Tips og verktøy for å utarbeide godt innhold på programnettsidene

Mål: programbeskrivelsen skal gi en god og tydelig beskrivelse av det faglige innholdet i studieprogrammet for målgruppene potensielle studenter og studenter.

Jobb tverrfaglig med programbeskrivelser

Involver programrådsleder og vitenskapelige som kan det faglige innholdet, bruk studiewebredaktører og kommunikasjonskonsulenter som sparringspartnere for å tydeliggjøre budskapet og få teksten godt tilrettelagt på web.

Realitetssjekk med studenter som går på programmet

Fokusgruppe studenter på programmet

Samle en gruppe studenter på programmet og diskuter:

  • Forforståelse:
    • Hva er spesielt bra på på programmet?
    • Hva er de beste argumentene for å studere dette faget?
    • Hva handler faget om?
    • Hva lærer de?
    • Hva kan man bli?
    • Sosialt: hvordan er det å studere faget - hvilke aktiviteter kan man delta på?
  • Les beskrielsen:
    • Kommer poengene ovenfra tydelig nok frem i teksten?
    • Samsvarer programbeskrivelsen med slik de opplever at det er å studere på programmet? Hvis nei, hvorfor ikke? Hvordan ville de selv ha sagt det?

Sammenligne med tilsvarende studier ved andre utdanningsinstitusjoner

Hvordan beskriver andre utdanningsintitusjoner nasjonalt og internasjonalt studieprogrammet sitt? Har vi noe å lære? Se, sammenlign, hent inspirasjon!

Lesbarhetstesting

Fokusgruppe VGS-elever

Samle en gjeng VGS-elever:

  • Forforståelse: hva vet de på forhånd om faget? Hva tror de faget handler om?
  • Få elevene til å lese programbeskrivelsen.
  • Få elevene til å beskrive hva programmet går ut på med egne ord.
  • Skjønner de teksten og ordene som er brukt? Hva skjønner de ikke? Hvilke ord ville de selv valgt i stedet?
  • Basert på programbeskrivelsen: kan de ta stilling til om de vil søke på programmet eller ikke? Hvorfor/hvorfor ikke? Hva mangler?

 

Publisert 14. mars 2014 12:38 - Sist endret 13. sep. 2023 06:02