Kort om faglig innhold i programmet *
- Start med en kort, konkret og lettfattelig introduksjon om hva man lærer om på programmet, myntet på potensielle studenter, før læringsmålene listes opp.
- Hvilke fagområder og tematikker lærer man om? Fokuser gjerne på den faglige fordypningen (80-gruppen) i programmet.
Læringsmål for programmet *
Bruk kvalifikasjonsrammeverket som en tankemodell for å få fram både innholdskomponenter (hva skal studentene kunne) og kravnivåkomponenter (på hvilket nivå skal studentene beherske innholdet) i målene. Lag gjerne målformuleringer som kombinerer mål på ulike områder og kravnivåer der dette gir den beste klargjøringen av hva studentene skal lære. I veiledningen for bruk av kvalifikasjonsrammeverket (pdf) er det illustrert hvordan bruk av forskjellige aksjonsverb kan beskrive ulike kravnivå.
Struktur: Læringsmålene skal sorteres i punktlister under overskriftene "Kunnskaper", "Ferdigheter" og "Generell kompetanse"
- Beskriv hva studentene skal lære i programmet.
- Bruk aksjonsverb for å beskrive nivå på læringsmålene.
- Ta gjerne utgangspunkt i emnene som inngår i programmet, ev. med spesielt fokus på fordypningen i studieprogrammet.
- Trekk fram både faglig kompetanse og annen kompetanse som studentene oppnår.
- Vær så konkret som mulig. Hva kan studentene bruke kunnskapen til?
- Masterprogram? Skriv gjerne om læringsmål for arbeidet med masteroppgaven og hvilke faglige fordypningsområder studenter kan velge blant. Lenk evt. til masteroppgave-baser.
Læringsmetoder/fasiliteter:
- Har instituttet særegne læringsarenaer, -utstyr eller fasiliteter?
- Trekk gjerne fram elementer i undervisningen som er særpreget for programmet: praksis, feltarbeid, lab-arbeid eller prosjektarbeid.
Studieretninger
- Har programmet studieretninger? Henvis til og lenk opp lenker til studieretningssidene for utdypende beskrivelse av hva man lærer på hver studieretning.
Målgruppe *
- Beskriv hvem programmet er rettet mot (hvis programmet har spesifikke målgrupper).