Krav til akkreditering av studier

De nasjonale kravene til akkreditering av studier er tatt hensyn til i UiOs interne føringer og veiledninger. Kravene gjelder for utdanning på både bachelor-, master- og ph.d.-nivå. 

Regelverk

Det nasjonale regelverket finnes i tre sentrale dokumenter:

  • Universitets- og høyskoleloven har bestemmelser om akkreditering av studietilbud.
  • Kunnskapsdepartementets forskrift om kvalitetssikring og kvalitetsutvikling i høyere utdanning og fagskoleutdanning gir rammene for godkjenningen av studietilbud.
  • NOKUTs forskrift om tilsyn med utdanningskvaliteten i høyere utdanning (studietilsynsforskriften) gir de konkrete reglene som hver institusjon bruker.

Regelverket er tatt hensyn til i UiOs arbeid med studieporteføljen, i kvalitetssystemet og i skriveveiledningene for henholdsvis programbeskrivelser og emnebeskrivelser. Fakultetene og fagmiljøene bruker regelverket hovedsaklig gjennom de felles UiO-dokumentene.

Forutsetninger for akkreditering

Studietilsynsforskriften § 2-1 sier at aktuelle krav i lov om universiteter og høyskoler med tilhørende forskrifter skal være oppfylt. Informasjon om studietilbudet skal være korrekt, vise studiets innhold, oppbygging og progresjon samt muligheter for studentutveksling.

Krav til studietilbudet

De følgende kravene til studietilbudet står i studietilsynsforskriften § 2-2:

  1. Læringsutbyttet for studietilbudet skal beskrives i samsvar med Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring, og studietilbudet skal ha et dekkende navn.
  2. Studietilbudet skal være faglig oppdatert og ha tydelig relevans for videre studier og/eller arbeidsliv.
  3. Studietilbudets samlede arbeidsomfang skal være på 1500–1800 timer per år for heltidsstudier.
  4. Studietilbudets innhold, oppbygging og infrastruktur skal være tilpasset læringsutbyttet for studietilbudet.
  5. Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer skal være tilpasset læringsutbyttet for studietilbudet. Det skal legges til rette for at studenten kan ta en aktiv rolle i læringsprosessen.
  6. Studietilbudet skal ha relevant kobling til forskning og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid og faglig utviklingsarbeid.
  7. Studietilbudet skal ha ordninger for internasjonalisering som er tilpasset studietilbudets nivå, omfang og egenart.
  8. Studietilbud som fører fram til en grad, skal ha ordninger for internasjonal studentutveksling. Innholdet i utvekslingen skal være faglig relevant.
  9. For studietilbud med praksis skal det foreligge praksisavtale mellom institusjon og praksissted.

Krav til fagmiljø

De følgende kravene til fagmiljøet står i studietilsynsforskriften § 2-3:

  1. Fagmiljøet tilknyttet studietilbudet skal ha en størrelse som står i forhold til antall studenter og studiets egenart, være kompetansemessig stabilt over tid og ha en sammensetning som dekker de fag og emner som inngår i studietilbudet.
  2. Fagmiljøet tilknyttet studietilbudet skal ha relevant utdanningsfaglig kompetanse.
  3. Studietilbudet skal ha en tydelig faglig ledelse med et definert ansvar for kvalitetssikring og -utvikling av studiet.
  4. Minst 50 prosent av årsverkene tilknyttet studietilbudet skal utgjøres av ansatte i hovedstilling ved institusjonen. Av disse skal det være ansatte med førstestillingskompetanse i de sentrale delene av studietilbudet. I tillegg gjelder følgende krav til fagmiljøets kompetansenivå:
    1. For studietilbud på bachelorgradsnivå skal fagmiljøet tilknyttet studiet bestå av minst 20 prosent ansatte med førstestillingskompetanse.
    2. For studietilbud på mastergradsnivå skal 50 prosent av fagmiljøet tilknyttet studiet bestå av ansatte med førstestillingskompetanse, hvorav minst 10 prosent med professor- eller dosentkompetanse.
    3. For studietilbud på doktorgradsnivå skal fagmiljøet tilknyttet studiet bestå av ansatte med førstestillingskompetanse, hvorav minst 50 prosent med professorkompetanse.
  5. Fagmiljøet tilknyttet studietilbudet skal drive forskning og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid og faglig utviklingsarbeid og skal kunne vise til dokumenterte resultater med en kvalitet og et omfang som er tilfredsstillende for studietilbudets innhold og nivå.
  6. Fagmiljøet tilknyttet studietilbud som fører fram til en grad, skal delta aktivt i nasjonale og internasjonale samarbeid og nettverk som er relevante for studietilbudet.
  7. For studietilbud med obligatorisk praksis skal fagmiljøet tilknyttet studietilbudet ha relevant og oppdatert kunnskap fra praksisfeltet. Institusjonen må sikre at praksisveilederne har relevant kompetanse og erfaring fra praksisfeltet.

Særskilt om fellesgrader

De følgende kravene til fellesgrader står i studietilsynsforskriften § 2-3:

  1. Det skal framgå tydelig hvilke deler av fellesgraden de ulike samarbeidende institusjonene har ansvaret for, og det skal foreligge tilfredsstillende rutiner for utvikling og kvalitetssikring av fellesgraden som helhet.
  2. Delene fellesgraden består av, skal utgjøre en samlet helhet i samsvar med læringsutbyttet for fellesgraden.
  3. Ved akkreditering av en internasjonal fellesgrad skal deler som tilbys av [norske institusjoner] tilfredsstille standarder og kriterier for akkreditering av studietilbud [...].
Publisert 14. juli 2022 10:11 - Sist endret 20. okt. 2022 18:56