English version of this page

Prosjektsider og kommunikasjon

Målgrupper, mål og tips for godt innhold på forskningsprosjektsider

Forskningsprosjektsiden er tilpasset kommunikasjon rundt mål, aktiviteter og resultater i et forskningsprosjekt, samt synliggjøring av kontaktpersoner, deltakere, finansiering og samarbeidspartnere. Den kan også brukes for omtale av og​ rekruttering til vitenskapelige studier og til rekruttering av masterstudenter og vitenskapelig ansatte.

Målgrupper

Viktige målgrupper for forskningsprosjektsider inkluderer

  • andre forskere og forskningsmiljøer, nasjonalt og internasjonalt
  • finansiører (NFR, EU og andre)
  • masterstudenter
  • interessegrupper/pårørende og aktuelle kandidater til studier

Mål for prosjektsiden

Målene for en prosjektside bør være konkrete og knyttet til handlinger brukerne kan gjøre på prosjektsiden. Dette kan for eksempel være å: 

  • ta kontakt for samarbeid.
  • klikke seg inn på/lese publikasjoner.
  • laste ned rapporter.
  • melde seg på til studier/forsøk.
  • abonnere på nyhetsbrev eller sosiale medie-oppdateringer for å følge prosjektet videre.
  • søke på ledige masterprosjekter/stillinger i prosjektet.
  • få en oversikt over aktivitet og framdrift i prosjektet.

Spesifikke mål gjør det enklere å evaluere og rapportere på effekten av kommunikasjon på prosjektsiden: Se tips for evaluering av prosjektsider

    Generelle råd for godt innhold

    • Ha målgruppene deres i tankene når dere lager innholdet. Hva slags informasjon er mest relevant for dem? Hva kan få dem interessert? Hvilke begreper og temaer ser de etter? 
    • Bruk klart språk. En lettlest, godt strukturert og gjennomarbeidet tekst har positiv effekt på alle lesere, inkludert de som kjenner fagområdet.
    • For å signalisere troverdighet og skape tillitt, unngå bilder og grafikk av dårlig kvalitet og tekst i ulike farger. 

    For mer utfyllende informasjon om hvordan dere kan lage godt innhold på nett, ta en titt på disse veiledningene: 

    Tips til distribusjon

    De fleste prosjektsider må distribueres aktivt for å få besøk.

    • Inkluder lenken til prosjektsiden i presentasjoner, publikasjoner, e-post-signaturer og andre typer digital kommunikasjon. 
    • Få inn lenke til prosjektsiden i medieomtaler og trykksaker.
    • Bruk sosiale medier og/eller nyhetsbrev til å lenke inn til prosjektsiden.
    • Sørg for at det lenkes til prosjektsiden fra annet innhold på UiOs nettsider, som forskergruppesider, personpresentasjoner og fra forskningssaker. 

    Se også tips til hvordan dere kan jobbe med synlighet i søkemotorer.

    Prosjektsider og populærvitenskap

    Formidling til allmenheten – eller ikke-eksperter – er også et viktig mål for mange forskningsprosjekter.

    Populærvitenskapelige formater på UiOs nettsider inkluderer forskningsnyheter, blogger og podcaster. Populærvitenskapelig innhold på UiOs nettsider er ofte plassert sentralt på institutt eller fakultet. Dette kan gjerne omtales og lenkes til fra prosjektsidene, som dokumentasjon på formidlingsaktiviteter.

    For større prosjekter som har ressurser til å drive en egen populærvitenskapelig blogg eller podcast kan det være et alternativ å legge disse under prosjektsiden. Plasseringen avgjøres i samråd med lokal nettredaktør.

    Publisert 20. mars 2024 11:14 - Sist endret 5. apr. 2024 13:50