Målgrupper, språk og sjanger for programbeskrivelsen

Språklige retningslinjer for innholdet.

Målgrupper

Hovedmålgruppene for programbeskrivelsene er potensielle studenter og studenter. Hva betyr det?

  • Bachelorprogram, årsenheter og 5-årige masterprogram: du skriver for en elev i 3. klasse på videregående skole.
  • 2-årige masterprogram: du skriver for en student som er i gang med et bachelorprogram.

Andre målgrupper er rådgivere på videregående skole, foreldre, arbeidsgivere, administrativt og vitenskapelig ansatte, offentlige organer og myndigheter.

Følg retningslinjene for språk og sjanger og gjør programbeskrivelsene mer tilgjengelige for alle våre brukere!

Språk og sjanger

  1. Del inn teksten i korte, leservennlige avsnitt. En luftig tekst gjør at leseren raskt får et godt overblikk over innholdet.
  2. Bruk faste mellomtitler for hvert avsnitt. Teksten blir ryddig og forutsigbar – både for deg som skal skrive, og for de som skal lese.
  3. Henvend deg direkte til leseren ved å bruke ”du” og ”deg” i teksten. Unngå å omtale leseren i 3. person (”studenten”), og luk vekk det upersonlige ”man”. Bruk også gjerne ”vi” om UiO / dere som avsender.
  4. Bruk aktive setninger, og begrens bruken av passiv. Dette gjør at teksten føles relevant og personlig.
  5. Ikke glem hvem du skriver for. Bruk et oppdatert og moderne språk, og ikke la stive, formelle ord som ”anvende”, ”således”, ”vedrørende” og ”samt” prege tekstene. Pass også på å luke vekk faglig stammespråk og forkortelser som kan gå på bekostning av forståeligheten.
  6. Vær så konkret som mulig! Gi håndfaste eksempler på faglige problemstillinger, studiemiljø og jobbmuligheter. Tenk gjennom hvilke konkrete spørsmål leserne ønsker svar på.
  7. Kom bakenfor klisjeene. Siden mange av fagene – og dermed tekstene – har mange like komponenter, må vi tørre å spisse teksten og trekke fram det som skiller vårt fag fra alle andre. Ikke skriv: ”Nordisk har et engasjert sosialt og faglig miljø.” Skriv heller hva dette engasjementet består i.
  8. Sørg for at korrekturen er på plass. En tekst uten skrivefeil gir et godt og seriøst inntrykk. Pass spesielt på kommaer, forkortelser og bruken av tankestrek kontra bindestrek.

Vil du øke kunnskapen din om godt språk?

Gjennomfør Digdirs nettkurs i klarspråk

Publisert 14. mars 2014 12:38 - Sist endret 22. mars 2024 16:18