Veiledning for studierelaterte kurs

Her får du veiledning i hvordan å opprette og vedlikeholde studierelaterte kurs.

Kurskatalogens oppbygging

Kurs for studieprogrammer og emner er inndelt etter fakultet og program (ved medisin, odont og juridisk deles det ikke inn etter program).

Slik oppretter du et kurs 

  • Gå til kurs for studieprogrammer og emner.
  • For engelskspråklige kurssider: gå til courses within subjects and programs
  • Velg eventuelt fakultet og nivå (bachelor, master eller phd).
  • Velg "Administrer denne mappen" øverst til høyre på siden.
  • Klikk på "Ny mappe" oppe til høyre. Velg mappetype Kurs. Mappen skal navngis med fag og innhold (eks: medievitenskap-bibliotekkurs eller historie-litteratursok). Unngå mellomrom, store bokstaver og særnorske tegn. Denne mappen vil automatisk inneholde en index-fil og en tom "tid-og-sted-mappe"

Skjermdump av administrasjonsgrensesnitt kurskatalogen

Slik legger du inn kursinnhold i index-fila

  • Klikk på index.html og deretter på ”Rediger"-fanen oppe til venstre.
  • Legg inn innhold i den ferdig laga malen, som skal inneholde:
    • Tittel: Tittelen på kurset vil bli overskriften i en feed. Det er derfor viktig med en standarisert form på tittelen.
      Bruk formen: <fag/fakultet/enhet - navn på kurs - nivå/målgruppe >.
      Eksempel: Rettsvitenskap - rettskilder til fots - 1. avdeling.
      Eller: Biologi - Litteratursøk - bachelor. Eller: Medisin - kurs i EndNote - PhD-kandidater.
    • Emnekode skal også legges inn i tittel for de kursene det er aktuelt for, samt i info om registrering hvis kurset inngår i timeplan til et emne.
    • Innledning: Her skriver du kort om kurset
    • Innhold: Hva lærer du, arbeidsmåter, målgruppe, kursmateriell og kursholder, informasjon om påmelding med kurskode og evt. tid og sted-koding.

NB: Mange av de studierelaterte kursene bruker ikke lenger tid-og-sted-feeden da kursene annonseres på emnesidene til UiO i stedet. I de tilfellene kan denne delen i veiledningen overses.


For at ”Kommende kurs” skal hentes inn automatisk må "kodingen/programmeringen" under "Tid og sted" være rett:

Tid og sted komponent

ENDRE-STI-HER byttes ut med aktuell sti i url (kopier i urlen, og ta med det som står fra/kurs – og hører til navnet på kurset). Eks: /kurs-arrangement/kurs/programmer-emner/tf/master/teologi-literatursok-kris/.

Koden vil da se slik ut:

Tid og sted komponent

  • Til slutt: Lagre og vis

Slik fyller du inn tid-og-sted for kursene som skal holdes

NB: Mange av de studierelaterte kursene bruker ikke lenger tid-og-sted-feeden da kursene annonseres på emnesidene til UiO i stedet. I de tilfellene kan denne delen i veiledningen overses.

  • Klikk på aktuell kurs-mappe, klikk på tid-og-sted mappen. Velg ”nytt dokument”. Velg Arrangement. 
  • I noen tilfeller gis samme kurs mange ganger over en kort periode:
    • Ved 6 eller færre kurs må det lages et tid-og-sted-arrangement for hvert kurs.
    • Navngis slik: "kurs-1.html", "kurs-2.html", "kurs-3.html" osv.
  • Ved 7 eller flere kurs lager man et tid-og-sted-arrangement som må endres etter hvert kurs, sånn at det til enhver tid viser til neste kurs i rekken. Oversikt over kursrekken, med dato og tid legges inn som tekst i innholdsfeltet på tid-og-sted-arrangementet.
  • Når filen er opprettet, klikk på filen, og rediger innholdet ved å klikke på rediger-fanen oppe til venstre.
  • Tittel: Skal være den same som tittelen på Kursbeskrivelsen (index-fila)
    (eks. Rettsvitenskap - rettskilder til fots - 1. avdeling).
  • Tid og sted: Kursets start og slutt må legges inn. For hvert kurstidpunkt må det legges inn nytt dokument. Slik at når kurset gis flere ganger, må et nytt tid og sted-dokument lages.
  • Innhold: Her kan du legge inn en mer utfyllende vegbeskrivelse, eller annen informasjon som er viktig å gi til studentene på dette kurset. Legg inn lenke til ”kursbeskrivelse”. Her skal det lenkes tilbake til index-filen (hovedsiden med beskrivelse av kursets innhold). Lag lenke som vanlig: merk ”Kursbeskrivelse” og klikk på lenkeikonet. Du kan bla i mappestrukturen, bla oppover og velg relevant fil.
  • Til slutt: Lagre og vis. Husk å publisere alle filene du har opprettet.
     

Skjermdump av administrasjonsgrensesnittet i kurskatalogen


Spørsmål eller hjelp til oppretting av kurs?

Kontakt UBs nettredaksjon: ub-web@ub.uio.no

Publisert 14. mars 2014 13:17 - Sist endret 8. aug. 2023 14:54