Hvordan attestere innkjøpsfaktura

Denne siden er under revisjon!

Automatisk matching av faktura, manuelt avvik, attestasjonskontroll av innkjøpsfaktura i Unit4 ERP.

For: Innkjøper

Rutinebeskrivelse

Viktigheten av å gjennomføre varemottak

Varemottak er en forutsettning for automatisk matching av faktura. Registreres faktura inn i systemet uten at varemottak er gjennomført, settes den i ventemodus i 7 dager. Gjennomføres varemottaket innen 7 dager vil den sendes på vanlig flyt.

Blir fakturaen liggende i ventemodus i mer enn 7 dager vil dette generere oppgaven «manglende varemottak». Da må du sørge for at varemottak gjøres. Se vare- og tjenestemottak.

Automatisk matching av faktura

Normalt vil en innkjøpsfaktura gå til automatisk matching og utbetaling. Systemet vil på ulike måter prøve å matche innkjøpsordren mot fakturaen:

1. Linjematch

Linjematch- hvor artikkelnr fra faktura matches med artikkelnr fra innkjøpsordren.

Dersom det ikke er match på artikkelnr går fakturaen videre til sum match.

Gjennomføres linjematchen vil fakturaen gå videre til kontroll av toleransegrense. Dersom toleransegrense er overskredet sendes faktura til deg som innkjøper for priskontroll.      

2. Sum match

Dersom fakturaen ikke matcher som sum match sendes den videre til avviksbehandling. Systemet vil først prøve på en automatisk avvikshåndtering innenfor gjeldende toleransegrense. Hvis det ikke er mulig vil den sende faktura til deg som innkjøper for manuell avvikshåndtering.

Behandle manuelt avvik

Du vil få oppgaven manuell avvikshåndtering opp i din oppgaveliste.

Om det ikke er mulig å gjennomføre avvikshåndteringen må den returneres til ØVA sentralt.

Attestasjonskontroll av innkjøpsfaktura

Kontakt

Brukerstøtte økonomi: Behov til betaling

Av SR/GIFA
Publisert 26. apr. 2021 13:10 - Sist endret 27. apr. 2023 10:39