rad: Arrangementer (valgfri)

Målgrupper: Ikke kun egne ansatte, men eksterne målgrupper. Avhenger av enhetens øvrige informasjons- og kommunikasjonsarbeid. Hvilke målgrupper er relevante å nå via nettsidene?

Innhold:

  • Kommende arrangementer fra "Arrangementer" under "Om".

6. rad: Lenker til sosiale medier (valgfritt)

Lenkene skal settes opp på en bestemt måte.

Annet innhold

Enhetene må selv definere om de har annet innhold som også bør løftes frem på forsiden, men begrens dette til en til to ekstra bokser. Ellers går det ut over gjenfinnbarheten.

Lenker videre i bunnen av bokser

  • For kategorier som "Studier", bruk "Gå til <kategorinavn>" som lenketekst
  • Hvis innholdsfeltet viser utdrag av et sett med elementer,  bruk "Alle <elementer>" eller "Flere <elementer>" som lenketekst hvis listen ikke er uttømmende.
  • Hvis innholdsfeltet kun inneholder et kort avsnitt som beskriver kategorien i mer detalj, så bør feltet for lenketekst stå tomt.

Bunnmeny

På alle sider genereres det automatisk en bunnmeny. Denne inneholder undermenypunktene på den enhetsforsiden eller hovedkategorien (Studier, Forskning, osv.) du er inne på. På forsidene får du derfor automatisk generert en oversikt over alle undermenypunkter som finnes på enhetens nettsider. Hvis du er inne på studie-kategorien, får du en oversikt over undermenypunkter på studier etc.

Fokusfelt

Mellom studier- og forskningsboksen kan det i spesielle tilfeller settes inn et såkalt fokusfelt. Dette skal brukes kun når vi vet at en sak, som ikke omhandler forskning, krever spesiell oppmerksomhet og enkel inngang videre for brukerne. Eksempler: studiestart (lenke til artikkel med ytterligere info i forbindelse med studiestart) og søknadsfrist 15. april (med lenke til ytterligere info). Hvis forskningssaker skal flagges spesielt, brukes det store forskningsfeltet. Arrangementer skal frontes i arrangementsboksen

Anbefalt høyde på fokusfeltet er 200 piksler.

Publisert 18. mars 2016 16:16 - Sist endret 2. juli 2024 14:26